Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دامداری و دام‌پروری یکی از اصلی‌ترین شغل‌های مردم در روستا‌های کشور به‌ ویژه قوچان محسوب می‌شود و همین امر باعث شده است تا قوچان به یکی از قطب‌های اصلی دام سبک و تأمین گوشت قرمز در خراسان رضوی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید

۷۸ مصوبه ره‌آورد سفر به خواف در خراسان رضوی

در ماه‌های اخیر بیشتر دامداران با معضل جدی تأمین نهاده‌های دامی و خوراک دام روبرو شده‌اند و در مقابل افزایش هزینه‌های کارگری، حمل‌ونقل، دارو و واکسن در برابر عدم‌تغییر قیمت محصولات و فرآورده‌های دامی همچون شیر خام و گوشت سبب شده است دیگر تمایلی به فعالیت در این بخش وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از علت‌های اصلی کمبود نهاده‌های دامی به‌جز مسئله خشکسالی و کاهش بارندگی، نبود مدیریت صحیح و درست در بخش کشاورزی است زیرا امروز دلالان برای تأمین نهاده موردنیاز دامداران آن‌هم باقیمت بالا دخالت مستقیم دارند و دولت می‌توانست با قطع رانت یک برنامه‌ریزی صحیح و قیمت‌گذاری مناسب داشته باشد.

دامداران از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان صنعت شیر و گوشت محسوب می‌شوند و ادامه پیدا کردن این بی مدیریتی باعث خواهد شد مردم در تأمین نیاز‌های خود در شیر و فرآورده‌های لبنی و حتی گوشت با مشکلات جدی و عدیده‌ای روبرو شوند.

دولت باید به میزان تأمین نهاده‌ها در قیمت‌گذاری شیر خام سهیم باشد

یکی از دامداران قوچانی با تاکید بر اینکه مشکل بسیاری از دامداران تامین اقلام موردنیاز است گفت: اقلام یا گران بوده یا باقیمت تمام‌شده شیر،گوشت و خود دام زنده همخوانی ندارد یا اصلاً در بازار نیست؛ ذرت دانه‌ای نیز برای دامدار حدود ۶ تا ۷ تن اختصاص پیدا می‌کند اما مصرف حدود ۱۷ تا ۱۸ تن است و این اختلاف میزان باید از بازار آزاد باقیمت‌های بالا تهیه شود.

او با اشاره به این موضوع که برای یک گله ۲۶۰ رأسی در ماه باید ۲۲ تا ۲۴ تن جو اختصاص پیدا کند اما سهم دامدار تنها ۱۲ تن در ماه است، افزود: شاید تا حدود یک سال گذشته دامدار مستقیم نهاده خود را از سایت بازارگاه تهیه می‌کرد اما از آن‌ پس با محدودیت شدید تأمین نهاده روبرو هستیم و نهاده قطره‌چکانی داده می‌شود.

این دامدار قوچانی که ۱۹ سال است گاو شیری پرورش می‌دهد بابیان اینکه در طول یک سال گذشته تمام هزینه‌ها همچون حمل و نقل دارای افزایش فراوانی بوده است، ادامه داد: قیمت کرایه حمل یک کیلو جو یا ذرت که از بندر امام (ره) می‌آمد کیلویی ۵۰۰ تومان بود اما این رقم در حال حاضر به ۷۲۰ تومان افزایش‌یافته است.

شکری با یادآوری اینکه دامدار برای یک ماشین سویا باید ۱۸ میلیون تومان کرایه حمل پرداخت کند، بیان کرد: هزینه‌های دامدار همچون واکسن، کارگر و حمل‌ونقل در طول یک سال گذشته چندین برابر شده است و چون دولت بخشی از نهاده‌ها را تأمین می‌کند در قیمت‌گذاری شیر خام و لبنیات نیز دخالت دارد که این درست نیست.

او تصریح کرد: دولت باید بر اساس مقداری که به دامدار جنس می‌دهد در قیمت‌گذاری سهیم باشد نه اینکه ۷۰ درصد اقلام و تجهیزات را آزاد تهیه می‌کنیم و دولت بابت ۳۰ تا ۴۰ درصدی که یارانه می‌دهد در تعیین قیمت شیر خام، گوشت و دام زنده تصمیم‌گیری می‌کند.

این دامدار قوچانی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که همخوانی در عرضه و تقاضا بهترین فاکتور برای ثبات در بازار است، تاکید کرد: توجه به این مسئله مهم نه قاچاق می‌شود نه رانت؛ نه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را بعضی‌ها بخورند و میلیاردر شوند و در مقابل جامعه دامداری در فقر مطلق قرار بگیرد.

شکری بابیان این مطلب که دولت باید اجازه دهد عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی داشته باشند، اظهار کرد: یک گوساله از ۳ ماهگی تا ۱۸ ماهگی حدود ۶۵۰ کیلو وزن پیدا می‌کند که در طول این ۱۵ ماه برای چاق شدن باید حدود ۲.۵ تن کنستانتره مصرف کند که ۱۲.۵ میلیون تومان تنها هزینه خوراک خواهد شد و در مقابل قیمت یونجه و کارگر هم باید در نظر گرفته شود.

او با تأکید بر اینکه دولت باید از نظرات کارشناسی و فنی صاحب‌نظران این حوزه به‌ویژه دامداران در تعیین قیمتی مشخص و صادقانه استفاده کند، افزود: دامدار به دنبال سود میلیاردی نیست بلکه انتظار یک دامدار این است قیمت‌ها برای پایدار ماندن صنعت گوشت و شیر کشور به‌گونه‌ای مشخص شود که نه دامدار و نه مصرف‌کننده در این میان ضرر نکنند.

دولت خوابیده و اقدامی برای حمایت از دامدار انجام نمی‌دهد

محمدحسین زیبایی یکی دیگر از دامداران قوچانی بابیان این موضوع که دولت به داد این قشر از جامعه نمی‌رسد و دامدار ناچار است نهاده موردنیاز خود را از بازار آزاد باقیمت بالا تهیه کند، گفت: قیمت شیری که دارای چربی و پروتئین بالا است درب کارخانه ۵ هزار و ۲۰۰ تومان از دامدار خرید می‌شود درصورتی‌که برای تأمین یک‌قلم مثل علوفه باید زمین یا حیاط فروخته شود تا صرف خوراک گاو شود.

او افزود: اگر گوساله شیری را می‌فروختیم بهتر بود تا اینکه ۲ سال کلی هزینه و زحمت برای پروار شدنش کشیده شود و امروز کسی آن را نخرد.

این دامدار قوچانی با اشاره به اینکه دولت خوابیده و کاری برای حمایت از دامدار انجام نمی‌دهد، ادامه داد: بیشتر دامداران نسبت به سال‌های گذشته ضرر بی‌حد و غیرقابل وصفی کرده‌اند و به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، قیمت هر کیلو کنستانتره بین ۷.۵ تا ۸ هزار تومان است اما شیر از دامدار حداکثر ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌شود همین عدم تناسب قیمت مشکل ماست.

زیبایی با یادآوری این موضوع که سال گذشته کاه کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان تهیه می‌شد اما امسال از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵ هزار تومان افزایش داشته است، بیان کرد: قیمت اجناس چند برابر شده ولی قیمت فروش شیر و گوشت برای دامدار تغییر نکرده است به‌طوریکه سال گذشته گاو گوشتی ۱۰۰ هزار تومان بود اما امسال کیلویی ۸۶ هزار تومان هم کسی نمی‌خرد.

تعیین‌کننده اصلی قیمت دام زنده و گوشت دلالان هستند

بهزاد کوهستانیان مدیرعامل مجتمع دامپروری بهار خبوشان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه یک بره در طول دوره پروار باید ۳۰ کیلوگرم کنستانتره مصرف کند، اظهار کرد: در حال حاضر دولت ۵ کیلو کنستانتره باقیمت ۴ هزار تومان به‌صورت یارانه‌ای می‌دهد و ۲۵ کیلوی دیگر باید به قیمت ۷ هزار تومان از بازار آزاد تهیه شود که این اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

او با اشاره به این موضوع که هزینه کاه تا سال گذشته کیلویی ۵۰۰ تومان درب دامداری تحویل می‌شد اما امسال این رقم به ۵ هزار تومان رسیده است، افزود: به ازای هر کیلو گوشت زنده حدود ۶۰ هزار تومان هزینه خوراک، نگهداری، واکسن و کارگر باید توسط دامدار هزینه شود درصورتی‌که در بازار آزاد قیمت بره به کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌رسد و این یعنی ضرر غیرقابل‌جبران.

 مدیرعامل مجتمع دامپروری بهار خبوشان با تأکید بر اینکه عرضه فراوان بوده اما تقاضا کم است و دلال به هر شرایط دلخواه تعیین‌کننده نهایی قیمت دام زنده و گوشت محسوب می‌شود، ادامه داد: طی دو سال اخیر قیمت دام تغییر نکرده است اما در مقابل قیمت نهاده‌های دامی، دارو و دیگر خدمات افزایش ۴ برابری داشته است.

کوهستانیان بیان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین حمایت دولت آزاد شدن صادرات و خرید تضمینی است تا به این طریق کمی قیمت شیر و گوشت افزایش یابد و به طبع باید قیمت نهاده نیز کاهش پیدا کند تا بتوان با قیمت معقول‌تری محصول به دست مصرف‌کننده برسد و قدرت خرید داشته باشد.

عدم خریداری تلیسه‌های آبستن حتی به قیمت دام گوشتی!

امین عیدی یکی دیگر از دامداران قوچان که یک گاوداری نیمه‌صنعتی را اداره می‌کند با اشاره به مشکلات فراوان در زمینه تأمین نهاده‌های دامی در یک سال اخیر، گفت: نهاده دامی که برای دامداری می‌آید یک‌سوم نیاز است و در مقابل مجبور هستیم از علف‌های هرز بیابان استفاده کنیم که کپک‌زده و سیاه می‌باشند.

او بابیان اینکه برای دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی قوچان، جهاد کشاورزی به‌واسطه شرکت تعاونی گاوداران از بازارگاه اقدام به خریداری نهاده می‌کند افزود: یارانه‌ای که به دامدار می‌دهند باقیمت شیر و عرضه آن همخوانی ندارد چون قیمت تمام‌شده یک کیلو شیر برای دامدار سنتی ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است اما ۴ هزار و ۸۰۰ خریداری می‌شود.

این دامدار قوچانی با تأکید بر اینکه دامداران قوچان به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، ادامه داد: امروز کسی در بازار دام زنده خریداری نمی‌کند حتی تلیسه‌های آبستن که درگذشته قیمت خوبی داشتند هم به قیمت یک دام گوشتی به فروش نمی‌رسد؛ علوفه برای تأمین خوراک دیگر وجود ندارد و باید دام مولدی که ۵ سال روی آن زحمت‌کشیده شده است ناقص شود تا دامپزشکی مجوز کشتار صادر کند.

منبع: فارس

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهاده های دامی خشکسالی قاچاق هزار و ۲۰۰ تومان نهاده های دامی برای دامدار تأمین نهاده بازار آزاد هزار تومان قیمت گذاری سال گذشته دام زنده قیمت دام نهاده ها قیمت شیر شیر خام یک سال ۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان ها مشغول هستند و خرید مرغ نسبت به یک ماه گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، حسین شیرزاد اظهار کرد: امروز بازار نهاده ها در آرامش کامل است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره گیری از مکانیزم استمهال، خدمتی به جامعه مرغداران کرده به گونه ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی ادامه داد: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت و گوی ملی با مرغداران عزیز کشور هستیم. زمان آن رسیده که با بهره وری و کارایی بالاتری تولید کنیم.

شیرزاد یادآور شد: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان ها مشغول هستند و با همه ظرفیت مان متعهد به خرید مرغ هستیم و با شیبی ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد. طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ ها در کشتارگاه ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده است، بنابراین دیرکشتاری اتفاق افتاده چنانکه تا ۵۹ روزگی مرغ را نگه می دارند. پیامد این روش از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور است.

بنابر اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه های بین المللی متوقف کرده و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

 شیرزاد گفت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه درگردش مکفی و بیمه قیمت محصولات اش دارد. حتما باید کریدورهای صادراتی فعال شود. صادرکنندگان مرغ باید مشوق های صادراتی و بسته های حمایتی دریافت کنند. صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت های مناسب صادراتی و ظرفیت های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم و نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد