Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن عباس نژاد اظهار داشت: متاسفانه مدیریت پسماند در جامعه بیشتر روی دفن تمرکز پیدا کرده که باید با برنامه ریزی دقیق مطابق قانون مدیریت پسماند و آئین نامه اجرایی آن و همچنین ایجاد زیر ساختهای فنی و بهداشتی به سمت مدیریت اصولی پسماند ها حرکت کنیم.

وی افزود: امروزه موضوع جمع آوری و دفع پسماندها به طریقی مناسب که باعث کاهش خطرات مربوط به سلامتی انسانها و آسیبهای زیست محیطی گردد؛ حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس نژاد گفت: تعداد 59 مرکز دفن زباله شهری و روستایی در استان وجود دارد که بر اساس آخرین آمار میزان پسماندهای خانگی تولید شده در استان حدود 2500 تن در روز است که در این میان کلانشهر تبریز با میزان تولید زباله یک هزار و 200 تن در روز بیشترین سهم میزان تولید زباله را در استان داشته و در سایر شهرهای استان نیز یک هزار و 523 تن در روز زباله تولید می شود.

وی اضافه کرد:طرح تشدید نظارت بر مراکز دفن پسماند های شهری وفق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 در دست اجرا بوده و  پیگیری های لازم در راستای ساماندهی این مراکز در دست اقدام است. همچنین کلیه مراکز دفن استان ضمن ساماندهی، بایستی نسبت به طراحی سیستم تصفیه شیرابه و شبکه پایش اقدام کنند.

عباس نژاد گفت: پایش کلیه محل های دفن زباله استان در سه ماهه اول سال 1400 انجام گرفته و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و بروز رسانی آخرین وضعیت زباله گاه های استان، پیگیری های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت:  متاسفانه 75 درصد نحوه جمع آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می شود و پروسه تفکیک زباله در مبدا تنها حدود 25 درصد است و بایستی برنامه ریزی لازم جهت تفکیک از مبداء توسط شهرداریهای استان تا پایان سال 1400 بعمل آید.

عباس نژاد ادامه داد: سرانه تولید زباله در میانگین جهانی را 80 گرم و میانگین کشوری را 820 گرم اعلام کرد که این میزان در شهر تبریز 800 گرم و در آذربایجان شرقی 560 گرم در روز است.


وی گفت: طرح های احداث و ساماندهی مراکز دفن 5 شهر استان در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و ساماندهی محل های دفن در چند شهر بزرگ استان شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب شیر و هریس در حال اجراست. همچنین تجمیع مراکز دفن زباله های شهری جهت کاهش مراکز دفن و به تبع آن کاهش آلودگی های ناشی از تعدد مراکز دفن در دستور کار این اداره کل می باشد که امید است با همکاری شهرداری های استان و سایر دستگاههای ذیربط استانی به این مهم دست یابیم.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست تبریز زباله آذربایجان شرقی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی حسن عباس نژاد پسماند خبرگزاری فارس فارس تبریز روستا عباس نژاد مراکز دفن دفن زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع معضل پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معضل همیشگی پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت هم چهره طبیعت را زشت می‌کند و هم تهدیدی برای طبیعت و حیوانات است که البته به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع این معضل آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود.

سوخت‌های جامدی که از این محصول دانش‌بنیان خارج می‌شود قابلیت اشتعال چندبرابری سوخت‌های سنگین را دارد.

سمیه شایسته‌پور؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ضایعات پلاستیکی بدون نیاز به تفکیک و سورت‌شدن، به صورت یکجا و همزمان به غیر از پلاستیک‌هایی که بازیافت می‌شوند را وارد این سیستم می‌کنیم و طی یک فرایند شیمیایی و دستگاهی، پیوندهای پلیمری تمامی پلاستیک‌های بازیافتی را شکسته و پلاستیک‌ها که به صورت یک ماده نفتی ناپایدار حرارتی است به یک ماده پایدار حرارتی تبدیل می‌کند.

بازیافت پلاستیک چگونه بر تقاضای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد؟

شایسته پور تأکید کرد: در این سیستم، مصرف آب بسیار پایینی داریم و آب مصرفی مجدد به سمت سیستم بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در این سیستم هیچگونه آلایندگی زیست محیطی نداریم و پلاستیک‌های به صورت مستقیم به سوخت تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مصارف این سوخت جامد تصریح کرد: مصارف خانگی برای کشورهای فاقد نفت و گاز، کوره‌های حرارتی و نیروگاه از جمله مصارف این سوخت جامد است.

وی با اشاره به قابلیت اشتعال بالای این سوخت جامد گفت: ارزش حرارتی این سوخت جامد 2 تا 3 برابر ذغال سنگ و مازوت است.

شایسته‌پور گفت: ایده اولیه این فناوری 17 سال پیش کلید خورد و محصول نهایی آن تأییدیه جهانی را به همراه دارد. در سال 2019 این تکنولوژی را در آمریکا به ثبت جهانی رساندم و امتیاز علمی آن را دریافت کردم.

علی سلاجقه؛ رئیس سازمان محیط زیست درباره این محصول دانش‌بنیان ایرانی گفت: ما از جنبه محیط زیستی به این محصول نگاه می‌کنیم و این دستاورد بزرگی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک