Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@01:46:29 GMT

قیمت آهن آلات و تاثیر آن بر بازار خودرو

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۲۳۹۲

قیمت آهن آلات و تاثیر آن بر بازار خودرو با توجه به کاربرد بالای این محصولات در صنعت خودرو، حائز اهمیت بسیاری است. میزان استفاده و تاثیر قیمت این مواد به حدی بالاست که نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت. با نوسان بازار آهن آلات، بازار فولاد نیز دچار تغییرات شدید می‌شود. در ادامه، ضمن بررسی آهن آلات مصرفی در خودروسازی، به بررسی تاثیر عوامل مختلف بر قیمت آهن آلات و اثر آن بر قیمت خودرو می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آیرومات همراه باشید.

مصرف بالای آهن آلات در صنعت خودروسازی

فولاد کالایی ضروری است که در بسیاری صنایع ردپای آن دیده می‌شود. صنعت خودروسازی از صنایع مصرف کننده این ماده اولیه است. به طوری که انواع مقاطع فولادی و آهن آلات بیشترین حجم ماده ورودی به کارخانه را تشکیل می‌دهد. حال می‌خواهیم بدانیم علت استفاده فراوان از این متریال در صنعت خودرو چیست؟

استحکام بالای بدنه

اولین علت استفاده از آهن آلات در ساخت بدنه خودرو، استحکام و مقاومت بالای آن است. متریال استفاده شده در ساخت خودرو باید به گونه‌ای باشد که در هنگام تصادف، جان افراد کمتر به خطر بیفتد.

قابلیت رنگ‌آمیزی

می‌توان قطعات فولادی را به هر رنگی درآورد و با تنوع بالا به بازار عرضه کرد. آیرومارت عرضه‌کننده انواع ورق رنگی قابل استفاده در صنعت خودروسازی است.

مقاومت به خوردگی و زنگ‌زدن

خودرو باید مقاومت کافی برای قرارگیری در هر گونه آب و هوایی را داشته باشد و در صورت بارش باران و برف، دچار خوردگی نشود. در ساخت خودرو از آهن آلات گالوانیزه که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند، استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه که پرکاربردترین مقطع در خودروسازی است، توسط آیرومارت عرضه می‌گردد.

وزن

هر چه وزن خودرو پایین‌تر باشد، شتاب آن بالاتر است. این مساله اهمیت انتخاب متریال با وزن پایین برای ساخت خودرو را نشان می‌دهد. از این رو از آهن آلات، به صنعت خودروسازی راه یافتند.

قیمت مناسب

قیمت مواد اولیه، هزینه‌های فرآیند تولید و قیمت تمام شده یک کالا اهمیت بسیار بالایی در ساخت دارد. مثلا قیمت ورق گالوانیزه به دلیل آنکه در ساخت خودرو به میزان نسبتا بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرآیند تولید را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی استفاده از فولاد در ساخت و تولید خودرو بیش از سایر آلیاژهابه کنترل هزینه تمام شده کمک می‌کند.

امکان تعمیر

نمی‌توان پس از هر تصادف و آسیب به خودرو، آن را تعویض کرد. بنابراین باید امکان تعمیر آن وجود داشته باشد. این امکان با استفاده از فولاد فراهم آورده می‌شود.

انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری

شکل‌پذیری بالای فولاد امکان تولید خودروها با ظاهر متنوع و زیبا را فراهم می‌کند.

مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت خودروسازی

مقاطع فولادی در بخش‌های مختلف یک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال:

از انواع ورق فولادی در خودروسازی استفاده می‌شود. در سیستم تعلیق از ورق سیاه، در سیستم انتقال قدرت و فنربندی از ورق روغنی و در ساخت بدنه خودرو از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. خواص بی‌نظیر ورق فولادی گالوانیزه آیرومارت از جمله مقاومت به خوردگی، انعطاف‌پذیری، رنگ‌پذیری و استحکام بالا، آن را به مهم‌ترین مقطع در ساخت خودرو تبدیل کرده است. برای ساخت اتاق خودروهای سبک و سنگین، باربند ها، تریلرها و یدک‌کش‌ها از پروفیل ستونی استفاده می‌شود. انواع دیگر این مقطع در خودروسازی نیز کاربرد دارد اما توجه کنید که قیمت پروفیل با تغییر شکل مقطع ثابت نخواهد بود. انواع لوله فولادی در اتصالات موتور، سیستم‌های خنک‌کننده، اگزوز، لوله‌های کولر و لوله تهویه به کار می‌رود. در ساخت تسمه، فویل، سیم‌ها، اگزوز، چارچوب درب، کاپوت، برف پاک‌کن، فنرهای کمربند ایمنی و بخش‌هایی از بدنه خودرو از فولاد زنگ‌نزن استفاده می‌شود. قیمت آهن آلات و تاثیر آن بر بازار خودرو

با توجه به استفاده بسیار زیاد آهن آلات در ساخت خودرو، متناسب با افزایش قیمت فولاد، قیمت خودرو در بازار رشد می‌کند. عوامل موثر بر افزایش قیمت آهن، بر بازار خودرو نیز موثر است.

بر اساس گزارشات، در هر خودروی معمولی، حدود 1 تن و در خودروهای شاسی بلند حدود 1400 کیلوگرم آهن آلات به کار می‌رود. با توجه به حجم بالای استفاده از این ماده اولیه در ساخت خودرو، افزایش اندک نرخ آهن آلات نیز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و به طور قابل توجهی آن را تغییر می‌دهد. به همین علت، بررسی قیمت آهن آلات و تاثیر آن بر بازار خودرو اهمیت دارد.

نرخ آهن آلات، خود متاثر از چندین و چند عامل است. نرخ بهره وام‌ها، تورم، نرخ ارز، سیاست‌های داخلی و خارجی، تحریم‌ها، عرضه و تقاضای فصلی در بازار و قیمت مواد اولیه از جمله این عوامل هستند. مشکلات ناگهانی چون اعمال تحریم‌های جدید و نیاز به دور زدن آن‌ها و بروز مشکلات جهانی چون شیوع بیماری کرونا، می‌تواند نرخ آهن آلات را تحت تاثیر قرار دهد.

طی دو سال گذشته با کاهش تولید فولاد و اعمال محدودیت‌های بسیار در حوزه ساخت و ساز و تولید اتومبیل، بازار خودرو با مشکلات عدیده ای روبرو شد.

 در ایران نیز بازار خودرو در شرایط شیوع بیماری کرونا، تحریم‌های جهانی و بروز مشکلاتی در خصوص واردات مواد اولیه، خودروسازی تحت تاثیر قرار گرفت. تحت این تاثیر، تولید خودرو کاهش  یافت و بازار خودرو با سیر صعودی همراه شد.

دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو

علاوه بر نرخ فولاد به عنوان یکی از فلزات به کار رفته در ساخت خودرو، عوامل مختلف دیگری بر نوسانات بازار خودرو اثر می‌گذارد. نرخ ارز، همواره علت اصلی افزایش قیمت خودرو است و نوسانات آن، بازار خودرو را با تنش همراه می‌کند. همانطور که پیش از این گفته شد، یکی از علل تاثیر نرخ ارز، وابستگی قیمت مواد اولیه به آن است.

از طرف دیگر، با افزایش تقاضای خرید خودرو به عنوان سرمایه در میان هموطنان ما، تعادل عرضه و تقاضا بهم خورده و نرخ خودرو با افزایش همراه خواهد شد. قیمت‌گذاری دستوری خودرو، افزایش دلالی در بازار خودرو، تورم شدید و تحریم‌ها از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو در بازار است.

آیرومارت، عرضه کننده مقاطع فولادی به صنعت خودروسازی

پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) از مراجع عرضه‌کننده انواع مقاطع فولادی مورد نیاز در صنعت خودروسازی است. این مجموعه کالاهایی با اصالت از برترین تولیدکنندگان تهیه کرده و در اختیار صنایع قرار می‌دهد. بنابراین می‌توان با اطمینان از کیفیت مقاطع، آن‌ها را تهیه کرد. همچنین می‌توان در صورت نیاز، خدمات برش، جوشکاری و خمکاری مقاطع فولادی را به آیرومارت سپرد. ارسال سریع مقاطع به سراسر ایران از دیگر خدمات این مجموعه است.

تیم کارشناسان آیرومارت با توجه به نیاز مشتری، قیمت‌های روز مقاطع فولادی و آینده‌ای که در انتظار بازار است بهترین زمان خرید و بهترین قیمت را به مشتریان اطلاع می‌‌دهد. جهت دریافت راهنمایی‌های بیشتر یا اطلاع از قیمت روز فولاد از طریق شماره تلفن 021-45306 با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید و یا به وبسایت این مجموعه به نشانی www.iromart.com مراجعه نمایید.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار خودرو صنعت خودروسازی رپورتاژ قیمت آهن قیمت پروفیل قیمت ورق گالوانیزه قیمت آهن آلات صنعت خودروسازی استفاده می شود بازار خودرو بر قیمت خودرو ساخت خودرو صنعت خودرو مقاطع فولادی مواد اولیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو

بازار خودرو طی یک هفته گذشته همزمان با کاهش قیمت دلار، در مسیر ریزشی حرکت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، طی یک هفته گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با کاهش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۳۴۶ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۵ میلیون تومان ارزان شد و ۶۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۱۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU ۵ P مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۴۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۸ میلیون تومانی، ۷۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژو پارس ELX-TU ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان افزایش یافت و ۸۴۵ میلیون تومان شد. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V ۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۹۹۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V ۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، در حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲، اما ۲۰ میلیون تومان گران شده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

رانا پلاس مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۵ میلیون تومانی در حدود ۶۴۵ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۶۱۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

اما سمند سورن پلاس EF ۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز 10 اردیبهشت 1403
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو