Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:45:55 GMT

بیش از ۷۵.۵ هزار تن کاتد مس در کشور تولید شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۰۱۲۰

بیش از ۷۵.۵ هزار تن کاتد مس در کشور تولید شد

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برپایه آمارهای مذکور، ۲۵ هزار و ۵۹۰ تن از مجموع کاتد مس تولیدی مربوط به عملکرد خردادماه شرکت‌هاست که در مقایسه با خرداد ۹۹ افت یک درصدی ثبت کرد.

این در حالی است که در ۲ ماه ابتدایی امسال، ۴۹ هزار و ۹۸۹ تن کاتد مس در کشور تولید شده است.

کاتدهای مس به عنوان مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس استفاده می­‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از کاتدهای مسی برای ساخت آلیاژهایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد، در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز به مصرف می‌رسد.

رشد ۴ درصدی تولید آند مس 

آمارهای مورد بررسی در بهار امسال حاکی از تولید ۹۴ هزار و ۹۹۵ تن مس آند است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار درصد رشد نشان می‌دهد.

مس آند تولیدی در خردادماه  به رقم ۳۲ هزار و ۶۷۰ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۹ افزایش ۹ درصدی نشان می‌دهد.

تولید ۳۲۰ هزار تن کنسانتره مس 

عملکرد واحدها در سه ماهه نخست امسال همچنین حاکی از تولید ۳۲۰ هزار و ۴۴۹ تن کنسانتره مس است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد سه درصدی نشان می‌دهد.

همچنین خردادماه امسال میزان کنسانتره مس تولیدی رقم ۱۰۵ هزار و ۵۹۵ تن را نشان می‌دهد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال با رشد پنج درصدی همراه بود.

در این مدت ۲ هزار و ۷۷ تن مولیبدن نیز تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال بدون تغییر بوده است. ۶۸۴ تن از مولیبدن تولیدی مربوط به آمار خرداد ماه است.

به گزارش ایرنا، پیشتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام‌کرد: در دو سال اخیر نزدیک به ۱۷ درصد به ذخایر مس کشور اضافه شد و در حال حاضر رتبه هفتم جهانی را در ذخایر مس داریم.

وی با اشاره به رشد ۲ برابری تولید کنستانتره مس در چهار سال آینده، افزود: در چهار سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور افزوده خواهد شد.

مجموع معادن مس در کشور ۲۲۵ معدن است که ۱۴۸ فقره آن فعال بوده و ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت استخراج در سال دارد.

ایران اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان داراست و در تلاش است تا در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا دهد.

برچسب‌ها رونق تولید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توسعه ایران توسعه اقتصادی جهش تولید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت مواد معدنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توسعه ایران رونق تولید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توسعه ایران توسعه اقتصادی جهش تولید مواد معدنی نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است

آخرین گزارش مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که ورودی سد‌ها در این بازه زمانی به ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته با موجودی ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعبی کاهش ۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین خروجی سد‌ها برای تامین مصارف شرب و کشاورزی نسبت به سال آبی گذشته افزایش ۳ درصدی داشته و از ۱۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب به ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

در مجموع در آمار منتهی به ۱۶ اردیبهشت، موجودی سد‌ها در سال آبی جاری به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با موجودی ۳۱، ۹۷ میلیون مترمکعب سال گذشته، ۱ درصد افزایش داشته و به پرشدگی ۶۵ درصدی رسیده است.

بر این اساس ۱۱ سد کشور دارای پرشدگی ۱۰۰ درصدی هستند و تنها سد کشور که موجودی آن تک رقمی و تنها ۷ درصد است، سد دوستی در استان خراسان رضوی است. مجموع ۵ سد پایتخت نیز با موجودی ۴۸۷ میلیون مترمکعبی به پرشدگی ۲۶ درصدی رسیده که همچنان نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از اول مهر ۱۴۰۲ تا ۱۵ اردیبهشت نیز ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۱۹.۲ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی نسبت به دوره‌های ۵۵ ساله درازمدت با متوسط ۲۲۱.۳ میلیمتر ۱ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۱۸۸ میلیمتر بارندگی ثبت شده بود، ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ادامه نیز میزان بارندگی‌ها به تفکیک استان‌ها قابل مشاهده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • رشد ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • رشد ۴۰۰ درصدی طرح‌های بازآفرینی شهری در پایتخت
  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد