Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:46:38 GMT

پناه مردم بانه به چشمه های آب طبیعی

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۵۹۴۲

پناه مردم بانه به چشمه های آب طبیعی

ایسنا/کردستان امسال بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان مرزی بانه جدی است و بسیاری از روستاها و محلات حاشیه ای این شهرستان دچار تنش کم آبی شده اند.

صف های طولانی شهروندان در طول شبانه روز در چشمه های ناحیە بانە و حومە در پی بحران کم آبی برای تامین آب شرب روزانه، معضل بزرگی است که این روزها بیشتر از سالیان قبل در این شهرستانه به چشم می خورد و این در حالی است که آب بسیاری از چشمه ها نیز در تابستان خشک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر در برخی محلات بانه بە دلیل ارتفاع زیاد و کمبود آب، با استفادە از تانکرها، آبرسانی سیار می شود، برخی محلات با قطعی آب و برخی هم با افت فشار روبرو هستند کە در صورت ادامە روند فعلی و افزایش دما و بطبع مصرف آب زیاد از سوی شهروندان، متاسفانە مناطق بیشتری مجبور بە آبرسانی سیارشده و قطعی آب اکثر محلات شهرستان را فراگرفتە و تمام شهر دچار بی آبی می شود.

بارش برف نقش مهمی در تامین منابع آبی دارد که کاهش آن در سال جاری موجب خشکی زودهنگام رواناب‌ها و گیاهان شده و آب بسیاری از چشمه ها نیز در تابستان خشک شده و مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

سدهای عباس آباد و بانه، دو منبع تامین آب شرب بانه هستند، ظرفیت سد عباس آباد ۱۶ میلیون لیتر مکعب و سد بانه چهار میلیون لیتر مکعب است.

بر اساس آمارها، سال گذشته در سد عباس آباد ۹ میلیون لیتر آب ذخیره شد اما نشتی سد باعث کاهش چشمگیر ذخیره آب شده است.

کل ذخیره آب در دو سد شهرستان بانه در خوشبینانه ترین حالت ۶ میلیون لیتر مکعب است و در شرایط عادی ماهیانه ۹۰۰ هزار لیتر در بانه آب مصرف می شود و این نشان می دهد که آب ذخیره شده تا اوایل پاییز امسال تمام می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان، در رابطه با بحرذان کم آبی در استان کردستان به ایسنا گفت: امسال کاهش بارندگی ها در بانه و مریوان که همیشه بیشترین بارندگی ها را در استان داشته، بسیار نمایان و ملموس است و اکنون ۴ شهرستان سقز، بانه، دیواندره و سنندج در وضعیت هشدار کمبود آب شرب قرار دارند.

وی سد بانه را با ظرفیت و حجم ۴ میلیون لیتر مکعب آب، کوچکترین سد استان کردستان ذکر کرد و گفت: این سد امسال ۲.۱۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره و حدود ۴۷ درصد کسری مخزن دارد.

 مومن پور، وضعیت کنونی استان را در حوزه آب نا مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اکثر شهرهای استان امسال دچار تنش آب شرب هستند.

وی تصریح کرد: وضع موجود همه دستگاه های متولی را وادار می کند که نسبت به همه بهره برداران به ویژه آب شرب، سیاست های انقباضی داشته باشیم؛ منابع تامین مخازن، بارش ها است و اگر امروز ما در حال تامین منابع پایدار برای آب شرب شهرها باشیم از چاه بیرون خواهیم آمد. به طور مثال در شهر مریوان با حجم جمعیت و درخواستی که دارد هنوز سد گاران وارد فاز تامین آب شرب نشده و آب شرب از چاه تامین می شود و یا در بانه به رغم وجود دو سد هنوز این مهم اتفاق نیافتاده، بنابراین لازم است که به سمت طرح های توسعه ای و تخصیص بیشتر در مرزهای استان حرکت کنیم.

این مقام مسئول در آب منطقه ای استان کردستان، تصریح کرد: تحقق این مهم باید منطقی و بر اساس ظرفیت توسعه شهری و سند آمایش توسعه سرزمین انجام شود.

وی با انتقاد از روند توسعه غیر مجاز در شهرستان بانه گفت: امروز جیره بندی آب شرب بانه بالای میز است و ما باید تامین آب شرب بانه را به صورت سیار و با کمک تانکر انجام دهیم و این بسیار جای تاسف دارد.

مومن پور در ادامه در بحث انتقال حوزه ای آب و تاثیر آن بر خشکسالی عنوان کرد: متاسفانه در استان کردستان که راس تولید آب در کشور محسوب می شود، ذخیره آب به اندازه تولید نیست و امروز ما ناچاریم که به انتقال آب به صورت حوزه ای بنگریم.

رستم پور، فرمادار بانه نیز پیش از این نسبت به بحران کم آبی در استان هشدار داده و با بیان اینکه جلوگیری از بحران کم آبی نیازمند همکاری و همراهی مردم است، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب، سدها را بسته و از نشتی سد عباس آباد آب شرب شهروندان را تامین می کنیم و مسیر عبور آب به شهر نیز بهینه سازی شده، ظرفیت منبع آب بوئین را نیز افزایش دادیم و در سد  بانه لایه روبی چاه ها انجام شد.

وی از اختصاص ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و بهسازی سد عباس آباد خبر داد و افزود: حفاری و تزریق بتن توسط پیمانکار پروژه در حال انجام است که تا آخر تیر ماه جلوی نشتی آب سد گرفته می شود.

فرماندار بانه هشدار داد در صورتی که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند روستاها نیز با مشکل کم آبی مواجه شده و برای تامین آب شرب روستاها باید با تانکر آبرسانی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بحران کم آبی بانه میلیون لیتر مکعب استان کردستان بحران کم آبی تامین آب شرب سد عباس آباد چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۵۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن موسوی عصر سه شنبه در دیدار با سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اظهار کرد: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان مرزی، باید کاشت نهال متناسب با آب و هوای آن مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی گفت: یکی از طرح‌های خوبی که در این دولت مردمی آغاز شده، پویش کاشت یک میلیارد درخت بود که این طرح که از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز است لذا برای تحقیق این مهم باید به صورت عملیاتی در دستور کار منابع طبیعی قرار بگیرد.

وی به جذب اعتبارات در حوزه های مختلف منابع طبیعی با توجه به وسعت شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: ایجاد سازه های آبخیزداری و پخش سیلاب و از همه مهمتر کاشت نهال در عرصه های بیابانی و کانون های گرد و غبار از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه قرار بگیرد هرچند در سالهای گذشته نیز اقدامات خوبی در حوزه های یاد شده صورت گرفته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: حفاظت و حراست از عرصه های ملی از موضوعات مهم و سازمانی است که همواره مورد توجه همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوده است.

جلیل فرهادی تصریح کرد: شهرستان دهلران دارای یک نهالستان گرمسیری و ۲ نهالستان سردسیری است ودر راستای برنامه دولت مبنی بر کاشت یک میلیار درخت و توجه و تحقق به منویات مقام معظم رهبری پویش‌های مختلف کاشت درخت با حضور مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم در سطح شهرستان اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه دهلران از مناطق سیل خیز است، افزود: با توجه به مطالعات حوزه‌های آبخیز و آبریز بخش‌های موسیان، مرکزی، میمه و زرین آباد و دشت‌های برتش، بیات در بالادست اراضی کشاورزی، اقدامات مهم و موثری در ایجاد سازه‌های خاکی انجام شده و کار های آبخیزداری در شهرستان همچنان تداوم دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: باتوجه به فرارسیدن فصل گرما در شهرستان و برداشت محصولات کشاورزی منابع طبیعی شهرستان برای جلوگیری از حریق های احتمالی تیم های واکنش سریع تشکیل داده است.

فرهادی ادامه داد: باتوجه به اینکه وسعت شهرستان دهلران زیاد است انتظار می رود همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی، دهیاران و شورا ها و اقشار مختلف مردم به عنوان همیار طبیعت کارکنان منابع طبیعی را یاری کنند.

کد خبر 6093778

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت