Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@20:46:02 GMT

آیا رییسی دلار را تک نرخی می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۷۹۲۰

آیا رییسی دلار را تک نرخی می‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز :

مهرداد عباد اظهار کرد: متاسفانه ما در سال‌های گذشته با سیاست‌های ارزی مواجه بودیم که بسیاری از آنها بدون اینکه کار کارشناسی را پشت سر گذاشته باشند، تحت تاثیر شرایط و فشارها و به خصوص در دوره اخیر تحریم‌ها اتخاذ شدند. این سیاست‌ها از سویی ثبات اقتصادی کشور را با چالش مواجه کردند و از سوی دیگر به فعالان اقتصادی امکان رصد شرایط و اتخاذ تصمیمات صحیح را ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید پیش از هرچیز به بررسی ابعاد کلان سیاست‌های ارزی و اصلاح زیرساختی آنها بپردازد، توضیح داد: نحوه مدیریت بازار ارزی کشور، نقشی بسیار کلیدی در حوزه تولید و تجارت دارد و نمی‌توان در کوتاه مدت تصمیماتی را گرفت و امید داشت که ناگهان شرایط را تغییر دهند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما امیدواریم که تیم اقتصادی دولت جدید از مدت‌ها پیش کار کارشناسی خود بر روی بازار ارز و نحوه اصلاح شرایط کلان آن را آغاز کرده و به نتایجی رسیده باشند، زیرا در غیر این صورت اگر بخواهیم با تصمیماتی نسنجیده که تمام زوایای کار را در نظر نگرفته باشد، بازار را اداره کنیم خطر به وجود آمدن مشکلات جدید نیز وجود دارد.

به گفته عباد، می‌توان انتظار داشت که سیاست تک نرخی شدن ارز از سوی دولت سیزدهم در دستور کار قرار بگیرد ولی باید توجه داشت که چنین اقدامی احتمالا به چند ماه زمان برای تصمیم گیری نیاز دارد و احتمالا باید به شکل گام به گام اجرایی شود تا از وارد شدن شوکی جدید به بدنه اقتصادی کشور و زندگی مردم جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، خطر موج جدید تورم برای زندگی اقشار کم درآمد جامعه وجود ندارد، توضیح داد: اولا باید روی این موضوع تاکید کنیم که امروز تعداد بسیار کمی کالا ارز دولتی دریافت می‌کنند و این فهرست دیگر مانند ماه‌های ابتدایی گسترده نیست. از سوی دیگر اگر به جدول قیمتی این کالاها نگاه کنیم می‌بینیم که تقریبا همپای کالاهایی که ارز دولتی نگرفته‌اند، قیمت این محصولات نیز افزایش یافته و به نظر می رصد از جریان تورم بیرون نمانده‌اند. سومین مسئله نحوه تخصیص و استفاده از این ارز است. در ماه‌های گذشته از یک طرف واردکنندگان حتی در حوزه‌ای مانند دارو نتوانستند ارز مورد نیاز خود را تحویل بگیرند و از سوی دیگر قیمت برخی از این کالاها در بازار به شکل آزاد تعیین می‌شود.

عباد خاطرنشان کرد: با در کنار هم قرار دادن تمام این شرایط به نظر می‌رسد که تداوم این سیاست درست نیست و باید فکری به حال این ارز دولتی کرد. البته برای آنکه از شوک جدید جلوگیری شود، نیاز به یک طرح گام به گام وجود دارد که جز با بررسی‌های همه جانبه و تحلیل موضوعات مختلف تاثیرگذار در این حوزه ممکن نیست و امیدواریم تیم اقتصادی دولت آقای رییسی ارزیابی‌های لازم از شرایط این بازار را صورت داده و آماده تغییر در این بخش باشند.

به گزارش ایسنا، از اردیبهشت ١٣٩٧ و همزمان با آغاز تحریم‌های جدید آمریکا، دولت اعلام کرد به تعدادی از کالاهای اساسی برای واردات ارز با نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومانی خواهد داد.

با وجود انتقاداتی که از نحوه اجرای این سیاست وجود داشت، دولت بر ادامه آن اصرار کرد تا جایی که در بودجه امسال نیز بنا شد تا شهریور ماه این ارز تخصیص یابد و برای پس از آن، دولت جدید برنامه خود را ارائه کند.

در کنار ارز دولتی و ارز بازار آزاد، صادرکنندگان و واردکنندگان نیز خرید و فروش ارزی خود را در سامانه نیما انجام می‌دهند.

بسیاری از فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته با انتقاد از این بازار چند نرخی، از دولت خواسته بودند نسبت به تک نرخی کردن ارز اقدام کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رییسی ارز ارز دولتی ارز دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضارب آراء در سیاست‌های ارزی طبیعی است

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سیاست‌های اقتصادی و ارزی و راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای ارزش پول ملی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مخبر در این جلسه با تأکید بر اهمیت پیشنهادات کارشناسی در راستای حل مسائل اقتصادی و پیشرفت کشور، تصریح کرد: وجود دیدگاه‌های متفاوت و تضارب آراء برای مدیریت اقتصادی و سیاست‌های ارزی کشور امری طبیعی است و در این خصوص دولت از هر پیشنهاد اجرایی، کارشناسی و سازنده‌ای از سوی مجلس برای بهبود امور استقبال می‌کند.

در این جلسه رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه و همراهی دولت با نمایندگان مجلس، گزارشی از بررسی‌های کمیسیون اقتصادی درخصوص سیاست‌های اقتصادی و ارزی کشور ارائه داده و در ادامه اعضای کمیسیون به ارائه نظرات و پیشنهادات خود برای ارتقای موضوعات ارزی کشور و حمایت از تولید پرداختند.

همچنین در این جلسه که معاون امور مجلس رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و عملکرد این نهاد اقتصادی برای مدیریت موثر در بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی پرداخت.

در پایان این جلسه مقرر شد پیشنهادات ارائه شده در خصوص سیاست‌های ارزی متناسب با اقتضائات اجرایی مورد توجه مسئولان دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

کد خبر 6099877 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • تضارب آراء در سیاست‌های ارزی طبیعی است
  • جزئیات جلسه ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس با مخبر
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • رییسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