Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:48:31 GMT

نوآوری در فضای رقابت شکل می‌گیرد نه انحصار!

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۹۳۲۲

نوآوری در فضای رقابت شکل می‌گیرد نه انحصار!

یک کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال با بیان اینکه تولیدکنندگان مطرح دنیا تولیدات خود را بر اساس نوآوری و خواست و سلیقه مصرف کنندگان به بازار عرضه می کنند، گفت: اگر می‌خواهیم در بازار رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم باید عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در فرآیند تولید و ارائه کالا و خدمات مدنظر قرار بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا حیدری در گفتگو با ایسنا با تاکید بر لزوم گسترش فعالیتهای خلاقانه و نوآورانه در کشور اظهار کرد: امروز اقتصادهای برتر دنیا بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در حوزه R&D و تحقیق و پژوهش انجام می دهند، ایده ها را گرفته مورد آزمایش قرار می دهند و بر اساس نتایج، به سمت تجاری سازی ایده ها رفته و ایده های منتج به تولید تجاری را عملی می کنند.


وی ادامه داد: امروز در شرکتهای موفق و برتر دنیا نسبت سرمایه گذاری های که در این حوزه صورت می‌گیرد به طور فزاینده ای در حال افزایش است، بنابر این شرکتها و سازمان هایی موفق هستند که بتوانند در این حوزه کار کنند.


این کارشناس حوزه کارآفرینی تصریح کرد: وقتی همه کالایی را در سطح برابر و با آپشنهای مشخص تولید می‌کنند نمی توان روی قیمت آن به لحاظ فروش خیلی تاثیر گذار بود. زمانی می توان قیمت را بالا برد و فروش را بهتر و سود را بیشتر کرد که از ناحیه خلاقیت و نوآوری، آپشن های متفاوت غیرقابل دسترسی نسبت به رقبای دیگر وجود داشته باشد.


حیدری افزود: به عنوان مثال اگر همه خودروسازان دنیا در حال تولید خودرو و فروش آن به بازار باشند از یک سطح قیمت مشخص فراتر نمی رود ولی به فرض شرکتی مثل لامبورگینی خودرویی که تولید می کند قبل از عرضه عمومی پیش فروش می شود چون در واقع خودرویی تولید می‌کند که هیچ کدام از خودروسازان نمی توانند به لحاظ کیفیت و  آپشن‌های که دارد به آن نزدیک شوند اما چرا این اتفاق می افتد؟


وی ادامه داد: تلاشی که امروز صورت می‌گیرد تا خودروسازان به سمت تولید خودروهای هیبریدی و تماما برقی بروند در راستای کیفی سازی مبتنی‌بر خلاقیت و نوآوری است چون بحث محیط زیست مهم است و ما بعد از مدتی دیگر بازاری برای خودروهای بنزینی و سوخت های فسیلی در دنیا نداریم.


این کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال خاطرنشان کرد:اگر می‌خواهیم در بازار رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم تردید نکنید که در این فضا باید عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در فرآیند تولید و ارائه کالا و خدمات داشته باشیم. ما ناگزیریم به این سمت و سو برویم و شرکت هایی موفق هستند که این مسأله را به طور معناداری در فرآیند تولید خود دخالت دهند.


وی گفت:تمام تولیدکنندگان مطرح دنیا عمر تولیداتشان در هر حوزه ای مرتب کاهش پیدا می‌کند و تغییر می یابد چون تغییر است که سلایق و علایق مصرف‌کنندگان را به سمت خود جذب می کند.


به اعتقاد حیدری، مصرف کننده دنبال تکرار نیست و باید سلیقه او در طراحی و ایده پردازی  مدنظر قرار گیرد. امروز مصرف کننده اگر مدل تکراری ببیند دیگر سراغ آن نمی‌رود و ترجیح می دهد برای کالایی که کیفیت بالاتر، آپشن‌های متنوع تر و نوآوری بیشتری دارد دو برابر هزینه کند.


این کارشناس حوزه کارآفرینی با بیان اینکه نوآوری در فضای رقابتی شکل می گیرد نه در فضای انحصاری، اظهار کرد: در فضای انحصاری پراید را هر شکلی که بسازیم مردم می خرند ولی در فضای رقابتی بر اساس تنوع ایده ها و طرح ها انتخاب صورت می گیرد. در حال حاضر در برخی شرکت‌های خودروساز داخلی انگیزه ای برای پذیرش ایده های تازه وجود ندارد چون خودروساز می گوید با همین شرایط موجود خودروی خود را پیش فروش می‌کند و مردم هم می خرند.


حیدری تصریح کرد: در آمریکا قانونی به اسم آنتی تراست یا ضد انحصار وجود دارد که شدیدترین مجازات های ممکنه به لحاظ اقتصادی و کیفری در آن پیش‌بینی‌شده تا اقتصاد را تحریک و متحول کنند. این قانون جلوی انحصار را می گیرد تا کسی نتواند از قاعده انحصار استفاده و شرایط را برای دیگر رقبا تنگ کند و هر محصولی که خودش تولید می کند به بازار مصرف ارایه دهد. در دستگاه قضایی آمریکا به شدت با انحصارگری مقابله می شود و اجازه نمی دهند یک شرکت به تنهایی بازار را به دست گیرد و رقبا را از عرصه تولید و فروش خارج کند ولی آیا در کشور ما هم چنین قانونی هست که با شکل گیری انحصار مقابله کند؟


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارآفرینی اشتغال خودروسازان لامبورگینی آمريكا نوآوري پرايد رقابت محیط زیست خودرو سرمايه گذاري انحصارگری خودروی هیبریدی سوخت اقتصاد مصرف کننده توليد داخلي ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: جهاددانشگاهی آمادگی کافی برای بازتعریف نقش خود نه تنها در صنعت غذا بلکه در شاخه‌های مختلف صنعت را داراست و این آمادگی را اعلام می‌کند.

مسعود ابراهیمی امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که میزبان این رویداد ملی است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نیازی به معرفی ندارد، اما لازم به ذکر است که طی چهار دهه گذشته این نهاد خدمات مفید و موثری را به کشور عرضه کرده و در حوزه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری سعی در رفع نیازهای جامعه داشته است‌.

وی بیان کرد: در رویکردی جدید و نو در حوزه فناوری، جهاددانشگاهی مصمم است که به شکل موثرتر و پررنگ‌تری جایگاه خود را در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور بازتعریف کند و نقش‌آفرین موثری در این زمینه باشد. ما به عنوان نهاد واسط دانشگاه‌ها، مراکز علمی، نهادهای سیاست‌گذار و نهادهای تامین مالی نقشی کلیدی برای خود تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم این نهادها را برای رفع نیاز جامعه گرد هم آوریم و با هم متصل کنیم. این رویداد ملی مبتنی بر این نگاه شکل گرفته است و منشاء آن آزمایشگاه ساخت سریع در حوزه صنایع غذایی است.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: این اولین آزمایشگاه ساخت سریع در حوزه مواد غذایی در سطح کشور است. امیدواریم منشاء اثرات مفید و سازنده‌ای در این عرصه شود و مثال خوبی برای تکثیر در سطح کشور باشد. همچنین جهاددانشگاهی آمادگی کافی برای بازتعریف نقش خود نه تنها در صنعت غذا بلکه در شاخه‌های مختلف صنعت را داراست و این آمادگی را اعلام می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • آیا ایده فروش محمد صلاح توسط لیورپول منطقی است؟
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن