Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی صفی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همه ساله محیط‌بانان از اواخر اردیبهشت ماه اقدام به رصد وضعیت دبی آب رودخانه ها و چشمه ها کرده و در صورت کاهش دبی آب یا خشک شدن چشمه ها موضوع را به مسئولان بالادستی گزارش می کنند.

وی اضافه کرد: با وجود خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی اما وضعیت آب در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نرمال بوده و نیازی برای انتقال آب با تانکر به آبشخورها نیست هر چند هم اینک وارد شرایط اضطرار نشدیم اما نگران وضعیت آب در مناطق تحت مدیریت محیط زیست طی ماه های پیش رو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی در کاهش پوشش گیاهی تاثیر بسزایی داشته است از طرف دیگر اندک علوفه موجود نیز مورد استفاده دامداران، کشاورزان و عشایر برای چرای دام شد.

صفی خانی با بیان اینکه سال نگران کننده ای از نظر پوشش گیاهی داریم اضافه کرد: همه ساله اداره کل حفاظت محیط زیست اقدام به خرید و ذخیره علوفه به میزان مورد نیاز و استفاده از آن در فصل زمستان با توجه به پوشیده شدن سطح زمین از برف و نایاب شدن علوفه می کند.

وی اظهار داشت: سه فاکتور اصلی برای گونه های جانوری ساکن در یک منطقه وجود امنیت، آب و غذا است و در صورت نبود یا کاهش یکی از این مولفه ها گونه های جانوری مجبور به مهاجرت یا وفق دادن خود با این شرایط سخت و دشوار می شوند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: مهاجرت گونه های جانوری سبب بر هم خوردن چرخه و ذخیره غذایی در یک منطقه شده و گاهی مواقع تداوم این وضعیت، کاهش، حذف و مرگ و میر برخی از گونه های حیات وحش را به همراه دارد.

صفی خانی افزود: تنوع و تراکم گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت محیط زیست زیاد است و در صورت بروز تنش آبی و مشکل علوفه با بهره گیری از منابع غیرطبیعی آب و  غذای مورد نیاز وحوش و پرندگان تامین می شود.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهارگونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

برچسب‌ها همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان خشکسالی حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان خشکسالی همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان خشکسالی حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گونه های جانوری استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان