Web Analytics Made Easy - Statcounter

راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ماه ۹۷ افتتاح شد و قطارهای باری روسی و جمهوری آذربایجان برای تخلیه و بارگیری کالا وارد بارانداز ریلی آستارا در غرب گیلان شدند و امروز به دلیل اینکه هنوز راه آهن آستارا به رشت متصل و در واقع کریدور ریلی شمال - جنوب تکمیل نشده است، بار قطارها از بارانداز آستارا به وسیله کامیون به نقاط مختلف ایران حمل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ایمنی گذر قطارها و خودروها، عملیات احداث پل تقاطع ریل و جاده در اردیبهشت ماه ۹۷ با برنامه زمانبندی تکمیل طرح ظرف ۲ سال، آغاز شد اما اکنون به سرانجام نرسیده و مشکل کندی تردد و ترافیک خودروها، جدی و مورد گلایه شهروندان، گردشگران و مسافران است.

اکنون خط آهن آستارا - آستارا مانند یک خط عمودی، درست از وسط کمربندی آستارا - اردبیل می گذرد و هم در زمان هایی که قطار از ریل می گذرد، عبور و مرور وسایل نقلیه از جاده کمربندی قطع و برای دقایقی دچار ترافیک شدید می شود و هم در سایر وقت ها به خاطر هم سطح نبودن ریل و جاده و وجود دست اندازهای متعدد، تردد خودروها از تقاطع به کندی و با ترافیک صورت می گیرد.
پلیس راه آستارا با اشاره به حجم بالای تردد در کمربندی آستارا - اردبیل، اعلام کرده در سه سال گذشته در مسیر شهرک عباس آباد تا روبروی پایانه مرزی، ۲۵۷ فقره تصادف فوتی و جرحی رخ داده و بیشترین علت آن سرعت غیرمجاز بوده است. فرمانداری آستارا نیز بر افزایش گشت پلیس در محور آستارا-اردبیل برای تسریع هدایت تردد خودروها، مقابله با تخلفات رانندگی و کاهش تصادفات تاکید می کند.

مشخصات پل تقاطع ریل و جاده

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا پیشرفت فیزیکی این طرح عمرانی مهم را بیش از ۴۵ درصد اعلام کرده و از اعمال پیگیری های لازم برای ساخت و تکمیل آن خبر داده است.
کامبیر لقمانی مقدم افزود: پل روگذر برای رفع مشکل تقاطع راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان با محور ارتباطی آستارا-اردبیل با سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان اجرا می شود و طول پل ۹۰۰، عرشه آن ۱۰۰، هر یک از سطوح طرفین شیب دار آن ۴۰۰، ارتفاع پل ۱۲ و عرض آن ۲۳ متر خواهد بود.
وی معتقد است با افتتاح این پل، خودروهای محور ارتباطی آستارا - اردبیل از روی آن عبور خواهند کرد و رفت و آمد قطارهای خارجی به بارانداز راه آهن آستارا، مانعی برای محور آستارا - اردبیل ایجاد نخواهد کرد.

بنا بر نظر او همیشه ۶۰ تا ۷۰ درصد عوامل اجرایی و کارگران پروژه، بومی و بقیه به تناسب نوع تخصص و کار فنی، غیربومی بوده اند.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا تصریح کرده که علاوه بر این طرح عمرانی، بار انداز راه آهن و ریل گذاری مسیر آستارا - رشت نیز برای توسعه حمل و نقل و تجارت داخلی و خارجی در این شهرستان مرزی در حال اجراست و با تکمیل آنها تحول بزرگی در نقل و انتقال کالا و اقتصاد برون مرزی روی خواهد داد.

پنج ماه وقفه احداث پل در سال ۹۷

عملیات اجرایی پل تقاطع ریل و جاده، بارانداز ترمینال و خط ریلی از بهمن ۹۷ دچار وقفه شده بود و با پیگیری مسئولان این شهرستان، بعد از پنج ماه یعنی در تیرماه ۹۸ بار دیگر فعال و زمینه بازگشت کارگران و عوامل فنی بر سر کار فراهم شد.

اکبر شیرین پیمانکار و مجری وقت طرح ملی راه آهن آستارا در سال ۹۸ علت توقف چند ماهه این طرح را، مشکلات اسناد مالی و روند تأیید آنها بین شرکت‌های راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود.

ولی داداشی نماینده وقت مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی که علت توقف پنج ماهه این طرح را پیگیری می‌کرد، از برطرف شدن موانع و فعال شدن ۱۰ درصد ظرفیت و مراحل کاری آن خبر داده و تصریح کرده بود که دولت جمهوری آذربایجان برای این طرح بزرگ ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و باید اسناد هزینه‌های مالی آن برای تأیید به باکو پایتخت آن کشور ارسال می‌شد و تعلل در این کار، علت توقف عملیات اجرایی بود.

وی گفته بود: به دنبال انتقادها، دیدارها و پیگیری‌ها در وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، موانع رفع شد و به تدریج، همه بخش‌ها و جبهه‌های کاری این طرح فعال خواهد شد و همه کارگران بر سر کارهای خود بازخواهند گشت.

اکبر شیرین پیمانکار و مجری وقت طرح ملی راه آهن آستارا نیز در سال ۹۸ علت توقف چند ماهه این طرح را، مشکلات اسناد مالی و روند تأیید آنها بین شرکت‌های راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود.

به گفته او ۹۰ درصد مشکلات یاد شده با پیگیری مسئولان برطرف و کار عمرانی طرح، در یک جبهه کاری آغاز شده بود و در اوج ساخت و ساز این طرح ۵۰۰ کارگر مشغول به کار بوده اما بعدها شمار آنها کم شده بود.

وقفه عملیات اجرایی پل در سال ۹۸

احداث پل در سال ۹۸ نیز با کندی و رکود همراه بود و معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار آستارا علت آن را معطلی تایید نقشه های فنی و مهندسی و کمبود مقطعی مصالح رودخانه ای اعلام کرد.

لقمانی مقدم اظهار کرده بود که اعتبارات اجرایی این طرح از فاینانس و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان تامین می شود و نیاز به بررسی و تایید دارد و ممنوعیت ورود ماشین آلات و خودروهای سنگین به رودخانه مرزی برای برداشت شن و ماسه از آغاز هر سال تا نیمه اردیبهشت ماه به علت همزمانی با فصل تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها، از دیگر دلایل کندی عملیات اجرایی پروژه است.
به گفته وی برای تکمیل طرح های ریلی، به حدود یک میلیون متر مکعب مصالح رودخانه نیاز است در حالی که میزان تولید مصالح در رودخانه مرزی آستارا سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب است و از آن، برای سایر طرح های عمرانی نیز استفاده می شود.

ورود دادگستری به پرونده پروژه

اکنون در سال ۱۴۰۰ که پشتیبانی و مانع زدایی از طرح های عمرانی در سرلوحه کار مسئولان قرار دارد، رئیس دادگستری آستارا به تبع رویکرد قوه قضائیه در پیگیری پروژه های نیمه تمام و رها شده، از رصد طرح های ناتمام و مشکل دار خبر می دهد و می گوید: پروژه‌هایی نظیر راه‌آهن و مسکن‌مهر آستارا نیمه‌تمام مانده و دچار مشکلات و ابهام‌ هستند و دستگاه قضا علاوه بر تاکید به روشنگری و پاسخگویی متولیان، با هر گونه فساد و تخلف برخورد خواهد کرد.

عباس جاذب اظهار کرد: متاسفانه پیمانکار پروژه ریلی آستارا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و اکنون مشخص نیست پیمانکار و متولی اصلی این طرح چه کسی است و باید ابهام ها برطرف شود و مجری یا متولی پروژه در خصوص زوایای اجرایی و مالی آن پاسخگو باشد.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا امام جمعه آستارا هم، ورود دستگاه قضا برای پیشبرد طرح های عمرانی را تحسین برانگیز خوانده و گفته است: باید مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام اسلامی، بدون مصلحت سنجی های دروغین در جریان برنامه ها و طرح ها قرار گیرند.

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تعهد جمهوری آذربایجان به ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در پروژه های ریلی آستارا، معتقد است که منافع و مصالح ایران در این پروژه محقق نشده است.

وی می گوید: جمهوری آذربایجان تا امروز فقط ۲۰ میلیون دلار از میزان تعهد خود را در طرح های ریلی آستارا سرمایه گذاری کرده است و با وجود اینکه پروژه های ریلی تحت سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان از جمله پل تقاطع ریل و جاده در موعد زمانبندی تکمیل نشده، کشور همسایه با مبادلات تجاری از این مسیر، چند برابر سرمایه گذاری ناقص خود سود برده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و ۲۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۴۸ کیلومتر راه روستایی و ۱۵ کیلومتر بزرگراه در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و با داشتن سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم حمل و نقل و تجارت خارجی است و تکمیل پل تقاطع ریل و جاده که مورد تاکید و تقاضای شهروندان و گردشگران است، می تواند نویدبخش به سرانجام رسیدن سایر طرح های ریلی و مهم این شهرستان مرزی باشد.

گزارش از عیسی پاشاپور

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها آستارا جمهوری آذربایجان نماینده مجلس شورای اسلامی تردد جاده ای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گیلان سرمایه گذاری خارجی سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مقام معظم رهبری استان اردبیل پرسش از خبر تصادفات جاده ای پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها انقلاب ریلی در دولت تدبیر و امید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها آستارا جمهوری آذربایجان سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها آستارا جمهوری آذربایجان نماینده مجلس شورای اسلامی تردد جاده ای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گیلان سرمایه گذاری خارجی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مقام معظم رهبری استان اردبیل پرسش از خبر تصادفات جاده ای ایران و جمهوری آذربایجان راه آهن آستارا عملیات اجرایی سرمایه گذاری ریلی آستارا اعلام کرده مانع زدایی حمل و نقل سال ۹۸ علت توقف طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بذرپاش در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی با اشاره به بازدید‌های خود از محور‌های ارتباطی استان اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود اقدام کنیم.

وی در پاسخ به خواسته امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی قول داد رام‌های جدیدی به شبکه ریلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشور‌های همسایه در قالب پروژه ایران راه ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی به کار گیریم.

بذرپاش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان دستور لازم داده شده است گفت: شریک کار این آزادراه یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حضور مدیران بر سر پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور بر سر پروژه‌ها بازدارنده است.

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که در استان مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی وجود دارد افزود: قبلا در استان یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری داشتیم اما در سه سال گذشته این تعداد به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته است و حمل و نقل جاده‌ای ما وضعیت خوبی ندارد.

 رحمتی اظهار کرد: در شان استان نیست که میزان تلفات درون و برون شهری سالانه هزار نفر باشد ولی این واقعیت تلخی است که اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با افت رام قطار‌های استان نیز روبرو هستیم و باید در کنار ایمنی راه‌ها به آن توجه شود از وزیر راه و شهرسازی خواست تا نسبت به حمل و نقل عمومی و ریلی در تخصیص اتوبوس و رام قطار دستور لازم را صادر کند.

رحمتی با درخواست حداقل ۲ رام قطار برای استان گفت: امروز سه دستور جهادی از وزیر داشتیم برای قطعه ۶ آزادراه تبریز - ارومیه تزریق نقدینگی و اختصاص قیر داشتند و یکی از آرزو‌های دیرینه مردم کمربندی ایلخچی نیز مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم صادر شد و مقرر شد تا یک باند آن تا تیرماه نکمیل شود.

رئیس سازمان راهداری کشور نیز با اشاره به اعتبار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریالی راهداری استان در سال گذشته گفت: تا پایان امسال تلاش می‌شود تا مشکل تمامی نقاط حادثه خیز استان را برطرف کنیم.

 امانی با اشاره به اهمیت جایگاه استان آذربایجان شرقی از جهت قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و پایانه‌های مرزی بر لزوم توجه به وضعیت جاده منتهی به پایانه کلاله تاکید کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه زنجان - تبریز که ۱۹۲.۵ کیلومتر آن در این استان و ۸۵ کیلومتر در استان زنجان است افزود: ۹۷ نفر در سال ۱۴۰۲ در این آزادراه فوت شدند.

علیزاده با اعلام اینکه هیچ عملیات بهسازی به جز راهداری جاری در این آزادراه انجام نشده است گفت: این آزادراه به یک نارضایتی تبدیل شده و کل عملکرد استان را به صفر ضرب کرده است.

علبزاده گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۷۲۴ نفر در تصادفات استان فوت شدند که افزایش ۱۰۷ نفری را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسافت کل راه‌های استان ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر شامل ۴.۵ درصد از راه‌های کشور است افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۸۶ میلیون تردد در محور‌های استان ثبت شد که سه درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از کل تردد‌های جاده‌ای استان در سال گذشته ۱۳ درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۷ درصد وسایل نقلیه سبک است گفت: ۷۲ درصد تردد‌ها نیز با پلاک‌های بومی و ۱۱ درصد پلاک آذربایجان غربی ثبت شد.

علیزاده با اشاره به اینکه سرعت متوسط تردد خودرو در راه‌های آذربایجان شرقی ۸۵ کیلومتر بر ساعت است گفت: این رقم برای کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است.

وی اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ سامانه ثبت تخلف در محور‌های ارتباطی است و ۵۰ دستگاه نیز افزوده می‌شود.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی از نبود قرارگاه پلیس راه در استان خبر داد و گفت: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر-تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی- یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاد.

سرهنگ آبراهه با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی اظهار کرد: زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه و در کشور ۱۴ دقیقه است و این زمان در سطح کلانشهر تبریز به دلیل کمبود پایگاه‌ها ۱.۵ دقیقه بیشتر است.

جعفری روحی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۹ مصدوم با ترومای شدید در استان داشتیم که نشان می‌دهد شدت مصدومیت در تصادفات استان ما بسیار بالا است به طوری که ۳۷۸ مورد از این مصدومان فوت شدند.

دیگر خبرها

  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند