Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@01:00:47 GMT

رونمایی از لباس‌های بحث‌برانگیز در فرودگاه امام!

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۵۷۷۰

جنجال‌ها به سیاق دفعات قبلی بر سر انتخاب ضعیف و نازیبای لباس‌های ورزشکاران در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیاست. رونمایی از لباس‌های المپین‌های ایرانی در حالی دو شب پیش در فرودگاه امام خمینی، هم‌زمان با اعزام اولین گروه کاروان به توکیو انجام شد که باز هم مورد استقبال قرار نگرفت. یک بار دیگر لباس‌هایی برای ورزشکاران ملی‌پوش طراحی شده بود که فارغ از کیفیت و زیبایی، هیچ رنگ‌وبویی از هویت و فرهنگ ایرانی در آن دیده نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لباس رسمی کاروان برای مردان کت و شلوار ساده سورمه‌ای و برای زنان مانتو و مقنعه فیروزه‌ای و شلوار سفید است. تنها نکته‌ای که می‌توانست اشاره‌ای به ایرانی‌بودن این کاروان داشته باشد، تکه‌پارچه‌ای بود که به رنگ پرچم ایران در قسمتی از مانتو و هدبند حجاب بانوان به کار رفته بود. درحالی‌که در کاروان ورزش تمامی کشورها، لباس‌های مردان و زنان شرکت‌کننده در مراسم رژه، به‌ گونه‌ای طراحی می‌شود که به ‌لحاظ رنگ‌بندی به هم نزدیک باشند، اما کمیته ملی المپیک در اوج بی‌سلیقگی دو رنگی را با هم تلفیق کرده بود (آبی فیروزه‌ای و سورمه‌ای) که هیچ سنخیتی با یکدیگر نداشتند!

نتیجه 100 طرح ارسالی این بود؟

یکی از اقدامات متفاوت و جدیدی که کمیته ملی المپیک برای این دوره از بازی‌های المپیک انجام داد، طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به توکیو زیر نظر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا چالش‌هایی که پنج سال پیش برای بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو ایجاد شده بود، تکرار نشود. بر این اساس در دو سال گذشته نشست‌های زیادی، ویژه بررسی پوشش ورزشکاران ایران در المپیک توکیو برگزار شد تا در نهایت یک طرح آبرومندانه انتخاب شود. پیمان فخری، معاون کاروان ایران در المپیک توکیو، پیش از این در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده بود بیش از صد طرح به دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ارسال شده است. حال سؤال اینجاست چرا کمیته ملی المپیک با وجود دراختیارداشتن زمان کافی و طولانی‌مدت دوساله و طوماری از مدل‌های ارسالی باید چنین لباس‌هایی را انتخاب کند؟ باید به این نکته اشاره کرد که انتقادهای وارده تنها به لباس‌های رسمی کاروان نبود و ست‌های ورزشی (تی‌شرت و گرمکن) هم به قولی از مد افتاده است. سفیدبودن یکدست این ست و نوع مدل ساده و گشادی که برای آن در نظر گرفته شده، باعث شده ورزشکاران هم به‌شدت از آن انتقاد کنند.

رونمایی در دقیقه 90

پیش از این و با اعلام کمیته ملی المپیک، قرار بود مراسم بدرقه کاروان ستارگان ایران‌زمین برای شرکت در المپیک 2020 در اراضی عباس‌آباد، برگزار شود و در همان محل نیز رونمایی از البسه المپین‌ها نیز صورت بگیرد. با افزایش‌یافتن شیب شیوع بیماری کرونا در تهران این مراسم لغو شد و کمیته ملی المپیک اعلام کرد مراسم بدرقه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و در روز اعزام تیم‌ها به‌ طور مختصر برگزار می‌شود؛ اما مسئولان کمیته ملی المپیک درباره رونمایی از البسه رسمی و ورزشی کاروان المپیک ایران هیچ توضیحی ندادند تا اینکه در نهایت اعلام کردند رونمایی از لباس‌ها در محل بازی‌ها و مراسم رژه انجام می‌شود. این اقدام کمیته ملی المپیک در حالی سؤال‌برانگیز بود که بلافاصله خیلی‌ها به آن واکنش نشان دادند. اینکه چرا باید بعد از گذشت دو سال از تشکیل کارگروه و نشست‌های پیاپی مسئولان، خروجی کار این‌قدر بی‌سروصدا نمایش داده شود؟ نتیجه واکنش‌ها در آخر به اینجا ختم شد که کمیته ملی المپیک یک روز قبل از اعزام اولین گروه کاروان به توکیو، درست در دقیقه 90 اعلام کرد رونمایی از البسه هم‌زمان با مراسم بدرقه ورزشکاران در فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود. اگرچه کمیته‌ای‌ها پاسخ شفافی در این رابطه ندادند که چرا موضع‌شان درباره رونمایی از لباس‌ها تغییر کرد اما گفته می‌شود شرکتی که مسئولیت دوخت این لباس‌ها را برعهده گرفته، خواستار برگزاری مراسم رونمایی شده؛ چراکه تمامی این لباس‌ها را به ‌صورت رایگان برای کاروان تهیه کرده است. طبیعتا هدف اسپانسر مربوطه از رونمایی لباس‌ها در رسانه‌ها معرفی برندش بوده است.

گفتنی است کمیته ملی المپیک در بازی‌های المپیک دوره قبل (2016 ریودوژانیرو) خیلی جدی‌تر از الان درباره طراحی لباس‌های کاروان ایران دچار چالش شد. مراسم رونمایی از لباس‌ها در حالی برگزار شد که علاوه بر عموم مردم، ورزشکاران و مربیان به‌اتفاق از بدسلیقگی و مهم‌تر از همه بی‌توجهی مسئولان در برخورد با این قضیه گله کردند. انتخاب لباس‌های آن دوره به ‌قدری ضعیف بود که کمیته ملی المپیک چاره‌ای جز پذیرفتن طراحی غیرحرفه‌ای لباس‌های کاروان نداشت و بلافاصله دست‌به‌کار شد تا اعتماد ازدست‌رفته خود را برگرداند. در شرایطی که فقط 10 روز تا برگزاری المپیک 2016 باقی مانده بود، با یکی از طراحان شخصی وارد مذاکره شد و در همین مدت‌زمان اندک لباس‌های جدیدی را طراحی کرد. لباس‌هایی که به اعتقاد بسیاری از اهالی ورزش به‌روزترین و شیک‌ترین نوع پوشش ورزشکاران ایرانی در رژه المپیک بعد از انقلاب شد. لباس‌های زشت و بدون الگوی المپیک 2016 ریو اگرچه نمره بدی را در عملکرد مدیران قبلی کمیته المپیک به ثبت رساند اما به همان اندازه یک نمره مثبت هم به آنها داد؛ اینکه جسارت این را داشتند و اشتباه خود را قبول کردند و درصدد رفع آن برآمدند. درباره اتفاقات اخیر نیز باید گفت که چه بهتر اینکه مسئولان کمیته ملی المپیک فعلی نیز در حرکتی هوشمندانه نسبت به رونمایی البسه کاروان اقدام می‌کردند تا این‌گونه مورد نقد منفی کارشناسان قرار نگیرند و سوژه رسانه‌ها نشوند.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک رونمایی از لباس ها بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد

به گزارش هشمهری آنلاین به نقل از ایرنا، رقابت‌های کسب سهمیه المپیک همچنان ادامه دارد و کاروان ایران برای رقابت‌های ۲۰۲۴ پاریس تاکنون موفق به کسب ۱+۳۱ سهمیه شده است.

کشتی ۱۱ سهمیه (آزاد ۵ و فرنگی ۶)، تیراندازی ۴ سهمیه (هانیه رستمیان، شرمینه چهل‌امیرانی، فاطمه امینی، محمد بیرانوند)، تکواندو ۴ سهمیه (مهران برخورداری، ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده، آرین سلیمی)، دوچرخه‌سواری جاده (رنکینگ اتحادیه جهانی)، شمشیربازی ۱+۳ سهمیه (پاکدامن، رهبری، فتوحی، باهر که سه شمشیرباز در بخش تیمی هم شرکت خواهند کرد و به محض رقابت نفر چهارم شمشیربازی ایران در پاریس، نام او در لیست سهمیه‌ها خواهند نشست)، وزنه‌برداری ۲ سهمیه (مصطفی جوادی در دسته ۸۹ و علی داودی در دسته ۱۰۲+ کیلوگرم)، قایقرانی ۵ سهمیه (۲ سهمیه در روئینگ و ۲ سهمیه در آب‌های آزاد و حضور ۵ ورزشکار) و سهمیه تاریخی ژیمناستیک (مهدی الفتی) ۸ رشته‌ای هستند که فعلا برای کاروان ایران موفق به کسب سهمیه شده‌اند و البته این تعداد بیشتر نیز خواهد شد.

از طرفی پیش‌بینی برخی مسئولان این است که کاروان المپیک کشورمان با ۳۵ سهمیه در ۱۶ رشته در بازی‌های المپیک شرکت خواهد کرد.

در این بین اما گفته می‌شود طبق پیش‌بینی‌ها با توجه به شرایط کنونی، کاروان ایران تنها ۲ طلا و یک برنز در پاریس خواهد گرفت؛ پیش‌بینی که سخت‌گیرانه به نظر می‌رسد. با این حال آن‌چه از زبان مسئولان در برخی جلسات مطرح شده، قطعی بودن کسب یک طلا برای کاروان کشورمان در پاریس است که این پیش‌بینی نیز بیش از حد محافظه‌کارانه است.

این درحالی است که پیش‌بینی هوش مصنوعی از مدال‌های احتمالی ایران در المپیک پاریس نقطه مقابل این پیش‌بینی‌ها است.

وقتی از هوش مصنوعی می‌خواهیم عملکرد کاروان ایران در پاریس ۲۰۲۴ را با توجه به شرایط کنونی از جمله مصدومیت حسن یزدانی نابغه جویباری کشتی آزاد، ناکامی فروغی در کسب سهمیه المپیک تیراندازی و تلاش تیم ملی والیبال برای اوکی کردن بلیت پاریس از مسیر لیگ ملت‌های والیبال پیش‌بینی کند، نتیجه جالب توجه و غافلگیرانه‌ای پیش‌روی‌مان قرار می‌دهد.

هوش مصنوعی معتقد است مسیر والیبال برای کسب سهمیه المپیک از طریق لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ سخت است. با این حال این ابراز دیجیتال که غیبت فروغی در المپیک پیش‌رو را متاثرکننده می‌داند، پیش‌بینی می‌کند که کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و حتی تیراندازی و دوچرخه‌سواری ایران هم شانس کسب مدال در پاریس هستند.

هوش مصنوعی در پاسخ به این سوال که شانس‌های طلایی کاروان ایران در المپیک کدام رشته و ورزشکاران هستند، پاسخ می‌دهد: کشتی و وزنه‌برداری.

وزنه‌برداری درحالی از سوی هوش مصنوعی در زمره رشته‌های شانس طلا محسوب می‌شود که مسئولان ورزش کشور امید چندانی به مدالیست شدن این رشته در پاریس ندارند؛ چه رسد به کسب مدال طلا!

اما پیش‌بینی هوش مصنوعی درخصوص نتایج احتمالی کشتی آزاد در المپیک پاریس کاملا غافلگیرانه است.

این ابزار دیجیتال با ابراز تاسف از مصدومیت حسن یزدانی، کامران قاسمپور را یکی از شانس‌های کسب مدال در پاریس می‌داند و با قاطعیت معتقد است که امیرحسین زارع پادشاه سنگین وزن کشتی جهان نخستین مدال طلای ایران در المپیک پاریس را به نام خود ثبت خواهد کرد. در کشتی فرنگی هم پیش‌بینی کسب مدال از سوی ساروی و میرزازاده را دارد.

ضمن این که پیش‌بینی هوش مصنوعی این است که کاروان ایران بین ۳۰ تا ۳۵ سهمیه خواهد گرفت و بین ۵ تا ۹ مدال در این دوره از بازی‌های المپیک کسب خواهد کرد.

حال باید تا اواخر مرداد منتظر ماند و دید در نهایت پیش‌بینی هوش مصنوعی از عملکرد کاروان ایران درست از آب درمی‌آید یا خیر.

کد خبر 848109 برچسب‌ها ویژه ورزشی المپیک کشتی

دیگر خبرها

  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • استقبال خانواده از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند