Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم صادقی فر از آغاز مرحله سوم برنامه ملی کاج (ارتقاء سلامت کارگران جامعه) خبر داد.

به گزارش برنا؛ ابراهیم صادقی فر  در نشست هم اندیشی دست اندرکاران ستادی و اجرایی و اعضای گروه پروژه ملی کاج که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، هدف از این نشست را  آماده سازی و تبیین ابعاد مختلف طرح، تعیین اولویت‌ها و انتظارات و آغاز مرحله سوم آن  در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با گرامیداشت یاد و خاطره شادروان "بهزاد دماری" مدیر سابق طرح ملی کاج، بر ضرورت و اهمیت تدوام اجرای برنامه های مداخلاتی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در محیط های کارگری تاکید کرد. 

صادقی فر با ابراز امیدواری از افزایش جمعیت تحت پوشش طرح به تمام بنگاه های اقتصادی دارای 50 تا 500 کارکن، و همچنین راه اندازی خانه های بهداشت کارگری در این دسته از بنگاه ها، گسترش قلمرو طرح  به بنگاه‌های زیر 50 نفر کارکن را حیاتی و مهم توصیف کرد.‌

صادقی فر اظهار داشت: در تفاهمی که با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره  انجام شده است، توانمندسازی بهبان ها برای ارایه سطحی از خدمات روانشناختی و مشاوره ای به کارگران به صورت رایگان در سطح بنگاه ها در نظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای اجرای برنامه ارتقای سلامت کارگران، تقویت تیم پروژه کاج و همچنین پایدارسازی منابع اعتباری و راه اندازی سامانه خانه های بهداشت کارگری در اولویت قرار دارد.

صادقی فر اعلام کرد: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی موضوع تبادل اطلاعات و اشتراک گذاری یافته های طرح ملی کاج را با سازمان بین المللی کار در دستور کار خود دارد.

وی تاکید کرد: مشارکت طلبی محققین و کارشناسان برای راه اندازی نهضت فراگیر ارتقاء مولفه های فرهنگی اجتماعی، برای لحاظ کردن موضوع سلامت کارگران در برنامه هفتم توسعه ضروری است . 

* پوشش یک هزار و ۸۰۰ محیط کار از سال ۹۶ تا ۹۹ در طرح ملی کاج 

در این نشست "محمد صادقیان" مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به رویکرد اصلی طرح ملی کاج که دانش افزایی، آگاهی بخشی و اصلاح و بهبود نگرش ها و ذهنیات است، ویژگی های طرح ملی کاج را برشمرد.

وی با بیان اینکه طرح کاج امروز تبدیل به یک برنامه اجرایی و نتیجه مند شده است افزود: طی سالهای 96 تا 99 نزدیک به 1800 محل کار، تحت پوشش برنامه های آموزش سبک زندگی سالم قرار گرفته  است.‌

وی گفت: با ارزیابی سبک زندگی کارگر، کارت سبک زندگی و موضوع مشاوره و ارجاع مورد نظر قرار گرفته است و همچنین مطابق بسته های سوم موضوع آموزش کارفرمایان برای سیاستگذاری انجام مداخلات در محیط های کاری توسط آنان(در ابعادی مثل؛ توسعه امور ورزشی، رفع تبعیض در حقوق، کاهش خشونت در محیط کار و ...) و بسته های چهارم، شناسایی افراد مصرف کننده مواد و درمان آنها در دستور کار قرار گرفته است.

صادقیان گفت:  اگرچه شیوه نامه رویارویی کارفرمایان با افراد مصرف کننده به تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر رسید اما بنا بر عللی از جمله شرایط کرونایی کشور و نیز عدم تخصیص و ابلاغ اعتبارات مربوطه توسط ستاد، پیشبرد طرح با اختلال روبرو شده است‌.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بنیان این طرح ملی بر اقدامات شناختی و  شواهد معتبر علمی مبتنی است، جامعیت خدمات و نگاه همه جانبه، روشمندی، بهره گیری از ظرفیت جامعه علمی و نخبگان علمی کشور، توجه به مشارکت ذینفعان به خصوص کارفرمایان و کارگران، پوشش محیط کار به عنوان محیطی قانونمند، بهره گیری از تجارب انباشته موجود به ویژه اقدامات پیشگیرانه در سایر محیط ها بخشی از ویژگی های آن است. 

مدیر کل امور اجتماعی اظهار داشت: در سال گذشته در حوزه سلامت کارگران، دستاوردهای خوبی داشتیم از جمله اینکه با توسعه زیرساخت های بهداشتی و ایجاد خانه های بهداشت کارگری در بنگاه ها توانستیم از کارگران در برابر کرونا محافظت کنیم و همچنین برای اولین بار رتبه بندی کارفرمایان سلامت محور و تقدیر از آنان و نیز شناسایی و تشویق کارفرمایان حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی در مقابله با کرونا را در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مقامات کشوری اجرایی کردیم.

طبق برنامه ریزی انجام شده، به زودی ، تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی در راستای حفظ و ارتقاء سلامتی نیروی کار منعقد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی افزایش جمعیت پوشش روانشناسی اجتماعی و فرهنگی کار و رفاه اجتماعی سلامت کار و رفاه سبک زندگی خشونت درمان ستاد مبارزه با مواد رفاه اجتماعی جامعه نخبگان دانشگاه علوم پزشکی نیروی کار اجتماعی و فرهنگی جامعه روانشناسی سلامت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کار و رفاه اجتماعی سلامت کارگران امور اجتماعی طرح ملی کاج بنگاه ها صادقی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها