Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارسیدن هفته تامین اجتماعی و 25 تیرماه به عنوان روز تامین اجتماعی بهانه‌ای شد تا ضمن عرض تبریک به خانواده بزرگ تامین اجتماعی (اعم از جامعه بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران، کارفرمایان و کار آفرینان و همچنین کارکنان خدوم سازمان تامین اجتماعی در حوزه‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و شرکت‌های اقتصادی آن)، به بررسی اهم شایستگی و صلاحیت‌های لازم برای فردی بپردازیم که در این ایام، اسامی متعددی از ایشان به عنوان کاندیدای تصدی پست مهم و کلیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارت‌خانه‌های کلیدی در ساختار دولت است، چرا که این وزارت خانه و زیر مجموعه‌های آن علاوه بر آنکه با حوزه های تاثیرگذار بر رضایت اجتماعی همچون خدمات بیمه‌ای، روابط بین کارگر وکارفرما، اشتغال زایی، حمایت های اجتماعی و همچنین بهداشت و درمان سر و کار دارند، درصد مهمی از فعالیت های اقتصادی کشور را در اختیار دارد و متولی حقوق بخش اعظمی از کارمندان کشوری و لشگری و بازنشستگان بوده و عملکرد موثر و مطلوب این وزارت خانه نقش مهمی در ایجاد رضایت اجتماعی در بین طبقات مختلف جامعه و آحاد مردم دارد.

ناگفته پیداست که با توجه به رویکرد رئیس جمهور منتخب برای ایجاد دولت مردمی و انقلابی در کابینه آتی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیازمند هدایت و راهبری توسط یک فرد معتقد به اصول و ارزشهای انقلابی، مکتبی و فساد ستیز است که تجارب موثر در فعالیت‌های انقلابی و سیاسی داشته باشد. فردی خوشنام و صد البته مورد وثوق ذینفعان مختلف این وزارت خانه با سوابق روشن و معتبر برای احراز صلاحیت که سوابق علمی و دانشگاهی مستند داشته و بر اساس اصول علمی و دانش روز این وزارت خانه کلیدی را مدیریت کند.

برخی حیف و میل‌های که در دهه‌های گذشته در زیرمجموعه های اقتصادی این وزارت خانه رخ داد و انتصاب افراد فاقد صلاحیت در ترکیب هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه که بازتاب منفی در فضای جامعه داشته، موجب آن شده که این وزارت خانه نیازمند تغییرات گسترده در ساختارها، فرایندها و سازوکارهای جاری بوده و لزوما فردی می‌تواند این اقدامات انقلابی را انجام دهد که از روحیه جهادی و تحول آفرینی دارا بوده و همچنین سوابق شفاف از اجرای برنامه های تحولی به ویژه در سطح ملی را در کارنامه خود ثبت کرده باشد.

پاسخگویی به ذینفعان و مخاطبان بسیار متنوع و پرتعداد این وزات خانه نیز ایجاب می‌کند که فردی در راس آن قرار گیرد که توانایی و مهارت بالایی در سخنوری، ارتباط موثر و فنون مذاکره داشته باشد.

در تلاطم بحران‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که در کشور با آنها مواجه هستیم، دانش و تجربه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل یکی از توانایی های کلیدی برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

این وزارت خانه متولی صندوق‌های بازنشستگی است و بحران صندوق‌های بازنشستگی که حکایت از عدم تعادل بین منابع و مصارف صندوقهای بازنشستگی دارد، یکی از سه بحران اصلی کشور در سال های اخیر بوده، در صورتی که با طرح های کارشناسی و دقیق از گسترش این بحران جلوگیری نشود، عواقب غیر قابل جبرانی بر کشور تحمیل خواهد کرد و به همین دلیل فردی که در این وزارت خانه خدمت خواهد کرد، باید دانش و تجربه‌ی موثر در حوزه‌ی صندوق‌های بازنشستگی را داشته باشد و به منظور صیانت از حقوق ذینفعان اصلی این وزارت خانه یعنی بازنشستگان توانایی کنترل و نظارت دقیق بر ارکان اقتصادی این وزارت خانه را داشته باشد.

از آنجا که زیر مجموعه های این وزارت خانه از جمله شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) یکی از بزرگترین شرکتهای اقتصادی کشور بوده و این وزرت خانه در مجموع سهامدار مدیریتی بیش از 400 شرکت مهم در اقتصاد ملی است و نقش بی بدیل در بسیاری از صنایع کشور ایفا کرده و بازیگر کلیدی برخی صنایع دیگر محسوب می‌شود، بنابراین وزیر تعاون باید دانش و فهم جامع و تجربه‌ی مدیریت سرمایه‌گذاری در کسب و کارها و بنگاه‌داری را داشته باشد.

فرایندها، خدمات و قوانین و مقررات گسترده در حوزه‌ی بیمه های اجتماعی ایجاب می‌کند، فردی با دانش و تجربه‌ی فعالیت در حوزه‌ی بیمه‌های اجتماعی، این وزارت خانه را مدیریت کند و همچنین دیگر وظایف این وزارت خانه ارائه خدمات گسترده در حوزه‌ی حمایت های اجتماعی، مددکاری اجتماعی و تعاون است و بنابراین فردی که خدمتگزار مردم در این وزات خانه می‌شود، باید دانش و تجربه‌ی فعالیت در حوزه سازمان های حمایتی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، تعاونی ها و یا بنیادهای خیریه را داشته باشد.

این وزارت خانه دومین عرضه کننده خدمات درمانی در سطح کشور بوده و از طرفی حدود 75 درصد صنعت دارویی کشور را به واسطه سهامداری در شرکت‌های دارویی در اختیار دارد و لذا برای چنین وزارت خانه ای وزیری که دانش و تجربه فعالیت در حوزه بهداشت و درمان وشناخت کافی از این حوزه را داشته باشد، الزامی است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها وزارتخانه‌ای در دولت است که بحث سه جانبه گرایی و مشارکت کارگران و کارفرمایان با دولت در آن مطرح بوده و از این حیث متولی آتی این وزارت خانه که متمرکز بر تنظیم روابط کار، صیانت از نیروی کار و ایجاد بستر اشتغال زایی است، می باسیت وزیری با دانش و تجربه مرتبط در حوزه ی قوانین و مقررات اداری و قانون کار باشد.

همانطور که ملاحظه می گردد، این وزارتخانه به دلیل گستردگی و تنوع حوزه های تحت پوشش، نیازمند فردی است که توانمندی های مختلف و شناخت گسترده ای از بخش های متنوع ذیل آن داشته باشد که این امر اهمیت دقت در انتخاب وزیر آینده وزارتخانه موصوف را دوچندان می نماید. لذا انتظار می رود رئیس جمهور منتخب برای معرفی کاندیدای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد، شاخص های مطرح شده فوق الذکر را مدنظر قرار داده تا ان شاءالله منشاء تحولات مثبتی در این وزارتخانه مهم و خدمت رسان به مردم باشد.

یادداشت از: مصطفی سوری، کارشناس حوزه تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: تامین اجتماعی رفاه اجتماعی صلاحیت اجتماعی مصطفی سوری صندوق های بازنشستگی کار و رفاه اجتماعی وزارت خانه تامین اجتماعی دانش و تجربه وزارت تعاون حوزه ی تجربه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۶۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟

نمایندگان در جلسه علنی (یکشنبه ۲۸ آبان سال گذشته) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

به گزارش «زی‌سان»، براساس بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه یادشده؛ به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله:

۱- بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

۲- بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.

۳- بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.

۴- بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می‌گردد.

۵- بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.

تبصره ۱ – اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره ۲ – اصلاحات فوق در قوانین صندوق‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می‌گردد.

تبصره ۳ – ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره ۴ – اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه‌های ذی ربط میتوانند بدون نیاز زمان‌های مذکور در بند‌های (۲) الی (۵) تا سقف سن موضوع تبصره (۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره ۵ – چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد میتوانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶ – افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بند‌های (۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

همچنین با نظر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بند (خ) ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی تشخیص داده شد و حذف گردید.

براساس بند (خ) حذف شده ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ به منظور ایجاد نظام تأمین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای اجرای برنامه، نظام تأمین اجتماعی بیمه شدگان جدیدالورود بر اساس اصول ذیل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و دستگاه‌های ذیربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز می‌توانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

صدور احکام سال ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری با اعمال ضریب ۲۰ درصد افزایش

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام افزایش ۲۰ درصدی سال ۱۴۰۳ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق پس از تصویب‌نامه هیات وزیران خبر داد.

رضا فیضی نژاد افزود: در اجرای تصویب نامه شماره ۳۰۳۴ در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ هیات وزیران، برای یک میلیون و ۷۳۵ هزار نفر بازنشسته و موظفان تحت پوشش این صندوق، احکام حقوق با ضریب ۲۰ درصد صادر شده است.

مطابق بند الحاقی ۱ ماده (۲۹) قانون برنامه هفتم توسعه: «به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۰درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد.

از اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه چه خبر؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اجرای بند «یک» الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه توسط صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: لازمه اجرای متناسب سازی، به‌خصوص ماده ۲۹ قانون برنامه، «تهیه آیین نامه و تعیین ساز و کار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه» و ابلاغ آن به صندوق بازنشستگی کشوری است.

معاون صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مربوط به اجرای متناسب‌سازی در برنامه هفتم توسعه، با محوریت سازمان اداری استخدامی و مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط در مرحله ویرایش نهایی است.

منبع: ایرنا

tags # بازنشستگان ، تامین اجتماعی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین 
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد