Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@05:41:47 GMT

بر شرایط محیطی دیتاسنتر خود نظارت کنید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۴۷۵۲

بر شرایط محیطی دیتاسنتر خود نظارت کنید

با کوچکترین تغییرات در شرایط محیطی، حسگرها این تغییرات را تشخیص داده و سیستم به صورت خودکار پیغام‌های هشدار را برای پرسنل مربوطه ارسال می کند. سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور بینا به صورت زیرساختی و جامع، تجهیزات مهم کسب و کار شما را تحت نظر گرفته و به مدیران IT اجازه می دهد قبل از اینکه دیر شود، مشکلات را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه داشته باشید که شما نباید اجازه بدهید یک مشکل ساده باعث ضررهای چند صد میلیونی و یا آسیب های جدی به بهره وری کارمندانتان شود.

سیستم مانیتورینگ بینا از اتاق سرور ها و تجهیزات زیرساختی شبکه در برابر عوامل زیر محافظت می کند:

تغییرات دمایی شدید
نوسانات برق
تغییرات شدید رطوبت
دسترسی غیرمجاز و نفوذهای غیرقانونی
محافظت از زیرساخت

مدیریت یک دیتاسنتر صرفا به جلوگیری از حملات سایبری محدود نمی شود. زیرساخت مناسب برای نگهداری از سرور ها و تجهیزات شبکه، حیاتی است. وجود سیستم های تهویه هوا، سیستم های UPS و ژنراتورهای پشتیبان، برای عملکرد بهینه و حداکثری تجهیزات شما ضروری هستند.

وقتی یک فن خنک کننده از کار می افتد، بهترین نرم افزار موجود در دنیا هم به تنهایی نمی تواند مانع از کار افتادن زیرساخت شود! اما یک سیستم کنترل شرایط محیطی، به راحتی این کار را انجام می دهد.

ارسال هشدار از کانال های مختلف توسط سیستم مانیتورینگ بینا

سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی بینا می تواند پیام های هشدار را از طریق شبکه ارسال کند. کانال های ارتباطی می‌ تواند شامل ایمیل، پیامک،آژیر و یا تماس تلفنی باشد.

 دسترسی به کانال های مختلف این امکان را فراهم می کند تا حتی در زمان قطع دسترسی به شبکه، امکان ارسال پیام های هشدار میسر باشد.

سیستم مانیتورینگ بینا همچنین می تواند با استفاده از تماس های تلفنی هشدار لازم را ارسال کند. شما می توانید این هشدارها را به شکل زیر شخصی سازی کنید:

تماس با افراد مختلف با توجه به نوع مشکل
برقراری تماس یا ارسال پیام به شماره های مختلف با توجه به بازه زمانی تعریف شده

نحوه مانیتورینگ دما و تجهیزات در دیتاسنتر

طبق راهنمای جامع هوشمند سازی دیتاسنتر، توجه نکردن به دمای اتاق سرور یا دیتاسنتر می تواند خسارت های سنگینی را به شما تحمیل کند. تجهیزات کامپیوتری و شبکه، گرما تولید می کنند و افزایش محسوس دما می تواند نشان دهنده مشکلات مختلفی باشد.

این مشکلات می تواند به دلیل عملکرد نامناسب چیلر، نشتی در لوله های خنک کننده و عدم گردش صحیح هوا در محیط به وجود بیاید. علاوه بر این، اگر سرورهای جدیدی را در اتاق نصب کردید ممکن است به تجهیزات خنک کننده بیشتری نیاز داشته باشید.

تجهیزات مانیتورینگ داناپرداز با کالیبراسیون دقیق، امکان مانیتورینگ لحظه به لحظه دمای اتاق سرور را فراهم میکند.

دقت کنید که پایش دما به تنهایی نمی تواند مشکلاتی که موجب این تغییر شدید دمایی شده را شناسایی کند. ممکن است افزایش دما ناشی از منبع برق، سیستم تهویه هوا، استقرار نامناسب تجهیزات در اتاق سرور، عملکرد ناصحیح فن و یا هر چیز دیگری باشد. اگر دمای اتاق سرور در عرض چند دقیقه به طور محسوسی بالا برود، ممکن است خاموش کردن سرورها تنها گزینه پیش روی شما باشد. اینجاست که سیستم کنترل شرایط محیطی بینا می تواند سرورهای شما را خاموش کرده و یا در صورتی که شما کولر بکاپ داشته باشید آن را به مدار وارد کند.

 

اهمیت پایش رطوبت محیطی اتاق های سرور

معمولا در مانیتورینگ شرایط محیطی دیتاسنتر ها، به رطوبت اهمیت زیادی داده نمی شود! اما خوب است بدانید که رطوبت در محافظت از دیتاسنتر شما نقش مهمی دارد. اگر رطوبت را در سطح مناسبی نگه دارید می توان زمان از دسترس خارج شدن ناخواسته سرور و هزینه های تعمیر را تا حد محسوسی کاهش دهید.

سطح رطوبت توصیه شده برای یک اتاق سرور معمولی، 55 درجه سانتی‌ گراد (نقطه شبنم) تا RH 60 درصد (با بازه مجاز 20 تا 80 درصد) است. رطوبت زیاد ممکن است باعث میعان شود. اگر میعان شدن به مدت طولانی در اتاق سرور تکرار شود امکان خوردگی (زنگ زدگی) یا از کار افتادن قطعات مختلف وجود دارد.

از سوی دیگر، رطوبت کم هم ممکن است مشکلاتی را بوجود آورد که اصلی ترین آن تخلیه الکتریسیته ساکن را در این قطعات است:

پردازنده ها
رم ها
هارد دیسک ها
مادربرد ها

چطور بر میزان رطوبت اتاق سرور نظارت کنیم؟

تنها راهی که می شود رطوبتِ دیتاسنترها را در سطح ایده آل نگه داشت، مانیتور کردن دائمی رطوبت است. بسیاری از عوامل خارجی می توانند باعث تغییرات در سطح رطوبت شوند. در شرایطی که از دستگاه تهویه معمولی استفاده می کنید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وقتی این سیستم های تهویه، هوای سرد محیط بیرون را به داخل اتاق می آورند، سطح رطوبت ممکن است تا حد زیادی تغییر کند. برای جلوگیری از این اتفاق، رطوبت هوای ورودی به داخل اتاق باید تنظیم شود.

در زمانی که سطح رطوبت از حد مجاز عبور کند، سیستم های مانیتورینگ شرایط محیطی بینا به شما هشدار خواهند داد. این سیستم ها نه تنها قابلیت سنجش رطوبت را دارند، بلکه عوامل دیگری مثل دما، جریان هوا، دود، قطع برق، نشت آب و یا نفوذ آب به درون اتاق را هم مانیتور می کنند.

چه در محل کار و خانه و چنانچه در مسافرت باشید، می توانید از وضعیت دقیق اتاق سرورتان مطلع شوید و در صورت نیاز، مشکلات را برطرف کنید. با این سیستم ها شما می توانید از خسارت های چند میلیونی جلوگیری کنید.

سیستم مانیتورینگ بینا سطح رطوبت اتاق سرور و دیتاسنتر را از 0 تا 100 اندازه گیری می کند. اگر سطح رطوبت از اندازه تعیین شده و مطلوب عبور کند، بلافاصله به شما هشدار داده می شود.

برای محافظت از دیتاسنتر، شما می توانید حسگر ها را در قسمت های مختلف اتاق سرور نصب کنید. این حسگر ها اطلاعات لازم را به صورت لحظه ای در اختیارتان قرار می دهند. بدین ترتیب در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید خطراتی که تجهیزات ارزشمند شما را تهدید می کنند، شناسایی کنید.

چطور از نشت آب مطلع شویم؟

ترکیدگی یا نشت آب به خصوص در ساختمان هایی که چند سال قدمت دارند اصلا پدیده عجیبی نیست! علاوه بر این، سیستم های تهویه مطبوع یا خنک کننده هم ممکن است نشتی آب داشته باشند. وجود مشکلاتی در چیلر مرکزی یا شکستگی در لوله های انتقال هوای سرد یا انسداد مسیرها می تواند باعث نشتی آب یا ایجاد قطرات آب شود.

برای تمام تجهیزات الکتریکی و کامپیوتری، آب یک تهدید بزرگ محسوب می شود. اغلب اوقات نشتی آب ممکن است در زیر سقف یا کف اتاق اتفاق بیفتد و با استفاده از حسگرهای تشخیص نشتی آب می توانید قبل از اینکه آسیب جدی به تجهیزات وارد شود این مشکل را شناسایی کنید.

مکان قرارگیری حسگر نشتی آب خیلی مهم است. معمولا آب در پایین شیب از یک سطح (کف اتاق یا قسمت داخلی سیستم تهویه مطبوع) جمع می شود. به همین دلیل اگر حسگر را خیلی بالا نصب کنید، ممکن است هشدار را زمانی دریافت کنید که در اتاق سرور یک سیل به راه افتاده باشد!

بهتر است طناب تشخیص نشتی را در امتداد لوله هایی که آب در آنها جریان دارد و به نوعی به اتاق سرور مربوط می شوند، نصب کنید.


داناپرداز با داشتن پانزده سال سابقه فعالیت در حوزه مانیتورینگ و همچنین داشتن انواع گواهینامه های امنیتی، مورد اعتمادِ بیش از سه هزار کسب و کار در سراسر کشور می باشد.


ما میتوانیم بهترین مشاور شما در زمینه تهیه و راه اندازی سیستم و انواع دستگاه های مانیتورینگ شرایط محیطی باشیم.

با ما همراه باشید.

منبع: فارس

کلیدواژه: شرایط محیطی دما اتاق سرور تشخیص سطح رطوبت اتاق سرور خنک کننده سیستم ها نشتی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۴۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان

 اقبال حمیدی در آخرین روز از هفته زمین پاک در نشستی تخصصی با شهردار سنندج و مدیرکل امور شهری استانداری کردستان بیان کرد: تفکیک از مبدا زباله باید در اولویت مدیریت پسماند شهرداری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: بحث تفکیک زباله جزو مطالبات اصلی ما است که اگر این مسئله صورت نگیرد تعداد سگ‌های ولگرد نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در شهر‌های کردستان بحث تفکیک از مبدا زباله نهادینه نشده است و زباله‌تر و خشک با یکدیگر دفع شده است که موجب ایجاد مشکلاتی همچون افزایش بیماری‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: سایر استان‌های کشور به این مسئله پرداختند و جلوتر از ما هستند و کمتر درگیر مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند.

حمیدی تاکید کرد: لازم است که شهرداری سنندج هرچه سریع‌تر نسبت به تفکیک از مبدا زباله اقدام کنند و برای آن برنامه داشته باشند.

شهردار سنندج نیز در این نشست با ارائه آمار و عملکرد کاری شهرداری در این مدت؛ خاطرنشان کرد: امور زیست محیطی شهری از اولویت کاری ماست.

انور رشیدی گفت: گسترش فضای سبز، پویش سنندج سبز، غرض ۴۰ هزار اصله نهال در نقاط مختلف شهر در سال ۱۴۰۲ و ایجاد زیر ساخت‌های زیست محیطی از مهمترین برنامه‌های شهرداری سنندج بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان