Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:30:38 GMT

نگاه ویژه دفتر تبلیغات اسلامی به اقدامات فناورانه

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۳۶۳۱

نگاه ویژه دفتر تبلیغات اسلامی به اقدامات فناورانه

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی ظهر دوشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: به طور معمول دستگاه‌های فرهنگی برای سنجش میزان تأثیر گزاری از الگوهای مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این الگوها فاصله از مبدا است.

وی افزود: فاصله از مبدا حرکت یعنی بعد از چند سال فعالیت مبدا حرکت و جایگاه فعلی مورد مقایسه قرار می‌گیرد؛ الگوی دیگر مقایسه با دستگاه‌های هم تراز است که مثلاً دو دانشگاه یا کتابخانه هم تراز در فاصله دو، پنج یا ۱۰ ساله مقایسه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ادامه داد: در این روش تفاضل و شتاب را در مقایسه با سازمان‌های هم تراز مبنای مقایسه می‌گذارند، که ما نسبت به کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از همین روش‌ها استفاده می‌کنیم.

مسئله محوری دغدغه دفتر تبلیغات اسلامی شد

وی تصریح کرد: یک روشی وجود دارد که دفتر تبلیغات اسلامی با حفظ و به کارگیری دو روش فاصله از مبدا و شتاب در مقایسه با ظرفیت مشابه یک روش سوم ابداع کرد که در منظومه دستگاه‌های فرهنگی وجود علمی و عملی نداشت، شاید در دستگاه‌های دیگر وجود داشت ولی در مسائل فرهنگی مطرح نبود.

قطبی اضافه کرد: امروز ما افتخار می‌کنیم که با این روش جایگاه دفتر تبلیغات اسلامی را بیان کنیم و آن روش نزدیک شدن به مقصد نه صرفاً دور شدن از مبدا و مقایسه با وضعیت مشابه است که در اصطلاح به این نظام واره مدیریتی عنوان «مسئله محوری» را نسبت دادیم.

وی گفت: ما در دفتر تبلیغات اسلامی که یکی از نهادهای بالنده، فاخر، علمی، فرهنگی و انقلابی که فرمان ایجاد آن را امام بزرگوار صادر کردند و رهنمودهای آن به عهده مقام معظم رهبری بود و در حال انجام نظام مسئله محوری هستیم و در مطالعات وسیع و برنامه‌ریزی دو- سه ساله که شکل گرفت ۱۴- ۱۵ مسئله اساسی مورد نیاز جامعه شناسایی شد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تاکید کرد: مسائل اساسی در چهار قطب فکری و فرهنگی کنار هم قرار گرفت؛ امروز وقتی می‌خواهیم خود را معرفی کنیم، آمار و ارقام بدهیم، عملکرد خود را بررسی کنیم و دست کم توفیقات خود را بررسی کنیم بر اساس حل مسائل شرایط را می‌سنجیم.

دامنه فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی گسترده است

وی بیان داشت: مسائل دفتر تبلیغات اسلامی طیف گسترده‌ای دارد از بالاترین و کلی‌ترین مسائل مثل، تمدن، کارآمدی نظام و حوزه نظری علوم انسانی تا عینی‌ترین مسائل مثل اخلاق و سبک زندگی که در این طیف تمام تلاش دفتر به مسئله محوری بوده است و در بازه پنج سال آینده دوره شکوفایی این نظام واره می‌رسد.

قطبی با بیان اینکه مسئله محوری باعث دگرگونی سیستم دفتر تبلیغات اسلامی شد، گفت: نمی‌توان گفت مسئله محور شده‌ایم و منظومه مسائل گذشته را تغییر ندهیم، لاجرم باید با این نظام واره و منطق جدید تغییرات لازم را انجام داد؛ در حوزه آموزش باید به سمت رشته‌های کاربردی، مسئله مدار و متناسب با مسائل جامعه برویم که این دوره رشته‌های تحصیلات تکمیلی سطح سه و چهار و کارشناسی ارشد را با همین منطق انتخاب کردیم که یک دگرگونی در عرصه رشته‌ها بود.

وی ادامه داد: این بدان معنی نیست که رشته‌های قبلی کارآمد نیست، ولی امروز در وضعیت کنونی به این رشته‌ها نیاز داشتیم، که مشاوره اسلامی، فقه خانواده و سیاسی و تربیت دینی کودک از جمله این رشته‌ها بود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در حوزه پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: با توجه به مسئله محوری بحث پژوهش نیز دچار تحول جدی شد که یکی از مهم‌ترین از این مسائل که با هر معادله جز مسائل مهم جامعه است موضوع خانواده می‌باشد که منظومه پژوهشکده ما به سمت پژوهشکده الهیات و خانواده حرکت کرد.

