Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:29:39 GMT

پیش بینی تولید ۱۵ هزار تن وش پنبه در مزارع لارستان

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۷۷۱۶

پیش بینی تولید ۱۵ هزار تن وش پنبه در مزارع لارستان

علی سعیدی نژاد  دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال بیش از پنج هزار و ۳۵۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان زیر کشت پنبه با ارقام گلستان، ساجدی، ارمغان ، مای، ماکسا، لیدر رفت.

وی ادامه داد: کشت پنبه امسال تا حدودی دیرتر انجام شد و فرآیند کاشت این محصول از بیستم اردیبهشت آغاز شد که تا نیمه نخست تیرماه ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ضد عفونی بذر این محصول نیز در سطحی حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار به منظور مقابله با آفات و بیماری ها قبل از فصل کشت انجام شد، گفت: ۲هزار هکتار از کشت پنبه در این شهرستان به صورت کشت حفاظتی  و همچنین یکهزار و ۱۱۰ هکتارنیز به صورت  کشت مستقیم ( بی خاک ورزی )انجام شده است.

سعیدی نژاد افزود : بهره برداران با هدف کاهش میزان بذر مصرفی و هزینه‌های تولید و نیز افزایش بازدهی آبیاری با کمک دستگاه‌های مکانیزه همچون ردیف کارها و کارنده‌های پنوماتیک و بی خاک ورز اقدام به کشت پنبه در سطح ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار کردند.

کاشت محصولات کشاورزی به روش های مختلف نواری و ردیفی انجام می شود؛ کشت های نواری به دلیل مصرف بالای آب در بسیاری از مناطق و محصولات کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و کشت های ردیفی در انواع کاشت مسطح، کشت روی پشته و کشت داخل جوی صورت می گیرد.

دستگاه ردیف کاریا خطی کار( کارنده‌های پنوماتیک)  دستگاهی است که بذر انواع محصولات را در ردیف های با فاصله مشخص، در عمق مشخص کشت می کند. در این دستگاه ها فاصله بین ردیف ها و عمق کاشت مشخص است اما فاصله بین بذرها در ردیف تعیین نمی شود.

سعیدی نژاد ابراز داشت: همچنین طرح کشت الگویی پنبه که مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابلاغ کرده در مرکز جهاد کشاورزی بخش جویم در حال اجراست.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان با بیان اینکه این شهرستان حدود ۳۰ درصد وش پنبه استان فارس را تولید می‌کند، گفت: برداشت این محصول از آبان ماه شروع می شود و تا اواخر بهمن ادامه می‌یابد.

 شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.

پنبه استان فارس علاوه بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر ، در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

برچسب‌ها کشاورزی پنبه لارستان فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی پنبه لارستان کشاورزی پنبه لارستان فارس استان فارس کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت گندم از ۴۱ هزار هکتار از مزارع کازرون از فردا دهم  اردیبهشت آغاز می شود  و تا آخر خرداد.

حمید رشیدی با بیان اینکه  ۱۰ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان آبی و مابقی دیم است افزود: پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ هزار تن گندم از این مزارع تولید شود.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی، کاهش بارندگی و کاهش کیفیت و میزان آب‌های سطحی، نسبت به  پارسال،  ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته ایم.
رشیدی گفت: کریم، دهدشت، قابوس، کوهدشت، ساورز و ارقام آبی سیروان، برات، آران، تیرگان، طلایی و سارنگ از ارقام گندم کشت شده در این شهرستان است.
وی افزود: شرکت غله و تعاون روستایی کازرون به عنوان مباشر ، مسئولیت خرید تضمینی گندم را با قیمت مصوب پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان با توجه به شرایط اُفت بر عهده دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: پنج مرکز خرید و سیلوی شهرستان کازرون آماده خرید گندم از کشاورزان است.
شهرستان کازرون در غرب فارس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان