Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنران حرم مطهر رضوی به تبیین نشانه های شیعه واقعی از منظر امام محمد باقر(ع) با توجه به حدیثی نورانی از آن حضرت پرداخت.

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمد سیدآبادی در ویژه برنامه شب شهادت مظلومانه حضرت امام محمد باقر(ع) که در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: باقرالعلوم(ع) در حدیثی نورانی ویژگی‌های را بیان کرده‌اند که با توجه به این حدیث می‌توانیم شیعه واقعی را تشخیص دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اولین نشانه شیعه از منظر امام محمد باقر(ع) تواضع و فروتنی است. شیعه واقعی کسی است که از تکبر و خود برتر بینی بپرهیزد. اهل بیت(ع) مظهر تواضع بودند و در برابر خدا و خلق تواضع داشتند و شیعیان خود را نیز به تواضع و فروتنی دعوت می‌کردند.

این کارشناس دینی افزود: انسان مومن در هر موقعیت و هر جایگاهی که قرار داشته باشد نسبت به مردم فروتن است. خداوند نیز در قرآن خضوع را از جمله نشانه‌های انسان های با ایمان معرفی کرده است.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های شیعه از منظر امام محمدباقر(ع) را خشوع معرفی کرد و افزود: خشوع یک مرحله بالاتر از تواضع و به معنای کرنش کردن دل و روح در برابر خداوند است. انسان‌های مومن و شیعیان کسانی هستند که دل‌های آن‌ها در برابر خدا و خلق خدا نرم و خاشع است.

سخنران حرم رضوی سومین نشانه شیعه از منظر امام پنجم(ع) را امانت داری معرفی و بیان کرد: امانت در مفاهیم و فرهنگ دینی تنها امانت مالی نیست و در دین مبین اسلام امین به کسی می‌گویند که نسبت به مال و ناموس و آبروی مردم امانت دارد باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین مصادیق امانت مسئولیتی است که در حکومت به افراد واگذار می‌شود و زمانی که گفته می‌شود امانت را باید به اهلش سپرد، منظور این است مسئولیت‌های مهم تنها باید به کسانی واگذار شود که توانایی انجام آن را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی افزود: چهارمین شاخصه شیعه از دیدگاه امام باقر(ع) این است که فرد همواره ذکر خدا بر لب داشته باشد. البته ذکر خدا تنها در گفتن «لااله الاالله»، «سبحان الله» و ... خلاصه نمی‌شود، بلکه فرد باید در همه شئون زندگی و در هنگام انجام هر کاری رضایت خدا را مد نظر قرار دهد.

اهمیت دادن به نماز و روزه، تعهد داشتن نسبت به همسایه و رعایت حق او، کمک به مستضعفین، در راه ماندگان و ایتام از دیگر شاخصه‌های تشخیص شیعه از منظر امام پنجم بود که حجت الاسلام والمسلمین سید آبادی به آن اشاره کرد و گفت: شیعه بودن تنها در اظهار دوستی اهل بیت(ع) خلاصه نمی‌شود بلکه شیعه واقعی کسی است که علاوه بر محبت قلبی پیرو دستورات آن بزرگواران نیز باشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تواضع امانتداری شهادت امام محمد باقر ع منظر امام محمد شیعه از منظر امام امام محمد باقر ع شیعه واقعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید هادی محمودی، شامگاه جمعه در مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق (ع) در مسجد امام جعفر صادق (ع) اردستان، اظهار کرد: امام صادق (ع) مسئولیت تبلیغ دین را برعهده داشت در ابتدا برای این کار، شاگردان خود را زیاد می‌کرد و به یاران خود حکم می‌کرد در مناطق مختلف به تبلیغ دین بپردازند.

وی افزود: امام روش‌های مناظره و علم کلام را برای شاگردان خود آموزش می‌داد، برخی از افراد با صحنه‌ها و مطالب علمی، فلسفی و عقلانی ممکن است مسلمان و شیعه شوند.

شاگرد مرحوم آیت‌الله ناصری خاطرنشان کرد: در زمان امام صادق به موضوع عقلانی بودن دین نیاز بود چرا که فرقه‌های بسیاری وجود داشت، هرشخصی نسبت به ایجاد فرقه‌های مختلف اقدام می‌کرد و حرف‌های ناپسندی را به دین اسلام نسبت می‌دادند.

محمودی تصریح کرد: این دوران نیز همچون دوران امام صادق (ع)، عصر فرقه‌هاست‌، مهم‌ترین وظیفه شیعه این است که منطق و استدلال را فراگیرد و بتواند از دین خود دفاع کند استدلال کردن و دفاع درست و منطقی بسیار مهم است.

وی بیان کرد: در بین تمام امامان تنها امام صادق (ع) با زهد مخالف می‌کردند، شعار فرقه صوفیه در زمان امام، زهد بود و با این ابزار مردم را به سمت خود جذب می‌کردند.

کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: باید امروز در زمینه فضای مجازی کار کرد و نمی‌توان آن را رها کرد، در اثر همین رسانه و فضای مجازی در کشور اغتشاشات ایجاد کردند چرا که رسانه قدرتمند است و رهبر انقلاب نیز بر توجه به رسانه تاکید دارد.

محمودی ادامه داد: امروزه توجه به فضای مجازی و رسانه اهمیت دارد، مسئولان کشورهای دیگر سخنرانی‌های رهبر انقلاب را با دقت گوش می‌دهند و به موضع‌گیری‌ها توجه می‌کنند

وی گفت: باید شبهات مختلفی را که در نسل جوان درخصوص امامان و دین وجود دارد را مورد توجه قرار گرفته و به آنان پاسخ داد.

شاگرد مرحوم آیت‌الله ناصری تصریح کرد: اسلام با کلام عزت خود را حفظ می‌کند امام صادق کلام را بین افراد رواج می‌داد و به یاران خود دفاع منطقی از دین را توصیه می‌کرد.

محمودی یادآور شد: امام از دو مسیر علمی شاگردان خود را تربیت می‌کرد یک مسیر علمی ظاهری همان یادگیری قرآن، اخلاق و احکام بود و دیگری مسیر علم نوری است.

کد خبر 6096033

دیگر خبرها

  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع
  • به یاد روحانی عالیقدر آیت الله سید محمد باقر شفتی
  • «شیعه مدیون قال صادق هاست»
  • «شیعه مدیون قال صادق‌هاست» در تهران اکران شد
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)