شهردارتهران کوشک باغ هنر را افتتاح کرد| حناچی:عباس آباد به جاذبه فرهنگی، هنری و گردشگری تهران تبدیل شده است
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۳۲۶۶
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی در آیین گشایش کوشک باغ هنر، مرکز نمایش، معرفی، ترویج و آموزش هنر ایرانیبا گرامی داشتن یاد افرادی که در حفظ اراضی باارزش عباس آباد تلاش کردند، گفت: همانطور که معماری هخامنشی از دوران هم عصر و پیش از خود و معماری ساسانی از دوره هخامنش تاثیر پذیرفته اند، معماری اسلامی نیز از چنین ویژگی اما با یک تفاوت جدی برخوردار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه در اولین اثر ایرانی در قرن دوم، سوم و چهارم حداکثر ترکیب هنری و اثر هندسی را مشاهده می کنید، توضیح داد: در دوران معماری ایرانی اسلامی این معماری بسیار کاملتر شد.
حناچی با بیان اینکه این سوال همواره مطرح می شود که معماری ایرانی اسلامی یک مفهوم است یا یک مصداق، اضافه کرد: بسیاری معماری و سازه هایی که در ایران ساخته شده را یک مصداق می دانند و معتقدند حتما باید این مصادیق معماری و اجرای آن را در معماری ها ببینیم.
شهردار تهران ادامه داد: از نظر استاد پیرنیا، معماری ایران بر پایه هایی مثل مردم داری، نیارش، گریز از بیهودگی و استفاده از مصالح بوم آورد استوار است و هر مجموعه ای که این اصول را رعایت کند می تواند جزو آموزههای معماری ایرانی اسلامی باشد.
او گفت: نقطه نظری که معتقد است هر اثر جدیدی که این اصول در آن اجرا شود می تواند با مفاهیم معماری ایرانی اسلامی منطبق باشد.
شهردار تهران افزود: در این زمینه هر چقدر شناخت عمیق تر شود تأثیرگذاری بیشتر می شود. اما نکته مهم این است که چگونه این مفاهیم را به زندگی امروز و آینده ببریم.
حناچی عنوان کرد: در معماری دوران اسلامی در کشورهای مختلف آثار معماری و صنایع ظریف و آثار مکتوب ایران را می بینید. اما باید دید چگونه می توان این مفهوم را تداوم داد؟
شهردار تهران یادآوری کرد: بسیاری از صنایع ظریف گذشته ایران که فراموش شده، از طریق آموزش و نوآوری می تواند تداوم پیدا کند.
او با بیان اینکه عباس آباد تبدیل به یکی از جاذبه های فرهنگی، هنری و گردشگری تهران شده است، اضافه کرد: خیلی از اتفاقات و مصادیق معماری در شهرها به دلیل رعایت نکردن نکات معماری ایرانی اسلامی تبدیل به اهانت فرهنگی می شود به عنوان مثال وقتی در استفاده از سنگ بر خلاف روندی که در گذشته و دوره های تاریخی از آن استفاده می شد، اقدام می کنیم در واقع به صورت غیر مستقیم به فرهنگ گذشته اهانت می کنیم.
حناچی گفت: شهرداری تهران تلاش کرد به این ظرافتها و نکات توجه کند نکاتی که از طریق ضوابط ها قابل تداوم نیست و از طریق آموزش و بالا بردن سطح دانش و سلیقه مردم می توان آن را تداوم بخشید.
کد خبر 615060 برچسبها شهرداری شهردار مدیریت شهری مجموعه فرهنگی عباس آبادمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: شهرداری شهردار مدیریت شهری مجموعه فرهنگی عباس آباد معماری ایرانی اسلامی معماری ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربتحیدریه را دارد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر برنامهریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی گفت: در نشست هماندیشی و هم افزایی با اهالی حوزه فرهنگ و هنر بخش کدکن تربتحیدریه افزود: "گردشگری ادبی" که برخاسته از جاذبههای وابسته به حوزه زبان و ادبیات است، یکی از حلقههای مفقوده در صنعت گردشگری این استان و به خصوص شهرستان تربتحیدریه است.
حسن گیاهی افزود: گردشگری ادبی نقش مهمی در حفظ و حراست از میراث زبانی دارد و با توجه به تامل و تفکر در ریشههای فرهنگی میتوان آن را فرهنگیترین نوع گردشگری نامید.
مدیر برنامهریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی گفت: این شاخه از گردشگری با توجه به ادبیات، به ویژه ادبیات سنتی و محلی که برانگیزاننده حس نوستالژیک است علاقه مندان و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.
گیاهی افزود: کدکن در کنار کوچه باغهای عبیرآمیز و مُشکسار و کوههای سر به فلک کشیده خود، بهتران و مهترانِ عرفان و ادب ایران زمین همچون "فریدالدین ابوحامد عطار نیشابوری"، استاد دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی"، "ابراهیم ابن اسحاق (پدر عطار)" و بسیاری از دیگر از مفاخر را پرورانده است.
وی اظهار کرد: از این روی اگر بگوییم از این منطقه عِطر و طعم فرهنگ و ادب و عشق و عرفان و شعر و شور به مشام جان عاشقان میرسد، سخن به گزافه نگفتهایم.
او ضافه کرد: این شهر (بخش) که در دامنه رشته کوه کوهسرخ (ملکوه) و تقریبا درست در میانه نیشابور و تربتحیدریه قرار دارد، هرچند اکنون یکی از چهار بخش شهرستان تربتحیدریه به شمار میرود، اما در گذشته از مضافات ابرشهر نیشابور کهن (بخشی از جغرافیای نیشابور کهن) بوده و لهجه مردم آن نیز به گویش نیشابوری نزدیکتر است.
این کارشناس میراث فرهنگی گفت: امروز مقبره شیخ ابراهیم ابن اسحاق (پدر عطار نیشابوری) که در فضایی باز بین مزارع سرسبز باران خورده قرار دارد، محل توقف بسیاری از ادیبان و پژوهشگرانی است که در سفر به جنوب خراسان رضوی، اندکی در این مکان بیتوته میکنند.
گیاهی افزود: مجموعه معماری تاریخی شیخ حیدر (باغ مزار)، موزه باستانشناسی و نیز مسجد جامع تاریخی و زیبای حاج حسن کدکنی از دیگر ظرفیتهای موجود برای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربتحیدریه است.
بخش کدکن به مرکزیت کدکن با مساحت ۸۷۶ کیلومترمربع دارای ۱۷ روستا، ۲ دهستان و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کنونی آن حدود ۱۴ هزار نفر در ۶۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربتحیدریه واقع است. از این میزان جمعیت، افزون بر سه هزار نفر ساکن شهر و بقیه ساکن روستاها هستند و این جمعیت از ۲ قومیت فارس و ترک تشکیل شده است.
مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربتحیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.