Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، از زمانی که جو بایدن، ریاست جمهوری خود را در آمریکا آغاز کرده، غرب آسیا به عنوان یکی از مناطق پرتنش جهان که به شدت تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا قرار دارد، شاهد تحولات بسیاری بوده که از جمله آنها می‌توان به ادامه تنش در سرزمین‌های اشغالی، خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن دوباره طالبان در این کشور و نامعلوم بودن نتیجه مذاکرات بازگشت به برجام بین ایران و آمریکا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایکل اِن بارنت(Michael N. Barnett)، استاد روابط بین‌الملل در دانشکده روابط بین‌الملل الیوت در دانشگاه جورج واشنگتن است. تحقیقات وی در زمینه‌ سازمان‌های بین‌المللی، نظریه روابط بین‌الملل و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بوده است. وی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد سیاست خارجی دولت جو بایدن در خاورمیانه با توجه به مسائل اخیر صحبت کرد.

بارنت در پاسخ به سؤالی در مورد عقب‌نشینی و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و غیرمسئولانه بودن این کار، گفت که اگر عقب‌نشینی ایالات متحده آگاهانه باشد این امر غیرمسئولانه خواهد بود و با اطمینان می‌توان گفت که  به منافع ایالات متحده آسیب می‌رساند.

استاد دانشگاه جورج واشنگتن افزود: اگر به غیر از حضور دائمی آمریکا گزینه‌های دیگری برای مقابله با این سناریو وجود نداشته باشد، تنها اتفاقی که ممکن رخ دهد این است که افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریست‌هایی که ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تبدیل شود. با  این همه اماکن بسیار دیگری در جهان وجود دارد که اکنون پناهگاه امن تروریست‌ها هستند. ایالات متحده ابزارهای دیگری برای مقابله با تهدیدات احتمالی تروریستی علیه ایالات متحده دارد که از افغانستان می‌آید.

وی عقب‌نشینی و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را حماقت توصیف کرد و گفت: تعریف حماقت این است که یک اشتباه بارها و بارها تکرار شود به این امید که نتیجه متفاوتی به دست آید. ‎ بیست سال حضور (آمریکا در افغانستان) دستاورد زیادی نداشته است. کسانی که به دنبال تداوم حضور (آمریکا) هستند هیچ گزینه قابل پیش‌بینی برای خروج این نیروها ارائه نمی‌کنند‎‎. همچنین خروج این نیروها امکان تبدیل شدن دوباره افغانستان به تهدیدی امنیتی را افزایش نمی‌دهد.‎

بارنت در پاسخ به سؤالی در مورد جنگ اخیر غزه و اینکه این رخداد نشانگر بی‌نتیجه بودن توافق‌نامه عادی‌سازی بین اسرائیل و چند کشور عربی است، گفت: ترامپ یک عامل فعال در خاتمه راه حل دو کشوری و ظهور اسرائیل بزرگ بود. بایدن یک شاهد عینی منفعل خواهد بود. عادی‌سازی به طور ساده، بیانگر آن است که بسیاری از کشورهای عربی که هرگز دغدغه زیادی در مورد موضوع فلسطین نداشتند، تصمیم گرفته‌اند که می‌توانند خطر عادی‌سازی (روابط با اسرائیل) را قبول و خود را از حمایت استراتژیک آمریکا و اسرائیل برخوردار کنند. منافع این کار بیشتر از صدمه احتمالی به اعتبار این کشورهاست.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن در مورد گفت‌وگو‌های وین تصریح کرد: بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای هیچ مشکلی ندارد، اما ایالات متحده می‌خواهد اطمینان حاصل کند که به بهترین توافقی که ممکن است بهتر از توافق قبلی باشد، دست پیدا کند.

 

وی افزود: پس از خروج آمریکا(از برجام)، ایران تصمیم گرفت اقدامات تحریک‌آمیز (به ادعای آمریکا) خود را انجام دهد. تحریم‌های ترامپ لطمه‌ای به ایران وارد کرده است. اکنون هر دو طرف در حال آزمایش و تحریک یکدیگر هستند و دو دولت جدید در هر دو کشور قدرتمند داریم.

بارنت بازگشت آمریکا به برجام را محتمل دانست و تأکید کرد: تصور می‌کنم که دولت بایدن به دنبال توافقی باشد که کمی بهتر از توافقی باشد که در زمان اوباما انجام شد و ایران نیز احتمالاً همین را برای خودش خواهد خواست. اما پیش‌بینی می‌کنم که دو طرف سرانجام به توافق برسند، مگر اینکه در آینده نزدیک تحریکات جدی‌تر و شدیدتری از هر دو طرف صورت گیرد.

استاد دانشگاه جورج واشنگتن انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران را بی‌تأثیر در روابط بین واشنگتن و تهران دانست و گفت: از نظر تصویر پیش رو و با فرض اینکه تحریکات تهاجمی از هر دو طرف وجود نداشته باشد، احتمالاً تحول خاصی در روابط بین دو کشور ایجاد نمی‌شود جز تلاش برای جلوگیری از عبور از خطوط قرمز در روابط بین دو کشور.

