Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بر اساس آخرین آمار، الگوی مصرف آب در خراسان رضوی ۸۴.۴ درصد در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۱.۴ درصد در بخش صنعت، ۳.۸ درصد در بخش خدمات است، از این منابع آب ۶۲ درصد مربوط به چاه‌ها، ۱۹ درصد مربوط به قنات‌ها و ۱۸ درصد مربوط به چشمه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از مهمترین مشکلات خراسان رضوی، آب و هوای خشک، ناهمخوانی توسعه استان با ظرفیت‌های زیست محیطی و آبی، بیشتر بودن حجم برداشت آب نسبت به منابع تجدیدپذیر آن، بدمصرف کردن و اسراف در مصرف منابع آب است.

از آنجا که ۸۵ درصد از منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تعادل بخشی در مصرف این بخش از طریق افزایش بهره وری آب کشاوری ضروری است، اطلاعات مربوط به سند سازگاری آب در استان که آخرین آمار آن مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ است، نشان می‌دهد پارسال ۳۶۹ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی انجام شده است.

بدمصرف کردن و اسراف، روند فزاینده مهاجرت از روستا‌ها و شهر‌های کوچک به مشهد، نبود توجیه اقتصادی برای مدیریت رفتار مصرف کنندگان، ضعف انگیزه سرمایه گذاران در این حوزه از دیگر مشکلاتی هستند که وضعیت منابع را به بحران دچار کرده است.

بیشتر بخوانید

افزایش اجرای روش های نوین آبیاری در مزارع ذرت علوفه ای تایباد


سند سازگاری با کم آبی خراسان رضوی در سال زراعی گذشته نشان می‌دهد که در این سال ۳۶۹ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی صورت گرفته است، اما این سند سازگاری باید بهره وری آب کشاورزی را ارتقا دهد، زیرا تا زمانی که این ارتقا صورت نگیرد، مصرف آب همچنان زیاد است.

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری سطحی و سنتی، به‌زراعی و به‌باغی، تجارت و بازار، توسعه کشاورزی حفاظتی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از طریق افزایش فرآوری محصولات، بهبود و توسعه مکانیزاسیون، اصلاح الگوی کشت برای دستیابی به حداکثر بهره وری آب، مصرف بهینه نهاده‌ها در حوزه دام و طیور و توسعه آبزی پروری از جمله برنامه‌هایی است که باید به آن‌ها توجه ویژه داشت.

مدارا با کشاورزان در مسئله آب

محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این باره گفت: تلاش ما این است که نگذاریم تنش اجتماعی در زمینه مصرف آب بوجود آید، با فرستادن کشاورزان به دادگاه مساله حل نمی‌شود، باید به شیوه اجتماعی مشکلات را رفع کرد.

او افزود: خشکسالی کنونی در خراسان رضوی کم سابقه و میزان گرما و تبخیر آب به شدت زیاد است، میزان کسری مخزن آب به ۶۶۲ میلیون مترمکعب رسیده که افزایش نیز خواهد یافت، هم اینک رودخانه هریرود که طی ۸۵ سال گذشته بیشترین آورد آب آن به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب آب بوده، امسال ۴.۲ میلیون مترمکعب آورد آب داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: نمی‌توان مانع از برداشت آب کشاورز از چاه شد و صدور پروانه‌ها را کاهش داد، با این حال پارسال جابه‌جایی چاه‌های بخش کشاورزی خراسان رضوی ۹.۶ درصد، مصرف برق چاه‌های کشاورزی ۲۶۶ میلیون کیلووات و نارضایتی و شکایات کشاورزی در این استان ۵۰ درصد کاهش یافت.

علایی بیان کرد: میزان بارندگی امسال در استان دستکم ۵۰ درصد کاهش یافته است لذا از هم اکنون برای کشت پاییزه کشاورزان باید تدبیر کرد، شاید سال آینده برای تامین آب مشهد با مشکل مواجه نشویم، اما به طور قطع مشهد در سال ۱۴۰۲ با مشکل کمبود آب مواجه خواهد شد.
او تصریح کرد: آیین نامه‌ها و قوانین، مشکلات کشور را حل نمی‌کند، در صورتی که سند سازگاری با شرایط کم آبی که برای هر دشت استان تدوین شده، اجرایی شود می‌توان تا حدی بر مشکلات این بخش فائق آمد.

سید امیر مرتضوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی نیز در این باره گفت: شعب ویژه رسیدگی به شکایات و تخلفات در حوزه آب در این استان ایجاد شده و به دادستان‌ها ماموریت داده شده که در برخی موارد خاص بنا بر مقتضیات هر شهرستانی، مشکل را در حوزه آب بدون تشکیل پرونده قضایی حل کنند.

ضعف سرمایه گذاری در حوزه آب

محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را کمبود سرمایه گذاری دانست و گفت: در حوزه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۱ حدود ۱۱۰ هزار هکتار در استان مجهز به این سامانه شده، اما از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ فقط ۷۰ هزار هکتار به این بخش افزوده شده است.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد اقلیم کشور خشک و نیمه خشک است، افزود: باید شرایط اقلیمی کشور را در تولید محصولات کشاورزی مد نظر قرار دارد و کشت‌های جایگزین و کم آب طلب را رواج داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: طی ۲ سفر رییس جمهوری به خراسان رضوی ۲۰۰ میلیارد تومان به اصلاح و بهبود شیوه‌های آبیاری سطحی و سنتی اختصاص یافت که از این محل ۲ هزار کیلومتر کانال انتقال آب با لوله ایجاد شد، پارسال هم با مساعدت استاندار و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، ۱۰۰ میلیارد تومان صرف انتقال آب به بخش کشاورزی شد و طول این مسیر را افزایش داد.

اورانی بیان کرد: در بخش توسعه مکانیزاسیون، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، کل اعتباری که به این بخش اختصاص یافته است، پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده، اما از سال ۱۳۹۲ تا پارسال ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات و از ۲۰ فروردین ماه تاکنون نیز ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان اختصاص یافته است.

۱۴ پیشنهاد برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی

اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان اتاق فکر بخش خصوصی پیشنهادات خود برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی را ارایه کرده است که هر یک از این بند‌ها برنامه اجرایی جداگانه دارد و مورد توافق بخش دولتی و بخش خصوصی قرار گرفته است.

براین اساس، تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی به عنوان یکی از این راهکار‌ها برای افزایش بهره وری آب است که این موضوع مستلزم توجه به برنامه‌های هر دشت است تا اولویت‌ها برای هر دشت مشخص شود و می‌توان با حضور کشاورزان و تشکل‌ها و دستگاه‌های ذیربط اولویت‌ها را تعیین کرد.

موضوع آب مجازی یکی دیگر از راهکارهاست که باید فرهنگ کشت را تغییر داد، میزان آبی که برای کشت و برداشت هندوانه مصرف می‌شود با صادرات و سود این محصول تعادل ندارد، موضوع دیپلماسی آب و سرمایه گذاری مشترک با کشور‌های همسایه نیز در زمره راهکار‌هایی است که به ویژه در ارتباط با افغانستان می‌توان به آن توجه کرد.

تهیه برنامه‌های توسعه کشاورزی شامل الگوی کشت با در نظر گرفتن صنایع تبدیلی و تکمیلی با محوریت هر دشت و طرح خرید آب از مالکان یا تشویق در قبال کاهش برداشت آب به عنوان برخی دیگر از راهکار‌ها مطرح است.

توسعه صنایع باید بر اساس شرایط اقلیمی استان باشد، به عبارت دیگر استقرار صنایع باید با توجه به میزان آب موجود در آن منطقه انجام گیرد، به طوری که برای تامین آب آن نیاز به استفاده از حق‌آبه‌های سایر صنایع در آن مناطق یا حقابه‌های کشاورزی نباشد.

تهیه و تصویب قوانینی برای تشدید مجازات متخلفان در مصرف آب و رسیدگی خارج از نوبت در دادگستری به دعاوی علیه برداشت کنندگان غیر مجاز، اصلاح تعرفه‌های آب برای رسیدن به بهای واقعی در یک دوره پنج ساله، خرید و فروش شارژ آب‌های کشاورزی برای تمامی مصارف در همان محدوده مطالعاتی و سرمایه گذاری به منظور بازچرخانی آب و استفاده از آب‌های نامتعارف در صنعت، خدمات و کشاورزی و شیرین کردن آب‌های شور نیز دیگر راهکار‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی خشکسالی کم آبی کشاورزی خراسان رضوی افزایش بهره وری میلیون مترمکعب میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش کشاورزی سند سازگاری درصد در بخش بهره وری آب راهکار ها منابع آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مجید الهیاری گفت: این جشنواره یکی از طرح‌های ابتکاری شرکت گاز استان همدان است که سال گذشته در تعدادی از مدارس شهر همدان اجرا شد.

او با اشاره به اینکه در این جشنواره مجلاتی با موضوعات نکات ایمنی گاز و فرهنگ مصرف بهینه انرژی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت، تصریح کرد: این مجلات به گونه‌ایی طراحی شد که برای دانش‌آموزان جذاب و در عین حال آموزش مصرف بهینه و ایمن گاز را به آنان آموزش داده شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به همکاری خوب معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش استان همدان برای برگزاری این جشنواره، تأکید کرد: این جشنواره در ۱۰ مدرسه دوره ابتدایی شهر همدان اجرا و مجلات بین پنج هزار دانش‌آموز توزیع شد.

الهیاری تأکید کرد: با توجه به اوج مصرف گاز در ایام زمستان این جشنواره را در بهمن‌ماه برگزار کردیم تا لزوم مصرف ایمن و بهینه آن برای همگان به خصوص جامعه دانش‌آموزی ملموس‌تر باشد.

او گفت: این جشنواره در بازه زمانی یک ماهه با هدایت و راهنمایی مدیران و معلمان دلسوز بین دانش‌آموزان به شکل تکلیف مدرسه اجرا شد.

این مسئول از برگزیده شدن ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان در این جشنواره خبر داد و گفت: امیدواریم در آینده با برگزاری جشنواره‌های کامل‌تر و جامعه آماری بالاتر، بتوانیم گام خوبی در راستای فرهنگ‌سازی الگوی مصرف ایمن و بهینه گاز برداریم.

اختتامیه نخستین جشنواره «همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی» پس از سه روز، امروز با تجلیل از تعدادی از مدیران و معلمان نمونه در تالار شهید آوینی به کار خود پایان داد.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • ایران امنیت انرژی بالایی دارد اگر مصرف‌کننده بگذارد
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان
  • رفع بحران ناترازی انرژی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی