یاقوتهای کارون/ بهشت غزاویه در قلب گرما
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۳۹۶۸
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها - کوثر کریمی: در میان گرمای طاقتفرسای خوزستان و خبرهای منفی که چپ و راست از در و دیوار بر سر خوزستانیها می بارد و به اذهان جامعه پمپاژ میشود، تماشای خوشههای سبز انگور حال آدمی را خوب میکند.
شهرستان کارون چند سالی میشود که از اهواز جدا شده است، ظرفیتهای زیادی را در بخش کشاورزی دارد که برای جذب گردشگر بسیار مناسب است؛ هر ساله و با فرارسیدن تیرماه و شروع فصل تابستان و در اوج شرجی و گرمای هوا، برداشت انگور از تاکستانهای سرسبز کارون فرا میرسد، تاکستانهایی که چشمنواز است و میتوان در سایهسار آنها آسود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تا قبل از شروع پاندمی کرونا در جشنواره برداشت انگور از تاکستانهای غزاویه کارون جای سوزن انداختن نبود اما اکنون و پس از گذشت یک سال و نیم از شروع کرونا برداشت انگور در سکوت ولی با حضور گروههای مختلفی که به صورت خانوادگی و یا توریستی به کارون آمدهاند، انجام میشود؛ هرچند با شروع واکسیناسیون انتظار میرود که دوباره بتوان به روال سابق برگشت و شاهد حضور جمعیت در اینجا باشیم.
ظرفیت بالای کارون در کشاورزی
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار میکند: ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به ویژه باغات انگور و نخیلات در شهرستان کارون خیلی بالاست و میتوان از آن برای آبادانی این شهرستان بهرهمند شد.
سید کریم حسینی ادامه میدهد: در جلسات با مسئولان استانی به ویژه استاندار خوزستان نیز رایزنی شده تا در صورت امکان تسهیلات خاص و یا کاهش تعرفه برای کشاورزان کارون اعمال شود.
وی تصریح میکند: شهرستان کارون این توانایی را دارد تا قطب تولید محصولات کشاورزی باشد؛ همچنین در بخش شیلات با توجه به ظرفیتهای بالایی که در فاز یک و دو حوضچههای آزادگان دارد میتواند به قطب آبزیپروری استان خوزستان و حتی کشور تبدیل شود.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط با فعالان عرصه کشاورزی و مسئولان شهرستان کارون برای رونق ظرفیتهای مذکور یادآور میشود: شهرستان کارون در زمینه دامداری و دامپروری نیز ظرفیتهای خوبی دارد و در این زمینه نیز قابلیت قطب دامپروری استان خوزستان شدن در کارون موجود است.
وجود ظرفیت گردشگری
دهیار روستای غزاویه نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود ۲۰ هکتار تاکستان در این روستا بیان میکند: کشاورزان غزاویه برگ چینی انگور برای دلمه را از نیمه اول فروردین شروع میکنند؛ همچنین کار برداشت غوره نیز از ۱۵ اردیبهشت انجام میشود.
علی نواصر با اشاره به اینکه از اواخر خردادماه نیز برداشت انگور آغاز شده است، اضافه میکند: از ۹۰ سال قبل کشت بیش از ۲۰ نوع انگور در استان مرسوم بوده که در حال حاضر به حدود ۱۱ نوع کاهش یافته است که از آن جمله میتوان به عسگری بیدانه و با دانه، سلطانی و قرمز اشاره کرد.
او با اشاره به وجود ۳۰ هزار اصله درخت نخل در غزاویه میگوید: خرماهای گوناگون از جمله استعمران، برحی، بریم، گنطار، زاهدی، خضراوی، عویدی، عویمری و دیری در غزاویه وجود دارد.
دهیار روستای غزاویه با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۰۰ نفر شامل ۳۵۲ خانوار در این روستا ساکن هستند، عنوان میکند: نه تنها غزاویه بلکه تمامی روستاهای حاشیه شرق رودخانه کارون هر کدام ظرفیتهای مختلفی را از جمله گردشگری و کشاورزی دارند.
روستای صادرکننده انگور
رئیس شورای بخش سویسه شهرستان کارون در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به جمعیت ۲۱ هزار نفری این بخش عنوان کرد: بخش سویسه متشکل از ۳۳ روستاست که ۲۹ روستای آن مصوب با دهیار و مابقی غیر مصوب و بدون دهیار و فقط شورا دارند.
مهدی نواصری با اشاره به اینکه شغل بیشتر اهالی کشاورزی، دامداری و دامپروری است، میافزاید: بیشتر اهالی روستاهای این بخش کشاورزی میکنند که نخیلات و تاکستانهای انگور را شامل میشود؛ برنجکاری، گندم، جو و کُلزا نیز مهمترین کشتهای کشاورزی است که انجام میدهند.
او با اشاره به ظرفیت دامداری و دامپروری در بخش سویسه شهرستان کارون یادآور میشود: شاید دو درصد از کل روستاهای این بخش گاومیش داشته باشند، پنج درصد گاو و همچنین ۱۰ - ۱۵ درصد نیز گوسفند و مابقی احشام مختلفی دارند.
رئیس شورای بخش سویسه شهرستان کارون با اشاره اینکه چای قرمز از ۱۰ سال قبل ابتدا فقط به صورت آزمایشی در روستای محروم علوه (محروم از نظر امکاناتی و جمعیتی و حتی بدون دهیار) انجام شد، میگوید: آن زمان تنها نیم هکتار را چای سبز کاشته بودند ولی از آن به بعد تا ۱۰ هکتار کشت انجام و حتی در اراضی شیلات و توسعه نیشکر نیز چای قرمز کشت شد.
نواصری با اشاره به اینکه تمام مناطق بخش سویسه گردشگری و بکر است ولی برای توسعه نیاز به حمایت دارند، تشریح میکند: کارهای سنتی مثل حصیربافی به خاطر گرایش به شهرنشینی خیلی کمرنگ شده بود ولی با این جشنوارههای چای قرمز مجدد دوغ، نان محلی و چای قرمز با مارک روستای علوه به فروش میرسانند.
او اظهار میکند: غزاویه بزرگ یکی از بزرگترین روستاهای سویسه است که صادرکننده انگور است و از یمن، کویت، قطر، شیراز و تهران برای جشنواره انگور به این منطقه آمدهاند؛ قبلاً انگور چند روز در میدان میوه ترهبار میماند ولی با برگزاری جشنواره و با حمایت فرماندار انگور صادرات میشود و مردم نیز پای اراضی حضور پیدا کرده و محصولات کشاورزان را خریداری میکنند.
لزوم حمایت از انگورکاران
رئیس شورای بخش سویسه شهرستان کارون با اشاره به وجود نقاط خوب برای سرمایهگذاری در زمینه توسعه گردشگری در مناطق سویسه و حاشیه کارون وجود دارد، میگوید: ظرفیت بسیار خوب نخیلات بخش سویسه از دیگر مواهب الهی برای این منطقه است؛ بالغبر ۶۰ هزار اصله درخت نخل در بخش سویسه وجود دارد که اهالی بهترین نوع خرماهای جهان را از نخیلات این بخش برداشت میکنند.
به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان کارون با وجود محرومیتهای اجتماعی و اقتصادی فراوان اما ظرفیتهای زیادی برای خروج از این وضعیت دارد، در این میان تاکستانهای سرسبز و وسیع انگور در غزاویه علاوه بر اشتغالزایی فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر در دوران پساکرونا را دارند؛ به ویژه اینکه صنایعدستی سنتی خاص کارون میتواند در کنار این ظرفیت فرصتی برای پیشرفت و فروش داشته باشد.
همچنین احداث صنایع تکمیلی – تبدیلی و کارخانههای بستهبندی و فرآوری انگور میتواند مشکل بیکاری را در شهرستان کارون تا حد زیادی حل کند و زنجیره محصول را تکمیل و مانع هدررفت و تلفات محصول انگور شود.
صاحبان تاکستانها و کشاورزان انگورکار کارون نیازمند حمایت و همکاری بیشتر جهاد کشاورزی و سایر سازمانهای دولتی مرتبط هستند؛ در حوزه گردشگری نیز تبلیغات مناسب و بازاریابی و بازارسازی و برندینگ نقش مهمی در شناخته شدن جشنواره برداشت انگور غزاویه دارد.
کد خبر 5256627منبع: مهر
کلیدواژه: شهرستان کارون کشاورزی دامپروری شیلات اشتغال روستاهای خوزستان ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا ایلام حجاب و عفاف اردبیل خطبه های نماز جمعه عکس استانها شیوع کرونا گرگان قوه قضاییه غلامحسین محسنی اژه ای بخش سویسه شهرستان کارون برداشت انگور خبرنگار مهر دام پروری چای قرمز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.