Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@19:51:52 GMT

حمایت مقام ارشد ترکیه از راه حل دو کشور شدن قبرس

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۳۸۹۵

حمایت مقام ارشد ترکیه از راه حل دو کشور شدن قبرس

یک مقام دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که دو کشور شدن قبرس واقع بینانه ترین راه حل همه مشکلات موجود با قبرس و یونان است.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد دولت قبرس یکشنبه شب به وقت تهران از راه حل دو کشور شدن قبرس حمایت کرد.

به گزارش منابع خبری، «فخرالدین آلتون» مدیر دفتر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این باره گفت، راه حل دو کشوری که در آن شهروندان ترکیه و یونان از حقوق برابر در قبرس برخوردار باشند واقع بینانه ترین راه حل است و آنکارا به عنوان راه حل برای  حل همه مشکلات  و به دنبال گفت‌وگو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.

برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند.

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که  با میانجیگری برخی کشورها از جمله انگلیس در «ژنو» در سوئیس برگزار شد نیز با شکست مواجه گشت.

 رسانه‌ها روز شنبه  نیز از حادثه بین شناورهای نیروی دریایی ترکیه و یک فروند قایق نظامی قبرس خبر دادند.

به نوشته روزنامه «اکاثی مرینی» روز جمعه یک فروند شناور گشت‌زنی نیروی دریایی ترکیه به بهانه مقابله با پناهجویان غیرقانونی، چهار شلیک هشدار به سوی قایق نظامی قبرس نزدیک منطقه «تیلیریا» در شمال غربی جزیره قبرس شلیک کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان ترکیه یونان قبرس سازمان ملل آنکارا سوئیس نیروی دریایی ترکیه دولت قبرس راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۳۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تقسیم استان تهران در دستور کار قرار گرفت

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران درخصوص اجرای طرح انسداد مرز در شرق کشور، بیان کرد: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و چند بار شروع و رها شده بود که با دستور جمهور و تخصیص منابع، در شرق کشور دنبال می‌شود و در حال اجراست.

وی درخصوص تقسیم استان تهران به تهران شرقی و غربی نیز عنوان کرد: برنامه تقسیمات کشوری طبق نیاز‌های هر منطقه طراحی می‌شود و تقسیم استان تهران در دست بررسی است.

منبع: ایسنا

tags # احمد وحیدی ، تهران سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ۲۱۰ نفر در اعتراضات روز کارگر ترکیه بازداشت شدند
  • مقام ارشد حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • طرح تقسیم استان تهران در دستور کار قرار گرفت
  • حمایت تمام قد وزیر کشور از قرارداد زاکانی با چینی ها /تهران تقسیم می شود؟
  • توضیحات وحیدی درباره طرح تقسیم استان تهران
  • وحیدی: تقسیم «استان تهران» در دست بررسی است
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه