Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمد نبی موسوی فرد شنبه در جریان بازدید از وضعیت ذخیره آب در سدهای دز و کرخه به همراه جمعی از شیوخ و بزرگان و مسئولان استان بیان کرد: در حال حاضر احشام و دام مردم در پایین دست رودخانه ها نیاز به آب دارند و مسئولان باید آب مورد نیاز در این حوزه را تامین کنند.

وی گفت: سه روز گذشته رهاسازی آب از سد کرخه انجام گرفت اما در حال حاضر در مناطق جنوبی و غربی استان آب وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام موسوی فرد ادامه داد: باید مردم را در این شرایط سخت دریابیم، مردم خوزستان بسیار ولایت مدار هستند و تمام ثروت و دارایی کشاورزان و دامداران دامها و زمین زراعی آن ها است که این روزها به دلیل خشکسالی در خطر نابودی قرار گرفته است.

امام جمعه اهواز با تاکید بر اینکه باید توزیع آب در استان مدرن شود افزود: باید با فاصله گرفتن از شیوه سنتی آبیاری و توزیع آب از هدررفت منابع ارزشمند آب جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به بحرانی بودن شرایط آب در استان باید از مسئولان خواسته شود تا رهاسازی آب از سد سیمره به عنوان سد بالادست خوزستان انجام شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: با رییس جمهوری منتخب مردم «آیت اله رییسی» تلفنی صحبت داشتم و تقاضا کردم که تیمی را از وزارتخانه های مربوطه و مسئولان کشوری به استان اعزام کنند و مشکلات مردم و تنش آبی استان را بررسی کنند.

امام جمعه اهواز افزود: در بازدید از سد دز و کرخه طبق اعلام مسئولان سد ارتفاع آب پشت این ۲ سد به اندازه ای نیست که رهاسازی انجام شود به همین دلیل باید از بالادست استان آب رهاسازی شود تا امکان جاری کردن آب در پایین دست استان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم پرداخت کامل خسارت ناشی از خشکسالی به آسیب دیدگان در استان افزود: این خسارت ها توسط کارگروهی که قرار است برای بررسی مشکلات کم آبی به استان اعزام  شوند گردآوری می شود.

حجت الاسلام موسوی فرد با اشاره به اینکه هنوز بخشی از خسارت های ناشی از سیل سال۹۸ به آسیب دیدگان این حادثه پرداخت نشده است بیان کرد:باید به گونه ای عمل شود که به مردم ثابت شود مسئولان خوش قول هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: احشام و دام مردم در پایین دست رودخانه های استان در حال تلف شدن و زراعت ها هم در حال آسیب دیدن هستند، الان دولت ها در حال جابه جایی هستند و در این نقل و انتقال ها  ممکن است مشکلاتی از نظر هماهنگیها دراین باره  ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، بعد از ۲ سال پرباران، خشکسالی به خوزستان بازگشته است. این استان در ۱۵ سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده که سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها بوده و مسئولان آن را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر اعلام کرده بودند. رابعی معاون سابق سازمان آب و برق خشکسالی امسال را مشابه سال ۹۷ عنوان کرده است.

به گفته سازمان آب و برق خوزستان، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است. در پی کاهش شدید آورد رودخانه‌های خوزستان، کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی این استان بر اساس مصوبه نشست ۱۲ اردیبهشت ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان ممنوع اعلام شده است.

برچسب‌ها سد دز خوزستان آب آشامیدنی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سد دز خوزستان آب آشامیدنی سد دز خوزستان آب آشامیدنی رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت سد دز تکمیل شد

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس صدریان فر جمعه شب در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت شاهد فعالیت دو موج بارشی قوی در استان بودیم.

صدریان فر افزود: از ۱۰ روز گذشته فعالیت این سامانه بارشی مورد رصد کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: با هدف کنترل سیلاب، ظرفیت جدیدی در سدهای استان ایجاد شد و نقطه بحرانی در سد دز بوده است که میزان ورودی به سد ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه و خروجی به ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه تنطیم شد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: با این اقدام ظرفیت ۶۵ میلیون متر مکعبی در سد دز برای کنترل سیلاب انجام شد.

صدریان فر گفت: همچنین در پایین دست رودخانه دز، رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها آب با دبی ۹۰۰ متر مکعب جاری شد که با مدیریت این سیلاب هم کنترل شد.

وی افزود: احتمال دارد میزان خروجی سد دز که ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر مکعب است تا ساعاتی دیگر افزایش یابد و این اطلاع رسانی توسط فرمانداری‌های شهرهای مسیر رودخانه انجام می‌شود.

صدریان فر با اشاره به اینکه هم اکنون مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز ۱۰۰ درصد است.

دیگر خبرها

  • رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • رفع تنش آب درجنوب سیستان وبلوچستان به مدت چهارسال
  • کمبود آب این استان بزرگ و کم آب تا ۴ سال آینده رفع می‌شود
  • وعده سخنگوی صنعت آب برای سیستان و بلوچستان/سدها لبریز شدند
  • کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد