Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، عادل دمشقی، مدیر مرکز توسعه خودرو وزیرساخت‌های مپنا، صبح امروز در آیین بهره برداری از طراحی و ساخت اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در گروه مپنا، گفت: امروز در ایستگاه شارژرهای خودرو برقی حاضر شده‌ایم که منبع انرژی آنها از طریق انرژی خورشید تامین خواهد شد.

مدیر مرکز توسعه خودرو وزیرساخت‌های مپنا با بیان اینکه فرآیند طراحی و ساخت این تکنولوژی حدود یکسال به طول انجامید که از آن برای شارژ خودروهای برقی استفاده خواهد شد، این طرح در برخی از کشورهای اروپایی استفاده می‌شود به شکلی که تعداد زیادی از آن‌ها در خیابان‌ها نصب می‌شود؛ تیراژ نصب آن در دنیا بالای یک میلیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسؤول اظهار کرد: این شارژر این امکان را می‌دهد که تمام افرادی که در فروشگاه‌ها و اماکن مسکونی زمان زیادی را می‌گذراند می‌توانند خودرو خود را شارژ کنند؛ نکته حائز اهمیت بهره گیری از صفحه ای است که به وسیله آن منبع تأمین توان این انرژی سلول‌های خورشیدی است، با این حال به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی خواهیم داشت و نیاز به احداث نیروگاه نیز نداریم.

دمشقی بیان کرد: اگر بتوانیم از از باد و خورشید برای خودروهای برقی استفاده کنیم می‌توانیم حتی برق را به شبکه برگردانیم و آلودگی هوا توسط این خودروها به صفر می‌رسد.

به گفته وی میزان ذخیره انرژی خورشیدی حدود ۳ کیلو وات است و بر اساس میزان استفاده آن قابل توسعه خواهد بود؛ برای یک خودروی هیبریدی با ۱۲ کیلووات باطری ۳ کیلو زمان میبرد که شارژ شود اما اگر بخواهیم شارژ سریع انجام بدهیم باید از توان پنل خورشیدی را افزایش دهیم.

مدیر مرکز توسعه خودرو وزیرساخت‌های مپنا بیان کرد: کل سیستم ایستگاه شارژر خودرو برای اولین بار در ایران احداث شده است، اما قبلا به صورت مجزا ایستگاه شارژ خورشیدی و منبع انرژی پاک رونمایی شده بودند.

دمشقی اظهار کرد: حدود ۸ متخصص روی دستگاه شارژر کار کردند و برای کل ایستگاه حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است؛ طراحی و تولید دستگاه شارژر یک سال به طول انجامید.

وی با بیان اینکه دستگاه شارژرهای تند به استان‌ها ارسال شده است، افزود: در حال تولید ۲۰۰ دستگاه کند هستیم و در نظر داریم منبع پاک در کنار انرژی خورشیدی را به سایر نقاط کشو ر ارسال کنیم.

مدیر مرکز توسعه خودرو وزیرساخت‌های مپنا در خصوص صادرات این دستاورد، گفت: مذاکراتی شروع شده برای صادرات دستگاه های شارژر در کشورهایی که با کمبود برق مواجه هستند همچون پاکستان، ارمنستان و عراق نیز آغاز شده است.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خودرو عراق آلودگی هوا ایستگاه شارژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟

مرتضی تقوایی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بعضی صنایع ساده هستند و نیاز به هوش پیچیده‌ای ندارد، هوش مصنوعی یا «تحقیق در عملیات» در اکثر صنایع بزرگ پالایشگاه، معادن سیمان، فولاد و آب که پیچیدگی دارد قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه محور تجهیزات محور، فرایند محور و بهره‌برداری قابل انجام است. در ابتدا تجهیزاتی که در فرایند، انرژی برهستند و صنایع بالا دستی با آن مواجه می‌شوند انتخاب و با در نظر گرفتن مکمل‌های تجهیزات، مصرف آن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود که آب، برق، گاز، صنایع معدنی و خانگی را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی فرایند محوراست یعنی افزایش بهره‌وری انرژی با بهینه سازی فرایند‌ها که در صنایع فرایندی مثل آب، پتروشیمی، پالایشگاه کاربرد دارد به این صورت که با چه فرایندی برق یا آب برسانیم که هدررفت کمتر و فرآیند بهینه‌ای باشد که هر دو در بهره برداری تاثیر دارد.

تقوایی بیان کرد: باتوجه به بزرگی داده‌ها در صنایع تصمیم گیری برای اپراتور سخت است که در زمان‌های بحران بهترین تصمیم را بگیرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی این اتفاق به سرعت و در کسری از ثانیه می‌افتد مثلا در صنعت آب در ابتدا بهره برداری با کیفیت خوب باید صورت انجام شود و پس از آن بهینه سازی مصرف انرژی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: همین اتفاقات در صنعت برق، گاز و در صنایع معدنی رخ می‌دهد چون تعداد پارامتر‌هایی که باید برای تصمیم گیری شود زیاد است و ذهن انسان کشش این تعداد داده را ندارد که بتواند بر مبنای آن بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند با انجام اولویت‌بندی‌های مورد نظر در آن صنعت بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مثلا اولویت اول تامین آب است به طوری‌که درابتدا بتوانیم آب با کیفیتی را تهیه کنیم و پس از آن با نگهداری مناسب بهره برداری بهتر هم صورت بگیرد و در نهایت با تحقق این موارد انرژی بهینه مصرف شود. برای شهر بزرگی مثل مشهد ۷۰۰ هزار معادله در ۷۰۰ هزار متغیر وجود دارد که ذهن انسان امکان حل همچین موردی را ندارد . هوش مصنوعی عملا با سیستم‌هایی مثل «دی اس اس» (سیستم‌های تصمیم یار) به اپراتور کمک می‌کند که در هر لحظه تصمیم بهینه بگیرد؛ یعنی بر اساس توان هوش مصنوعی و پارامتر‌های موجود به مدیریت شرایط بحران کمک می‌کند که بتواند در هر شرایطی اولویت‌های تعیین و در نهایت انرژی تامین کند.

تقوایی در ادامه بیان کرد: بهره‌برداری تقریبا اثری یک دهم نسبت به دو مورد تجهیزات و فرایند دارد یعنی هرچقدر فرایند و تجهیزات خوبی داشته باشیم ولی بهره برداری خوبی نداشته باشیم باز هم انرژی بالایی مصرف کردیم.  

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه اگر بهره‌برداری خوبی داشته باشیم نتایج بسیار خوبی نیز مشاهده می‌کنیم افزود: این نتایج مثبت شامل بازگشت سرمایه در کمتر از۶ماه است، چون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند پارامتر‌ها‌ی زیادی علاوه بر انرژی بهینه را می‌کند و در نهایت باعث نتیجه مطلوب و رضایت بهره بردار و مصرف بیهنه انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روزترین محصولات خودرویی جان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: سکوی پرتاب نوآوری و تحول در صنعت خودرو (+گزارش تصویری)
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • دپوی ۱۳ هزار خودرو در گمرکات/ ۵۵۰۰ خودروی برقی وارد شد
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی/ اولین عرضه خودروهای برقی در روزهای آینده