بارنت در پایان در مورد چشم‌انداز دوران ریاست جمهوری جو بایدن گفت: بایدن خواهان حفظ وضع موجود به هر قیمتی است. اوضاع در خاورمیانه به گونه‌ای پیش خواهد رفت که این منطقه به مکانی برای دولت‌های اقتدارگراتر تبدیل می‌شود. چیزهای کمی برای هرگونه تغییر چشمگیر در جهت مسالمت‌آمیز وجود دارد. بنابراین، مدیریت قدرت مهم خواهد بود و نه چیز دیگر.

منبع: الف

کلیدواژه: دانشگاه جورج واشنگتن روابط بین الملل ایالات متحده دو کشور دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟

روزنامه کی‌یف پست در گزارشی مدعی شده که ایالات متحده ۸۱ فروند هواپیمای جنگی قدیمی و از رده خارج دوران شوروی را از قزاقستان خریداری کرده است.

به گزارش روزیاتو، قزاقستان که در حال ارتقای ناوگان هوایی خود است، ۱۱۷ هواپیمای جنگنده و بمب افکن متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیر‌های میگ-۳۱، جنگنده بمب افکن‌های میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب افکن‌های سو-۲۴ مربوط به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را به حراج گذاشته است.

به گفته این روزنامه اوکراینی، ارزش فروش اعلام شده یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده است که بر اساس آن، معادل میانگین ارزش هر هواپیما ۱۹،۳۰۰ دلار برآورد می‌شود. به نقل از کی‌یف پست، کانال تلگرامی اوکراینی Insider UA تایید کرده است که ایالات متحده ۸۱ فروند از این هواپیما‌های جنگی قدیمی و از رده خارج را خریداری کرده است.

MiG-۳۱

به گزارش این روزنامه، انگیزه پشت خرید این جنگنده‌های ساخت شوروی توسط ایالات متحده فاش نشده است، اما احتمال استفاده از آن‌ها در اوکراین، جایی که هواپیما‌های مشابه در حال خدمت هستند، افزایش یافته است. ریپورتر، یک سایت خبری انگلیسی زبان روسی گفته که این فروش از طریق شرکت‌های خارج از کشور انجام شده است. به گفته کی‌یف پست، با توجه به اتکای مداوم اوکراین به سلاح‌های دوران شوروی، این هواپیما‌ها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

Mig-۲۹

بر اساس گزارش مجله Airforce Technology، جنگنده Mikoyan MiG-۳۱ یک رهگیر مافوق صوت است که برای دفاع از حریم هوایی شوروی طراحی شده و در دوران جنگ سرد نقش مهمی ایفا کرد. میگ-۲۷ که از میگ-۲۳ گرفته شده است، یک هواپیمای با تخصص در حمله به اهداف زمینی بوده و در درگیری‌هایی مانند جنگ شوروی و افغانستان به کار گرفته شد. میگ-۲۹ در نبرد‌های هوا به هوا تبحر داشت، به طور گسترده صادر شد و همچنان در خدمت برخی از نیرو‌های هوایی در سراسر جهان قرار دارد. با وجود قدمت بالایش، Su-۲۴ – یک بمب افکن تاکتیکی مناسب عملیات در تمام شرایط آب و هوایی – همچنان در خدمت چندین نیروی هوایی، از جمله نیرو‌های هوافضای روسیه و نیروی هوایی اوکراین قرار دارد.

sukhoi su-۲۴

قزاقستان که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، روابط نزدیکی با روسیه داشته و از نظر تاریخی یکی از قوی‌ترین متحدان این کشور بوده است. اما این رابطه پس از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده، قزاقستان بیشتر با غرب همسو شد که خشم برخی‌ها در روسیه را برانگیخت. بر اساس تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشور‌های غربی، نشان‌دهنده دور شدن قزاقستان از روابط تاریخی با مسکو است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در مارس ۲۰۲۳ از قزاقستان دیدن کرد و تصریح کرد که ایالات متحده قویا از “استقلال و تمامیت ارضی آن” حمایت می‌کند. برخی از طرفداران پرسروصدای روسیه پیشنهاد کرده اند که روسیه پس از حمله به اوکراین باید به سراغ قزاقستان برود. یکی از مفسران تلویزیون روسی، ولادیمیر سولوویوف، تصریح کرده که کشورش «باید به این واقعیت توجه کند که مشکل بعدی قزاقستان است، زیرا فرآیند‌های نازیستی مشابه می‌تواند مانند اوکراین در آنجا رخ دهند». توافق‌نامه‌های متعدد در زمینه تجارت، آموزش، محیط‌زیست و ذخایر معدنی نشان‌دهنده تعمیق روابط بین قزاقستان و کشور‌های غربی است، در حالی که این کشور در حال مدیریت چالش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از رقابت کشور‌های همسایه مانند روسیه، چین و افغانستان است.

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)