Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@23:28:35 GMT

مذاکرات صلح افغانستان در قطر از سر گرفته شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۷۰۶۵

مذاکرات صلح افغانستان در قطر از سر گرفته شد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از ازسرگیری مذاکرات بین این گروه و دولت افغانستان در دوحه پایتخت قطر خبر داد.

 به نقل از الجزیره، «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد که دور جدید مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در دوحه آغاز شده است.

مذاکرات گروه طالبان با هیئت اعزامی دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله٬ رئیس شورای عالی مصالحه ملی در  دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز یک هیئت بلند پایه دولتی از جمله کریم خلیل٬ معاون دوم ریاست جمهوری پیشین افغانستان٬ عطا محمد نور والی پیشین ولایت بلخ و برخی رهبران سیاسی جهت انجام مذاکرات جدی با گروه طالبان عازم قطر شدند.

تاکنون دستور کار این گفت‌وگوها مشخص نشده است اما انتظار می‌رود طرفین پیرامون ایجاد آتش‌بس٬ تشکیل دولت انتقالی و آزادی زندانیان گروه طالبان مذاکره کنند.

هیئت‌های مذاکره کننده دولت و گروه طالبان طی ماه‌های گذشته نشست های متعددی در دوحه قطر برگزار کرده و بحث های خود را درباره چگونگی صلح ادامه داده اند.

مذاکرات بین افغانستانی صلح در شهریور ماه سال گذشته آغاز شد، اما این مذاکرات تاکنون پیشرفتی قابل ملاحظه نداشته و جنگ و درگیری هنوزهم حرف نخست را در افغانستان می زند.

تقریبا از یک ماه گذشته افغانستان صحنه درگیری نظامی میان نیروهای وابسته به طالبان با نیروهای دولت مرکزی افغانستان است و گزارش ها از صحنه تحولات در این کشور خبر از تصرف چند ایالت و منطقه به خصوص در بخش های قندوز و استان فاریاب از سوی نیرو های وابسته به طالبان دارد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گروه طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۷۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان