Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:25:26 GMT

احداث هفت سد برای ایلام در دست بررسی است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۳۲۴۶

احداث هفت سد برای ایلام در دست بررسی است

علی پوراحمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر هفت سد مخزنی گدارخوش، چنگوله، چشمه سرخ ، ورگر آبدانان ، میانتنگ، جزمان و بازنگری گاوی در دست مطالعه هستند که با اجرای این طرح ها و با احتساب سدهای در دست اجرا ۶۰۰ میلیون متر مکعب به آب استحصالی فعلی اضافه خواهد شد.

وی افزود: با این میزان آب، ۵۴ هزار هکتار از زمین های دیم استان به آبی تبدیل خواهد شد و در بخش شرب و صنعت نیزکمبود نیاز بلند مدت به میزان ۱۱۲ میلیون متر مکعب تامین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت سه سد بزرگ ایلام در دولت تدبیر به ثمر نشست

مدیرعامل شرکت آب منظقه ای ایلام گفت: این سدها عبارتند از سد دویرج دهلران، کنگیر ایوان و سد شهدای ایلام (گلال) که ظرفیت تنظیمی آنها در مجموع ۲۴۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی افزود: تکمیل و بهره برداری از این سه سد در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید احداث شده است که به مصارف مختلف شرب، صنعت و کشاورزی سرویس می دهند.

پوراحمد یادآور شد: سد دویرج دهلران با حجم مخزن ۲۰۵ میلیون متر مکعب در حال بهره برداری است که آب کشاورزی برای ۱۱ هزار ۶۸۰ هکتار از اراضی دشت های موسیان و دهلران و آب صنعت پتروشیمی را در بلند مدت تامین می کند و در سنوات اخیر علاوه بر کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز خسارت به پایین دست اهداف خود را به طور کامل محقق کرده است.

وی تاکید کرد: شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد دویرج که به مساحت ۱۱ هزار و ۶۸۰ هکتار است به طور کامل تکمیل شده و در دست بهره برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: دومین سد استان که در دولت تدبیر و امید مورد بهره برداری قرار گرفت، سد مخزنی کنگیر ایوان با حجم مخزنی ۲۰ میلیون متر مکعب است که برای اراضی کشاورزی دشت زرنه به مساحت ۱۸۰۰ هکتار و ۵ میلیون مترمکعب جهت آب صنعت طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام اظهار کرد: بهره برداری از سد مخزنی کنگیر و شبکه آبیاری و زهکشی سال گذشته به طور رسمی آغاز شد و در سال زارعی جاری بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت زرنه تحت پوشش و کشت قرار گرفته و خردادماه سالجاری برداشت محصول از این اراضی اغاز می شود.

پوراحمد گفت: سد مخرنی شهدای ایلام(گلال) در شهرستان چوار سد دیگری است که در دولت تدبیر و امید تکمیل شده است و سال گذشته با هدف تامین آب صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گفته وی در حال حاضر انشعاب پتروشیمی نصب و آب مورد نیاز این صنعت از سد گلال تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به احداث سدهای در دست اجرا در استان یادآور شد: سد مخزنی میمه شهرستان دهلران با ۵۷ درصد، سد مخزنی سیکان با ۲۵ درصد و سد مخزنی چناره نیز با ۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا هستند.

پوراحمد تاکید کرد: سد مخزنی سیکان واقع در شهرستان دره شهر با هدف تامین آب شرب شهرستان های دره شهر، آبدانان و بدره، در دست اجراست که علاوه بر تامین آب شرب بخشی از آب صنعت و کشاورزی دره شهر را نیز تامین خواهد کرد.

وی افزود: همچنین سد مخزنی میمه با هدف تامین آب ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دهلران و سد مخزنی چناره که عملیات احداث آن در سال ۹۹ آغاز شده جهت تامین آب کشاورزی و صنایع چرداول و آب آشامیدنی دراز مدت شهرستان‌های ایلام، چرداول و سیروان در دست اجراست.

آبگیری سد کنجانچم مهران آغاز شد

پوراحمد افزود: عملیات آبگیری سد کنجانچم مهران خردادماه سال جاری و در مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس به دستور رییس جمهوری و جمعی از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.

وی در خصوص این سد بیان کرد: سد کنجانچم از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲ هزار و ۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آبی منطقه ای ایلام ادامه داد: این سد با حجم مخزن ۸۵ میلیون متر مکعب بخشی از طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که تنظیم کننده آب نابهنگام انتقالی از سامانه خواهد بود.

برچسب‌ها ایلام شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو ایلام شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو مدیرعامل شرکت آب میلیون متر مکعب بهره برداری دست اجرا دولت تدبیر سد مخزنی منطقه ای تامین آب آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان

.به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دربازدید فرماندار سردشت، اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان مورد بررسی قرار گرفت.   باباخان اسکندری در این بازدید اقدامات انجام شده در رابطه با حفر چاه روستای اسلام آباد و خرید الکتروپمپ و لوله و اتصالات از محل اعتبارات بنیاد برکت و آماده تجهیز و بهره برداری، حفر و تجهیز چاه در روستای های بناوه و دیناران و اصلاح شبکه مناطقی از روستا و اصلاح شبکه مناطقی از روستای دولکان را مورد بررسی قرار داد.

دیگر خبرها

  • دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی ۱۲هزار واحد مسکن در ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از سد کهیر شهرستان کنارک