Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در میزگرد تخصصی دفتر خبرگزاری تسنیم در استان چهارمحال و بختیاری مشکلات مالیاتی بررسی و در این میزگرد مالیات ابزاری کارآمد علیه تورم شناخته شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد ، مالیات یکی از روش‌های مهم برای کسب درآمد دولت است که با رشد فرهنگ و ارتقای آگاهی مالیاتی مردم می‌تواند نقش بسزایی در اجرای صحیح قوانین مربوط به مالیات و عواید مفید آن برای شهروندان ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیات از گذشته‌های دور در فرهنگ‌های مختلف اجرا می‌شد و امروزه با گسترش مشاغل و خدمات گوناگون پیچیدگی و حساسیت این بخش نیز بیشتر شده است و مسائل و موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد که از آن جمله مالیات بردرآمد، مالیات عوارض شهرداری‌ها، مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی،  مالیات بر ارزش افزوده و.... را می‌توان نام برد.

اما توسعه و آبادانی هر کشوری تا حد بسیار زیادی بستگی به پرداخت مالیات و وجود فرهنگ پرداخت مالیات و نهادینه کردن آن دارد چراکه دولت‌ها با استفاده از مالیات می‌توانند خدمات و امکانات عمومی را در اختیار مردم قرار داده و در بخش‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و غیره زمینه درخواست‌ها و مطالبات عمومی مردم را فراهم کنند.

البته برخی مالیات‌ها مانند مالیات بر بازارهای غیرمولد مانند مسکن، خودرو و ... همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و اجرایی نمی‌شوند که اگر این قسمت از بازار نیز شامل پرداخت مالیات شود، به کاهش تورم و افزایش درآمد کشور کمک می‌شود.

در ایران اسلامی از 16 تا 23 تیرماه هفته مالیات نامگذاری شده تا سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه با تبیین اقدامات و برنامه‌های پیش‌رو در راستای فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر مالیاتی بین مودیان و مردم، به ضرورت و اهمیت پرداخت مالیات تاکید و این فرهنگ عمومی و اجتماعی را بیش از پیش نهادینه کنند، به مناسبت هفته مالیات میزگردی با موضوع اقتصاد و مالیات در دفتر خبرگزاری تسنیم استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

در این میزگرد، مهران کیوانی معاون سازمان امور مالیاتی استان، بهنام معتمدی کارشناس مسائل مالیاتی  و سیدعلی میراحمدی کارشناس مسائل اقتصادی به بیان نظرات کارشناسی خود پرداختند.

 مالیات و عوارض ارزش افزوده، مستقیما در آبادی شهرها و روستاها اثرگذار است 

مهران کیوانی، معاون مالیاتی سازمان امور مالیاتی استان در این میزگرد اظهار داشت: علم مالیه با علوم دیگر از جمله اقتصاد و سیاست ارتباط تنگاتنگ داشته و مانند حلقه‌های زنجیر به هم وابسته هستند که خلل در کار هر کدام موجب اختلال در دیگر بخش‌ها و قطع زنحیره می‌شود.

 معاون مالیاتی سازمان امور مالیاتی استان  گفت: در بودجه کشور مالیات، سهمی دارد که سهم وصولی آن در کشور مشخص می‌شود و استان‌ها برای سهم وصول در تلاش هستند و با توجه به افزایش سهمیه نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته در بودجه‌های عمرانی اثرگذار است؛ مالیات و عوارض ارزش افزوده، مستقیماً در آبادی شهرها و روستاها اثرگذار است و عوارض آن3درصد است که مستقیم به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و عشایر واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه نداشتن اطلاعات درست برای مامور مالیاتی یک معضل است، افزود: اگر اطلاعات کامل در خصوص مالیات و چرایی و چگونگی پرداخت آن در دسترس مسئولان و مودیان مالیاتی قرار گیرد وصول سهل‌تر بوده و مودیان نیز مقاومت نمی‌کنند، مالیات معکوس تورم است و آثار ضد تورمی دارد و ابزاری است که کمترین اثر تورمی را دارد.

معاون مالیاتی سازمان امور مالیاتی استان با بیان اینکه عدم اطلاعات صحیح در مورد قوانین سبب می‌شود مسئولان برخی از قوانین را حذف کنند، عنوان داشت: مکانیزاسیون شهرداری‌ها بسیار دیر انجام شد و در زمان اجرا نیز اپراتورها و استفاده‌کنندگان اطلاعات مکفی نداشتند که نتیجه مطلوبی حاصل شود، بنابراین تجهیز به اطلاعات و مهارت لازم لازم است.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی پرداخت مالیات یادآور شد: آموزش از کودکی در فرهنگ مالیاتی بسیار اثرگذار بوده و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها نیز نقش مهمی در ترویج فرهنگ مالیاتی مردم دارد.

کیوانی با بیان اینکه در هر قانونی باید اصلاح وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: از سال 87 قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شده و در قانون اصل مبلغ طلا از مالیات معاف است اما مالیات عوارض به دستمزد ساخت و سود فروشنده تعلق می‌گیرد که پس از 6 ماه از تاریخ ابلاغ اجرا خواهد شد و در صورتی که اجرا نشود جریمه غیرقابل بخشش اعمال خواهد شد.

  50 درصد فعالان اقتصادی کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند 

بهنام معتمدی کارشناس مسائل مالیاتی، نیز در این میزگرد تصریح کرد: درآمدهای عمومی کشور از مالیات کمتر از نیم‌ درصد است که هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌رود، تهدید به لحاظ اینکه درآمد کمتر می‌شود و فرصت به این علت که چهارمحال و بختیاری استانی کم‌برخوردار است و می‌تواند در جایگاه خوبی قرار گیرد که مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رشد و توسعه کمی و کیفی هستند اضافه کرد: وقتی ارزش کلی کالا در جامعه افزایش پیدا کند رشد اقتصادی نیز حاصل می‌شود و اگر کارایی و اثربخشی در بخش‌های مختلف تشویق شود توسعه به معنای واقعی محقق می‌شود، تورم، مالیات پنهانی است که جوامع تورمی از مردمشان وصول می‌کنند و غیررسمی است.

معتمدی گفت: در جامعه‌ای که تورم بالا باشد هزینه‌های مردم افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های دولت نیز به دنبال آن افزایش می‌یابد که برای جبران این هزینه‌ها از مالیات به عنوان راحت‌ترین راه درآمدی استفاده می‌کند و وقتی مالیات افزایش پیدا می‌کند قدرت خرید مردم کاهش و نرخ‌های مالیاتی نیز زیاد شده و ناخواسته فرار مالیاتی و دو دفتری انجام و مودیان فعالیت خود را مکتوم می‌کنند که در سیستم مالیاتی قابل رصد نباشد.

کارشناس مسائل مالیاتی با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری به علت کم‌برخوردار بودن و سهم اندک در تولید ناخالص ملی، نقش مالیات ملموس و مشهود نیست،تشریح کرد: سیستم مالیاتی طی حدود 8سال گذشته گام‌های خوبی برداشت و طرح جامع مالیاتی را پیاده کرد که مصداق آن تراکنش‌های مالیاتی و بانکی بود و این امور در حال رصد است.

وی گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور ما 8درصد اما نرم جهانی 16 درصد است که نشان می‌دهد 50 درصد فعالان اقتصادی کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند و فرار مالیاتی دارند، رقم فرار مالیاتی در کشور سالانه 150 تا 200 هزار میلیارد تومان است و این امر بیانگر مسیر طولانی در وضع قوانین و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

معتمدی به ضریب 2.1 درصدی سهم عمرانی استان از بودجه‌های عمرانی کشور اشاره و مطرح کرد: فرهنگ ناصحیح مالیاتی مختص به الان نیست و از گذشته مالیات را باج می‌‌دانستند اما زمانی که مردم احساس کنند هزینه مالیات جهت رفاه خودشان استفاده می‌شود با رغبت بیشتری دارایی‌های خود را اعلام می‌کنند، مردم باید از طریق انجمن‌ها و با شفاف‌سازی، اطلاع داشته باشند که مالیات در چه زمینه‌هایی صرف می‌شود.

 داشتن کشور پیشرفته در گرو مالیات بر بازارهای غیرمولد 

سیدعلی میراحمدی، کارشناس مسائل اقتصادی، در ادامه میزگرد خاطرنشان کرد: برای داشتن کشور پیشرفته باید تدابیری صورت گیرد که بازارهای غیرمولد مثل خودرو، مسکن، زمین و...  مشمول مالیات شده و اقدامات حمایتی برای فعالیت‌های مولد انجام شود که در این صورت مالیات می‌تواند به عنوان ابزار جهت‌دهنده مردمی باشد که اقدامی مهم در اقتصاد محسوب می‌شود.

وی افزود: امسال در مجلس با کلیات مالیات بر عایدی سرمایه موافقت شد و قرار است تا قبل از پایان سال به تصویب نهایی برسد، مالیات می‌تواند در رفع فقر عمومی، ایجاد منفعت عمومی، ثروتمند شدن عموم افراد، کاهش فاصله طبقاتی و سطح برخورداری جامعه و بهبود کیفیت تولید نقش اثرگذاری داشته باشد.

  فرار مالیاتی در کشور زیاد است 

میراحمدی بیان کرد: سیستم قانون‌گذاری کشور سال 80 ماده 16 فصل مالیاتی مربوط به املاک را حذف کرد و همین امر موجب شد سرانه مصرف کالاها به صورت مصرفی چند برابر شود چراکه قانون جایگزین برای آن وضع نشد بنابراین به ازای حذف  قانون باید یک قانون جایگزین وضع شود چراکه اجرای قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: متاسفانه در کشور فرار مالیاتی زیاد است زیرا به ازای مالیاتی که پرداخت می‌شود خدمات قابل توجهی ارائه نمی‌شود همچنین سیستم اخذ مالیات سنتی است و سامانه جامع برای دریافت همه اطلاعات مورد نیاز امور مالیاتی در اختیار این سازمان نیست که رصدهای لازم انجام و مالیات به صورت سیستماتیک وصول شود.

واکنش سازمان مالیاتی به حواشی لیست خانه‌های خالی/ اطلاعات باید از طریق پروتکل رسمی به سازمان مالیاتی برسدمردم را جهت پرداخت مالیات به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی ترغیب کنیممالیات بر عایدی سرمایه، ابزار کاهش تورم و کنترل سوداگری

وی توضیح داد: فرهنگ مالیاتی زمانی محقق می‌شود که اعتماد مردم جلب شود و نمی‌توان گفت کشورهایی که 80 درصد پرداخت مالیات دارند دچار فرار مالیاتی نمی‌شوند چراکه اگر قوانین متقن اجرا نمی‌شد در آن کشورها نیز فرار مالیاتی بسیار زیاد بود، در سایر کشورها از اقشار محروم حمایت‌های اولیه صورت می‌گیرد و صرفا از مازاد درآمد آن‌ها مالیات کسر می‌شود، اما در کشور ما تکیه بر نفت موجب مغفول ماندن مالیات شده است که باید دیدگاه‌ها تغییر و به شاخص‌های پایدار رسیده و در مقابل تحریم‌ها سدی ایجاد شده و ایدئولوژی گذشته مبنی بر اینکه نفت می‌تواند همه هزینه‌ها را تامین کند، تغییر یابد.

انتهای پیام/7540/ی

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی استان چهارمحال و بختیاری پرداخت مالیات کارشناس مسائل فرار مالیاتی ارزش افزوده هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۵۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه

باشگاه رئال مادرید برای خرید ستاره فرانسوی تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن از کمک مالی بزرگ دولت اسپانیا بهره‌مند خواهد شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، درست در روزهایی که بار دیگر بحث وقوع اشتباهات داوری به سود رئال مادرید به سوژه‌ای داغ برای رسانه‌های اسپانیایی و به خصوص کاتالان تبدیل شده بود (به بهانه صحنه‌های بحث برانگیز ال‌کلاسیکو)، نشریه Relevo اسپانیا خبری را منتشر کرد که مطمئناً خشم رقبای کهکشانی‌ها را بیش از پیش برخواهد انگیخت.

شواهد و قراین حاکی از آن است که باشگاه رئال مادرید تابستان امسال کیلیان امباپه را به عنوان بازیکن آزاد از پاری‌سن‌ژرمن خواهد گرفت و قرار است که او را به پردرآمدترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل کند. در این میان اما فرمانداری استان مادرید برای اینکه پرداخت حقوق هنگفت این بازیکن به رئال مادرید فشار نیاورد، قانونی جدید در شرف تصویب دارد که به موجب آن مالیات بردرآمد امباپه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

این قانون که به «قانون امباپه» معروف شده است، نخستین باری نیست که دولت به رئال مادرید برای پرداخت مالیات کمتر حقوق بازیکنانش کمک می‌کند. مورد اول آن قانون بکام بود که به موجب آن هم رئال مادرید از پرداخت بخشی از مالیات بردرآمد بازیکنان خارجی‌اش معاف می‌شد.

انتقاد تند ملی‌پوش سابق فرانسه از بازی امباپه برابر بارسلونا

به موجب قانون امباپه که سال گذشته از سوی حزب «پارتیدو پوپولار» در پارلمان اسپانیا مطرح شد و قرار است امسال بار دیگر به رأی گذاشته شود، بازیکنان خارجی که در استان مادرید سرمایه‌گذاری کنند تا 20 درصد مالیات بردرآمد کمتری خواهند پرداخت. به عبارت دیگر این دسته از بازیکنان معادل 20 درصد از سرمایه‌گذاری‌شان در استان مادرید از تخفیف مالیاتی برخوردار خواهند شد. به این ترتیب امباپه که در شرایط عادی می‌بایست معادل نیمی از حقوقش مالیات بپردازد با سرمایه‌‌گذاری 20 میلیون یورویی به جای 50 درصد، تنها 24.5 درصد مالیات خواهد پرداخت که مساوی با مالیات پرداختی توسط کارگری است که تنها 24 هزار یورو در سال حقوق می‌گیرد. این در حالیست که میانگین حقوق سالانه برای یک شهروند در استان مادرید، 31 هزار یورو است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو