۳۱.۸ درصد مخاطبان بهار رادیو/ رضایت ۷۵.۷ درصد شنوندگان از صداي جمهوري اسلامي
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۲۳۸۲
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در بهار ۱۴۰۰ رادیو آوا با ۱۴ درصد شنونده، رادیو ایران با ۱۳.۵ درصد و رادیو جوان با ۱۲.۷ درصد، بیشترین شنونده را در میان شبکههای رادیویی به خود اختصاص دادهاند.
رادیو ورزش ۱۰.۵ درصد، رادیو قرآن ۹.۸ درصد، رادیو پیام ۹.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، از میان قالبهای برنامههای صدا، قالب خبر (۵۲.۱ درصد) و موسیقی (۴۳.۶ درصد) پرطرفدارترین قالب میان شنوندگان رادیو است.
این نظرسنجی نشان میدهد مردان بیشتر از زنان شنونده رادیو بودهاند، به طوری که ۳۷.۲ درصد شنوندگان رادیو را آقایان و ۲۶.۵ درصد را بانوان تشکیل میدهند. علاوه بر این، با افزایش سن، میزان شنونده برنامههای صدا هم افزایش یافته است، به طوری که در میان گروههای سنی مختلف، میزان شنونده برنامههای صدا در گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر (۳۸.۴ درصد) بیشتر بوده است.
براساس این نظرسنجی، افراد با تحصیلات عالی (۳۴.۸ درصد) بیشتر از دیگر گروههای تحصیلی شنونده رادیو بودهاند.
مرکز تحقیقات صداوسیما در این نظرسنجی دریافته است که در فصل بهار ۱۴۰۰ معادل ۵۵.۲ درصد مردم در بیشتر روزهای هفته یعنی چهار روز و بیشتر به رادیو گوش دادهاند. پرشنوندهترین ساعتهای گوش دادن به برنامههای صدا در اولین فصل سال هم ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح (۳۶.۴ درصد)، ۹ تا ۱۰ صبح (۳۴.۱ درصد) و بعدازظهرها ساعت ۱۸ تا ۱۹ (۳۰.۵ درصد) و ۱۷ تا ۱۸ (۳۰.۱ درصد) بوده است.
با توجه به اینکه در این نظرسنجی هر پاسخگو میتوانست بیش از یک پاسخ را انتخاب کند، مشخص شد ۵۴.۶ درصد مردم رادیو را در منزل و همین طور ۵۱.۵ درصد هم در خودروی شخصی گوش میدهند. در همین حال، رایجترین گیرنده مورد استفاده برای شنیدن برنامههای صدا، یعنی ۵۰.۷ درصد، رادیوی خودرو است.
نکته قابل توجه در این نظرسنجی اینکه ۸۲.۷ درصد شنوندگان برنامههای رادیو گفتهاند برای شنیدن برنامههای صدا، خودشان رادیو را روشن میکنند، در حالی که این سهم برای کسانی که گفتهاند به واسطه گوش دادن دیگران به رادیو، برنامههای صدا را شنیدهاند، ۱۷.۳ درصد است.
از میان کسانی که خودشان رادیو را روشن میکنند تا برنامههای صدا را بشنوند، ۶۶ درصد گفتهاند به صورت هدفمند برنامه یا شبکه خاصی را برای شنیدن انتخاب میکنند. در همین حال، ۳۴ درصد این افراد گفتهاند به صورت اتفاقی برنامههای رادیو را میشنوند.
انتهای پيام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: برنامه های رادیویی صدا و سیما برنامه های صدا گفته اند ۵ درصد ۲ درصد ۷ درصد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.