Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:53:50 GMT

دامپزشکی خلخال به ذبح قربانی نظارت می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۸۸۹۴

دامپزشکی خلخال به ذبح قربانی نظارت می‌کند

دکتر علی بهرو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه  عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام، از عموم شهروندان درخواست می‌شود برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از استان‌های کشور از جمله استان اردبیل از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز و خارج از نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از اعمال محدودیت‌های مربوط به خرید و ذبح قربانی در این شهرستان خبرداد و افزود: برخلاف سال‌های قبل از شیوع کرونا که گوسفند قربانی در میادین و بازار شهر به فروش می‌رسید امسال نیز خرید و تهیه گوسفند قربانی با اعمال محدودیت از سوی این اداره و همکاری شهرداری خلخال انجام . خرید و فروش دام قربانی تنها در محل میدان دواب و زیر نظر دامپزشکی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گفت: برای اطمینان مردم از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره دامپزشکی خلخال با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی دامپزشکی و با تجهیز و ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار در قالب پرسنل فنی و متخصص در بازرسی گوشت در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و خدمت به شهروندان به حال آماده‌باش درآمده است.

دکتر بهرو به مردم توصیه کرد از ذبح قربانی در منزل و یا معابر عمومی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیمارهای مشترک انسان و دام پرهیز کنند ضمن اینکه تا جایی که امکان دارد از انجام ذبح قربانی در معابر عمومی جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: برای انتقال دام‌های قربانی به کشتارگاه خلخال برنامه‌ریزی شده و افرادی که قصد قربانی کردن در روز عید قربان را دارند می‌توانند از صبح روز چهارشنبه با مراجعه به این محل و پرداخت هزینه ناچیز آن برای ذبح گوسفند و ذبح گاو و گوساله اقدام کنند.

وی افزود: نگهداری حداقل ۲۴ ساعت لاشه قربانی در سردخانه کشتارگاه برای اطمینان از مصرف گوشت قربانی ضرورت داشته و تنها در صورت اصرار صاحب قربانی متصدی کشتارگاه ملزم به تحویل لاشه به صورت گرم به صاحب قربانی است.

وی اظهارکرد: شهروندانی که بدلایلی نتوانند گوسفند قربانی خود را تحویل کشتارگاه دهند می‌توانند با مراجعه به گروه‌های دامپزشکی مستقر در میادین اصلی در روز عید قربان و یا ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی و حضور گروه سیار دامپزشکی در منزل بصورت رایگان از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، خودداری و هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کنند.

او با توصیه به مردم جهت پرهیز از خرید گوشت قرمز کشتار شده در واحدهای بین راهی جاده‌ای خلخال به استان گیلان که فاقد هرگونه نظارت بهداشتی ودامپزشکی کشتار هستند، افزود: مردم باید فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی تهیه کنند.

او در زمینه گوشت‌های منجمد وارداتی که در بیشتر فروشگاه‌ها وجود دارد، بیان کرد: این گوشت‌ها کاملاً بهداشتی و با نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه به فروش می‌رسند ضمن اینکه کارشناسان دامپزشکی در کشورهای مبداء بر روند تهیه این گوشت‌ها از جمله انتخاب دام، ذبح شرعی و بهداشتی و نیز حمل و بارگیری این لاشه‌ها به کشور نظارت کامل دارند ولی باید دقت شود که به هنگام عرضه از حالت انجماد خارج نشده باشند.

او با بیان اینکه از ابتدای صبح روز چهارشنبه چند گروه بازرسی دامپزشکی و یا گروه مشترک با دانشکده علوم پزشکی  برای معاینه سلامت دام زنده و لاشه دام در کشتارگاه ،میادین اصلی و یا بصورت سیار در شهر فعالیت خواهند داشت، اظهارکرد: کسانی که قصد قربانی گوسفند و دام زنده را دارند می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۴۲۳۴۴۶ اداره دامپزشکی خلخال تماس گرفته و موارد درخواست خودرا به گروه‌های نظارتی اعلام کنند.

او گفت: به موسسات خیریه و همچنین نهادهای حمایتی، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان خلخال توصیه شده از تحویل گوشت قربانی ذبح شده در خارج از کشتارگاه جدا پرهیز کنند.

دکتر بهرو افزود: معاینه دام زنده و لاشه از سوی گروه‌های ثابت و سیار دامپزشکی خلخال در قالب سه گروه دامپزشکی در محل کشتارگاه، محل اداره دامپزشکی و سیار صورت خواهد گرفت.

 اعمال محدودیت‌های کرونا و افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز بویژه گوسفند زنده در بازار در آستانه عید قربان هرچند بر آیین‌های این روز سایه زده ولی بطور کامل مانع از برگزاری آن نشده و شهروندان با رعایت موارد بهداشتی به استقبال این عید می‌روند.

بر اساس یک سنت دیرینه یک یا چند روز قبل از عید اهالی خلخال قربانی خود را تهیه می‌کنند، خرید گوسفند قربانی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد، برخی افراد گوشت قربانی را مستقیم به مراکز خیریه و یا خانواده‌های بی‌بضاعت اهدا می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌های خلخالی نیز با تقسیم گوشت قربانی در بین همسایگان، خویشاوندان و فقرا خود را در این جشن بزرگ مسلمانان شریک می‌کنند.

همچنین بر اساس یک سنت دیرینه، گوسفند قربانی خریداری شده از سوی خانواده تازه داماد بصوت زنده به خانه پدری نوعروسان و دختران نامزد فرستاده می‌شود.

آیین فرستادن گوسفند قربانی به خانه پدری نوعروسان شامل مراسم دیگری از جمله تهیه هدایای جنسی و نقدی است که به همراه گوسفند قربانی راهی خانه نوعروسان می‌شود.

برچسب‌ها عید سعید قربان خلخال استان اردبیل دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عید سعید قربان خلخال استان اردبیل عید سعید قربان خلخال استان اردبیل دام و طيور بهداشتی دامپزشکی دامپزشکی خلخال نظارت بهداشتی گوسفند قربانی ذبح قربانی عید قربان خرید گوشت گوشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۸۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است

ایسنا/ایلام معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان ایلام گفت: دریافت نکردن گواهی سلامت از سوی واحدهای مرغداری به معنی جوجه ریزی غیرمجاز است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

 «الهام جم‌زاده» به ایسنا اظهار کرد: مرغداران برای جوجه ریزی در واحدهای خود باید گواهی بهداشتی لازم را دریافت کنند و نکاتی از قبیل فاصله بین جوجه ریزی، ضدعفونی سالنهای پرورش را بایستی زیر نظر و با تایید کارشناسان دامپزشکی انجام دهند و در نهایت در صورت داشتن شرایط مناسب گواهی جوجه ریزی آنها مورد تأیید دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: واحدهایی که گواهی بهداشتی دامپزشکی برای جوجه‌ریزی کسب نکنند به عنوان جوجه‌ریزی غیرمجاز و تخلف شناخته می‌شود و جوجه‌ریزی غیرمجاز بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و سبب به خطر افتادن جمعیت طیور استان شده و ممکن است باعث افزایش خطر بیماری‌های واگیر طیور شوند، پس هرگونه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری برای رعایت مسائل بهداشتی باید تحت نظر دامپزشکی استان صورت گیرد.‌

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: هم اکنون نظارت کامل دامپزشکی ایلام بر جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری استان وجود دارد، هر واحدی هم اگر جوجه ریزی غیرمجاز داشته باشد، چون بازدیدهای کارشناسان دامپزشکی استان سرزده و مستمر هستند، در سریع‌ترین زمان شناسای و واحدهای متخلف بدون هیچ گونه اغماضی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: عدم کسب گواهی بهداشتی از سوی مرغداری‌ها باعث به خطر افتادن سلامت جامعه و باعث اختلال در بازار نیز می‌شود، بنابراین مسئله نظارت بر جوجه ریزی های مرغداری جزء اولویت‌های اساسی دامپزشکی استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • رفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • رفع مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است