Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-04@05:22:11 GMT

جرقه‌ای که خاموش شد!

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۳۶۶۲

جرقه‌ای که خاموش شد!

دور جدید مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان در شرایطی آغاز شده است که همه چشم اندازهای مثبت به وجود آمده در مورد ثمر بخشی آن به یک‌باره و درست چند ساعت مانده به شروع، فروپاشیده و درهم ریخته است.

چراکه ترکیب هیئت عالی دولت افغانستان که توجه زیادی را به خود جلب کرده بود، ناگهان دستخوش تغییر شده و افراد برجسته ای چون حامد کرزی، محمد محقق، یونس قانونی، عبدالرشید دوستم و گلبدین حکمتیار از ترکیب هیئت خارج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل تغییر هیئت صلح دولت افغانستان

دلیل تغییرات به‌وجود آمده در هیئت عالی رتبه دولت افغانستان دقیقاً روشن نیست و در ناگهانی بودن این تغییرات ذکر همین نکته کافی است که منابع داخلی افغانستان نقل کرده‌اند حامد کرزی در فرودگاه و به قول معروف در پای پلکان هواپیما از انجام این سفر منصرف شده و هیچ دلیل نیز برای این انصراف خود عنوان نکرده است.با این حال گمانه زنی‌هایی در مورد دلایل این تغییر مطرح شده است که اختلاف بر سر میزان صلاحیت تصمیم‌گیری هیئت اعزامی می‌تواند یکی از عمده‌ترین این موارد باشد.تأکید عبدالله عبدالله بر صلاحیت تمام و کمال هیئت در سحنرانی افتتاحیه نشست دوحه این استدلال را قوت می‌بخشد. علاوه بر این گفته شده پیش شرط‌های طالبان یعنی مشروط کردن آتش بس موقت به آزادی ۷ هزار اسیر این گروه و خارج ساختن نام رهبران آن‌ها از لیست سیاه سازمان ملل،نیز به مذاق دولت و برخی جناح‌های حاکمیت خوش نیامده است؛ به‌خصوص با در نظر گرفتن این موضوع که حتی بدون این پیش شرط‌ها نیز پذیرفتن آتش بس موقت از سوی دولت، باشرایط و واقعیت‌های میدانی فعلی، یک ناکامی محسوب می‌شد. در این میان برخی تحولات در صحنه جنگ همچون ادعای دولت در بازپس‌گیری چندین ولسوالی(شهرستان)در بامیان،کاپیسا و قندهار(منطقه حساس اسپین بولدک) ممکن است در این تصمیم گیری بی تأثیر نباشد.در کنار همه این‌ها اخباری نیز به گوش می‌رسد که تصمیم طالبان در حضور نیافتن ملا یعقوب(فرزند ملاعمر) و سراج الدین حقانی، معاونان رهبر طالبان در نشست دوحه زمینه انصراف شخصیت‌های برجسته جناح حاکمیت را فراهم کرده ؛البته نکته مهم این است که از جهت تأخر و تقدم تغییر در هیئت عالی دولت و هیئت طالبان نمی‌توان نظری قاطعانه و دقیقی داد.

در هر حال به نظر می‌رسد کور سوی امیدواری برای ثمر بخش بودن این دور از مذاکرات دوباره به یأس تبدیل شده و دقیقاً با همین برداشت بوده که اسلام آباد نشستی را که بنا بود در چند روز آینده با حضور شخصیت‌های برجسته دولت افغانستان در پاکستان برگزار شود، به زمانی نامعلوم موکول کرده است.اخبار منتشر شده در مورد فرمان اشرف غنی در رابطه با ممنوعیت سفر مقامات و سیاسیون افغانستان به پاکستان روشن می‌سازد او تا چه حد با رویکردهای اسلام آباد مخالفت دارد. رئیس جمهور افغانستان در نشست چند روز قبل تاشکند  در حضور عمران خان به شدت به اسلام آباد و سیاست‌هایش در قبال افغانستان تاخت و این کشور را به نداشتن صداقت و حمایت علنی از طالبان متهم کرد.

مشکلات چند سویه اشرف غنی                  

اگر چه دور جدید گفت‌وگوهای دوحه به تازگی آغاز شده و نتایج آن هنوز روشن نیست، اما با توجه به تحولات رخ داده در خوش بینانه‌ترین حالت شاید نتوانیم انتظاری بیش از یک آتش بس

 بسیار کوتاه مدت به مناسبت عید قربان را داشته باشیم. اما مجموعه تحولات رخ داده نشان می‌دهد شکاف و اختلاف نظر عمیقی میان جناح‌های طرفدار جمهوریت در افغانستان وجود دارد که در صورت تداوم آن باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی، حتی در حد فروپاشی دولت باشیم.دولت کابل و در رأس آن اشرف غنی و تیم همراهش از یک‌سو در داخل با فشار دو سویه از جانب حامیان به نتیجه رساندن گفت‌وگوها و طرفداران ایستادگی در برابر طالبان که او را به عدم حمایت از خیزش‌های مردمی متهم می‌کنند، مواجه است. از سوی دیگر برخی متحدان خارجی سنتی هم بر وی فشار وارد می‌کنند تا تعامل بیشتری با طالبان نشان دهد. متعادل خواندن پیشنهاد آتش بس طالبان از سوی کابلوف نماینده روسیه در امور افغانستان، اجلاس سه جانبه پاکستان،روسیه و چین و بیانیه وزرای خارجه پنج کشور آسیای مرکزی به انضمام روسیه، در حاشیه نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای به نوعی حکایت از تلاش برای خروج از بن بستی دارد که بار اصلی و فشار روانی آن متوجه دولت است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صلح دولت افغانستان طالبان دولت افغانستان آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در رأس هیئتی با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت وارد سیستان و بلوچستان شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان، امروز (چهارشنبه 12 اردیبهشت) در رأس یک هیئت بزرگ اقتصادی و تجاری وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

عزیزی پیش از این نیز در دیدار با مقامات ایران گفته بود پس از حکومت جدید در افغانستان زمینه افزایش دادوستد مساعد شده است و با ظرفیتی که افغانستان و ایران در بخش‌های مختلف دارند، می‌توان میزان تجارت را افزایش داد.

وی همچنین اعلام کرده بود: در شرایط کنونی روند طی مراحل اسناد و صدور مجوز نسبت به گذشته سهل‌تر شده است و سرمایه‌گذاران ایرانی نیز می‌توانند مانند یک افغان در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

امضای تفاهم‌نامه 55ماده‌ای ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزیسند همکاری‌ حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و افغانستان امضا شدبرگزاری نشست مشترک فنی حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و افغانستان در کابل

انتهای پیام/.+

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی