Web Analytics Made Easy - Statcounter

 ریانووستی، لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در تاشکند پایتخت ازبکستان با بیان اینکه  نشست های بین المللی در مورد حل و فصل در افغانستان  در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان)  پیگیری خواهد شد ؛ گفت: مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد

وی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند و به ادعای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، خروج نیروهای این کشور از افغانستان به این خاطر بود که ماموریت خود را انجام دادند. 

لاوورف ادامه داد: بدیهی است بایدن تلاش کرد وضعیت را به گونه ای به تصویر بکشد که حداکثر مثبت باشد. اما همه می دانند که ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد.

وی افزود: حتی در ایالات متحده هم به این مساله (شکست در افغانستان) اذعان کرده و آن را پذیرفتند.  

تروریسم در افغانستان از بین نرفت

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت که تروریسم در افغانستان ازبین نرفته است و گروه تروریستی داعش و شعبه گروه القاعده در این کشور موقعیت خود را در این کشور تحکیم بخشیده اند.

وی خاطرنشان کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان به حد بی سابقه رسیده و ۹۰ درصد کل مواد مخدر جهان در این کشور تولید می شود و تقریبا هیچ اقدامی برای مبارزه با این پدیده صورت نمی گیرد.

حل و فصل مساله افغانستان باید سیاسی باشد 

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت که حل و فصل مسائل افغانستان باید سیاسی باشد و در ان نمایندگان گروه طالبان هم مشارکت کنند. 

وی افزود: همه تلاش ها و اقدامات ما و تماس های با طرف های مساله افغانستان برای آغاز گفت و گوها تمرکز یافته است که باید برای حل و فصل سیاسی باشد و در آن نمایندگان همه گروه های قومی افغانستان ازجمله گروه طالبان و نمایندگان پشتوها مشارکت کنند.

 لاوروف با بیان اینکه مسکو علاقه مند به هرج و مرج در افغانستان نیست، اضافه کرد: ما علاقه مند نیستیم که هرج و مرج در افغانستان حاکم شود و این مساله فقط به این خاطر نیست که نمی خواهیم مناقشه به کشورهای همسایه و متحد ما سرایت کند بلکه ما می خواهیم افغانستان در بهروزی بسر برد و مردم این کشور دوست در صلح و آرامش زندگی کنند و این کشور بدون هر گونه تهدید امنیتی ازجمله تروریستی و قاچاق مواد مخدر بطور مستمر پیشرفت کند.

رئیس دستگاه دیپلمناسی روسیه تصریح کرد: ما نمی خواهیم هیچ یک از طرف ها در افغانستان برتری بیاید تا حل و فصل مسائل این کشور شکننده باشد. 

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون ۹۵ درصد نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است./ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران روسیه افغاستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن

تین نیوز

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: دومین قطار ترانزیتی افغانستان بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت دارد که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اداره راه آهن افغانستان در شبکه ایکس اعلام کرده است که، دومین قطار ترانزیتی افغانستان از مسیر ایران به مقصد ترکیه آماده ی حرکت است.

این اداره با اشاره به همکاری کشورهای همسایه افغانستان آورده است: ما علاوه بر انتقال کالاها، قلب ها را نیز به یکدیگر متصل می کنیم.

این در حالی است که، اولین قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایستگاه شمتیغ متوقف شده است.

در خصوص این موضوع «مصطفی رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به ایراف گفت: پس از این که اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه به دلیل ناهماهنگی شرکت راه آهن دو هفته در مرز شرقی کشور گرفتار شد، بر اساس دستور دفتر رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود کرد.

وی افزود: همچنین نامه تعیین کننده نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی برای آغاز بهره برداری تجاری از محور ریلی خواف - هرات با پیگیری هایی که نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و استاندار خراسان رضوی انجام دادند، تعیین تکلیف صورت گرفت.

رضایی در ادامه توضیح داد: از این رو در روزهای جاری این قطار از نقطه صفر مرزی حرکتش را به سمت مرزهای غربی کشور برای خروج به سمت ترکیه آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص قطارهای ترانزیتی بعدی از افغانستان که وارد ایران می شود، مطرح کرد: بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت قطارها است که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

رضایی در نهایت خبر داد که در روزهای آتی دومین قطار ترانزیتی هم وارد کشور خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • آیا حذف زبان فارسی در افغانستان ممکن است؟
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان