Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای تیرماه سال جاری تا امروز ۴ هزار و ۴۸۴ عنوان کتاب منتشر شد. از میان آثار منتشر شده در این مدت ۳ هزار و ۳۲۰ عنوان کتاب تالیفی و هزار و ۱۶۴ عنوان ترجمه بودند. ناشران تهرانی ۳ هزار و ۳۳۱ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی هزار و ۱۵۳ عنوان کتاب در بازار نشر عرضه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمارگان کتاب در مجموع به ۴ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۲۰۹ نسخه رسید.

بیشترین متوسط شمارگان کتاب در بخش کمک آموزشی با هزار و ۴۴۳ نسخه، کودک و نوجوان با هزار و ۴۳۷ نسخه و فلسفه با هزار و ۲۸ نسخه و کمترین متوسط شمارگان کتاب در بخش‌های علوم طبیعی و ریاضیات، علوم عملی و علوم اجتماعی دیده می‌شود. این درحالی است که تعداد عناوین منتشرشده در همین مدت سال گذشته به ۶ هزار و ۸۲ عنوان می‌رسید. در آن زمان ۴ هزار و ۸ عنوان تالیفی و ۲ هزار و ۷۸ عنوان ترجمه منتشرشده بود. همچنین ناشران تهرانی ۴ هزار و ۷۴۲ عنوان و ناشران شهرستانی هزار و ۳۴۰ عنوان منتشرکرده بودند. این آمار نشان می‌دهد تعداد عناوین منتشرشده از ابتدای تیرماه امسال تا امروز نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

سال گذشته هم شاهد شیوع بیماری کرونا در کشور بودیم برای همین این مسئله را نمی‌توان تنها دلیل ناشران برای کاهش عناوین کتاب هایشان دانست. امسال ناشران از سویی با گرانی کاغذ در بازار آزاد از سوی دیگر با عرضه نشدن کاغذ دولتی روبه رو بودند. هنوز هم کاغذ مورد نیاز ناشران به کشور وارد نشده است و مراحل تایید شرکت‌های وارد کننده را می‌گذراند. علاوه بر این‌ها افزایش دو برابری ملزومات صنعت چاپ هم در این امر بی تاثیر نبود و باعث شد ناشران ما با احتیاط بیشتری کتاب هایشان را منتشر کنند.

بیشتربخوانید

چرا ناشران این روز‌ها کمتر کتاب منتشر می‌کنند؟

باید برای برون رفت بازار نشر از شرایط کنونی و رکودی که بر آن حاکم شده است چاره‌ای اساسی اندیشید. از سویی با ایجاد احساس نیاز به مطالعه در مخاطب و از سوی دیگر با بهبود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور می‌توان تغییری در وضعیت اقتصادی صنعت نشر ایجاد و آن را از رکود خارج کرد. در غیر این صورت روند کاهش انتشار عناوین کتاب ادامه پیدا می‌کند. انتشاراتی‌های بیشتری کتاب جدید منتشر نمی‌کنند به سراغ تعدیل نیرو می‌روند یا از صنعت نشر خارج می‌شوند.

شرایط بد اقتصادی کتابفروشان در دوره‌ای باعث شد تعدادی از آن‌ها تغییر شغل دهند و با تبدیل کتابفروشی به کبابفروشی روبه رو باشیم. تعدادی از کتابفروشی‌های کشور دست از کار کشیدند، چون فروش کتاب برایشان به صرفه نبود این بار در صورت بهبود نیافتن وضعیت اقتصادی نشر شاهد خواهیم بود روند تغییر شغل ناشران که چندین سال است آغاز شده به نقطه اوج برسد و شاهد باشیم ناشران یکی پس از دیگری به نوعی از چرخه نشر کشور خارج شوند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها به فعالیتشان در صنعت نشر ادامه دهند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اقتصاد نشر انتشار کتاب کاهش عناوین عنوان کتاب صنعت نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود

                                             

آقای رسول محمد دینی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: در طرح  «کودکی نامداران» زندگی ۱۰۰ نفر از بزرگان که در یک قرن اخیر موثر بوده اند به شکل داستان برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ ده عنوان منتشر شده که همین تعداد را برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته ایم.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد کتاب‌های منتشر شده در این مجموعه مختص بانوان بوده است گفت: طاهر صفارزاده و پروین اعتصامی دو بانویی بودند که سال گذشته در مجموعه «کودکی نامداران» از آن‌ها کتاب منتشر شده است.  

محمددینی افزود: استقبال از کتاب‌های بانوان این مجموعه باعث شد در سال ۱۴۰۳ چهل درصد از موضوعات آینده این کتاب‌ها به بانوان اختصاص یابد.

سال گذشته کتاب‌های نامداران با این عناوین منتشر شدند: 

مصطفی چمران «مرد روز‌های سخت»، علی شریعتی «مردی از کویر»، پروین اعتصامی «بانوی شعر فارسی»، جلال آل‌احمد «خانه پدری»، سهراب سپهری «اتاق آبی»، طاهره صفارزاده «کودک قرن»، عباس کیارستمی «گندم‌زار‌های من»، علی حاتمی «شاعر سینما»، آیت‌الله محمدتقی بهجت «العبد» و علی‌اکبر صنعتی «مردی از جنس مس و خاک» ۱۰ چهره‌ای بودند که در اولین گروه از مجموعه «کودکی نامداران».

دیگر خبرها

  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید