Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی دربرابر مطالبه جدی رسانه‌ای و حتی بخشی از بدنه دولت در خصوص شفاف سازی فهرست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی به صورت اعتباری سکوت کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  در سال گذشته یک فهرست مهم شامل 14 یا 16 شرکت واردکننده نهاده های دامی برای بهره مندی از تخصیص اعتباری ارز 4200 تومانی در اختیار دستگاههای دولتی  قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بررسی آمارها از موجودی کالا در گمرکات، بنادر و ورودی کشتی ها نشان میدهد، بیش از 7 میلیون تن کالا از 6 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند دپو شده است. به گفته مقامات مسئول برای اولین بار یک و چهار دهم میلیون تن کالا روی کشتی به مدت یک ماه مانده است.

فقط یک و هشت دهم میلیارد یورو کالا در بندر امام خمینی (ره) است که باید تعیین تکلیف شود و هیچ کدام از اینها محموله ها تخصیص نشده اند و تأمین ارز را دریافت نکرده اند، بر این اساسحجم قابل توجهی از کالاها در انبارهای بنادر دپو شده است. امروز در بنادر شمالی  کشور بیش از 110 هزار تن کالا بیش از 8 ماه در آنجا ماندند و نمی توانیم تشخیص دهیم که این کالا فاسد شده یا نشده است، در این خصوص بایستی  قرنطینه از زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی اعلام نظر کند. به گفته مسئولان گمرک ایران حتی برخی کالاها  تا 16 ماه هم  در بنادر شمالی وجود دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در بنادر جنوب کشور هم که الآن در محوطه های روباز کالا را نگهداری می کنند دمای هوا 50 درجه است.

در خصوص فهرست واردکنندگان کالاهای اساسی که از تسهیلات تخصیص اعتباری ارز بهره مند شده‌اند، گفت: شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته اعلام کرده بود فقط 16 شرکت، به صورت  اعتباری نهاده های دامی را وارد کنند و به غیر از آن افرادی که کالای خودشان را وارد کرده بودند به آنها اعتباری نمی دادند یعنی کالاها در گمرکات و بنادر ماند، به عبارت دیگر حتی در برخی موارد که واردکنندگان دیگر علی رغم اینکه اسناد مالکیت داشتند کالای خود را نمی‌توانستند خارج کنند.  این مشکل را مطرح کردیم و نهایتاً اعلام شد تمامی شرکتها می توانند اگر کالای خودشان را در این شرایط تحریمی به بنادر و گمرکات کشور برساندند حتماً از شیوه اعتباری استفاده کنند ولی هیچکس اقدام  نکرد.

بر همین اساس گمرک ایران از بانک مرکزی  درخواست کرده است، تا لیست شرکتهایی که به صورت اعتباری در سال 99 به آنها ارز داده شده را با میزان ارزی که به آنها اختصاص پیدا کرده و چه مدت زمان بعد از ترخیص کالا داده شده را منتشر کند.

تایید واردات اعتباری کالاهای اساسی از سوی جهاد کشاورزی

اخیرا معروفان مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی  گفته است: از میزان 3 میلیارد دلاری که در حدود 4 ماه دریافت کردیم حدود یک و نیم میلیارد دلار آن تأمین شده است و مصوب شده علاوه بر تخصیص نقدی، تخصیص اعتباری هم انجام شود. امسال مقرر شده هر فردی اعتبار نزد فروشنده خارجی دارد می تواند کالا وارد کند که 43 شرکت اعلام آمادگی کردند و تا امروز 19 شرکت اقدام کرده اند. از محل تخصیص ارز 1 میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت اعتباری است.

بعد از مطرح شدن بحث فهرست تخصیص ارز اعتباری مطالبه شفافیت از بانک مرکزی بالا گرفته است تا جایی که برخی مدیران میانی دولت نیز در برنامه های مختلف خبری در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها این مطالبه را از بانک مرکزی مطرح کرده اند اما تا کنون پاسخی به این موضوع داده نشده است!

گفتنی است، معاون فنی گمرک ایران اواخر هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی نیز درباره این مطالبه گفت: چرا علی رغم تاکید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص تخصیص ارز به صورت اعتباری به همه متقاضیان این امر محقق نشده است؟ بانک مرکزی باید به صورت شفاف اعلام کند، در سال 99 کدام شرکتها به صورت اعتباری تخصیص ارز دریافت کرده اند و بانک مرکزی بعد از چه مدتی با این شرکتها و صادرکننده تسویه ارزی انجام داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کالاهای اساسی کالاهای اساسی صورت اعتباری تخصیص اعتباری بانک مرکزی تخصیص ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان

دریافت 31 MB

به گزارش خبرنگار مهر، دولت سیزدهم در استان هرمزگان با هدف تمرکز زدایی از بنادر مرکزی استان، توسعه بنادر و اسکله‌های سایر نقاط استان را در دستورکار قرار داد از این رو بندر گوگسر در شرقی‌ترین نقطه هرمزگان از توابع بخش لیردف شهرستان جاسک که به گواه بومیان در روزگاری نه چندان دور مرکزی تجاری بین ایران و کشورهای همسایه بوده است توسعه و به بهره‌برداری رسید.

یکی از موضوعات مطروحه در رابطه با این بندر به رسمیت شناخته‌شدن به عنوان مرز رسمی و گمرک است که در حال دنبال شدن است.

کد خبر 6097157

دیگر خبرها

  • ثبت برنامه تولید ۱۶۰ واحد صنعتی نیازمند ارز در گیلان
  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • سکوت هشت‌ماهه سیاستگذار ارزی خودرو