تأسیس اولین پژوهشکده حوزوی اصفهان

وی افزود: با مجوز رسمی وزارت علوم امروز یک پژوهشکده رسمی و حوزوی الهیات و خانواده در اصفهان ایجاد شده که به صورت قانونی و علمی با روش‌های به روز در حال تولید داده‌های فرهنگی است که تمام این مسائل تحت یک ابر پروژه با عنوان کارآمدی و خانواده مورد توجه قرار گرفت که دست کم تا چهار پنج سال ما تمام اضلاع، دیدها و طرح‌های نقطه‌ای و خطی مسائل خانواده را تعیین کردیم.

قطبی تصریح کرد: پژوهشکده خانواده و الهیات اولین پژوهشکده حوزوی اصفهان و جز بهترین پژوهشکده‌های حوزوی ایران است که این موضوع تأثیر مسئله محوری و مسئله مداری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید در حوزه تبلیغ نیز تغییرات اساسی ایجاد می‌شد، ادامه داد: امروز افتخار داریم در حوزه‌های تخصصی مثل خانواده و کودک و نوجوان گروه‌های تبلیغ تخصصی داریم که کسانی که تحصیلات تکمیلی این موضوع را دارند یا حداقل ۲۰ واحد در میدان آموزش‌های کاربردی تحصیل کرده‌اند که به عنوان مبلغان اصلی دفتر در این حوزه‌ها شناخته می‌شوند.

فضای مجازی مغفول ماند

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اضافه کرد: در حوزه تبلیغ عمومی نیز بر اساس مسئله محوری تغییراتی را ایجاد کردیم که امروز ما در حوزه تبلیغات عمومی بر اساس یک راهبرد از پیش تعیین شده عبور حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به لزوم کنش تحلیلگرانه دفتر تبلیغات اسلامی در فضای مجازی گفت: به اقتضای شرایط فعلی کشور باید در میدان فضای مجازی حضور پیدا می‌کردیم و ناچاریم در آن کنشگری نقش مدار داشته باشیم که به همین واسطه در دفتر قم معاونت فضای مجازی هنر و رسانه ایجاد شد و ما به ازای آن در اصفهان نیز بخش‌هایی ایجاد شد.

قطبی ادامه داد: امروز افتخار داریم بخش هنری و مجازی و رسانه منظومه اقدامات خود را گسترده کرده و اعتقاد داریم در فضای مجازی باید به شدت فعالیت کنیم و بیشتر نیاز به یک تقاطع داریم یعنی تعامل فضای مجازی و حقیقی که نباید آنها را جدا دید زیرا فعالیت‌ها حقیقی و مجازی در یک سو قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه باید به اقتضای روز به سمت اقدامات تاب آور حرکت کنیم، تصریح کرد: فعالیت‌های تاب آور یعنی فعالیت‌هایی که از جنس فرهنگ باشد و در عین حال خلاقانه و نوآور باشد و از درآمد خود بتواند هزینه‌ها را مدیریت کند که برای توسعه خود نیاز به بودجه‌های جدی نداشته باشد، چیزی شبیه شرکت‌های دانش بنیان که مایه افتخار است.

نگاه ویژه تبلیغات اسلامی به شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به تأسیس هفت هزار شرکت دانش بنیان در کشور گفت: در حوزه شرکت‌ها و فناوری‌های نرم و خلاق فعالیت جدی نشده بود و لزوم داشت دفتر تبلیغات در این حوزه حضور فعلیت مجدانه داشته باشد و موضوع آن در دفتر مطرح شد و مصوبه آن سال گذشته تصویب شد.

وی افزود: دفتر اشراق با یک دامنه گسترده ایجاد با محوریت و نگاه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شد که کار بسیار ارزشمندی بود که همزمان دفتر فناوری‌های فرهنگی اصفهان و مشهد نیز ایجاد شد و دفتر فعلیت‌های نوآوری و خلاقیت فارس و اهواز نیز در حال ساخت است.

قطبی ادامه داد: امروز در منظومه فعلیت‌های فرهنگی در کنار میدان‌های فرهنگی قدیمی که از دیرباز بوده مثل فعالیت مساجد و آنچه در منظومه آئین‌های دینی دیده می‌شود لازم است فعالیت فناورانه نیز مورد توجه قرار بگیرد که مثال آن حوزه پزشکی و سلامت است که بسیاری از لوازم آن امروز به وسیله شرکت‌های دانش بنیان در همه خانه‌ها است.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش وقتی می‌خواهیم آموزش دهیم و کودک را توانمند کنیم ناچاریم فقط از یک رسانه‌های محدود استفاده کنیم که اگر شرکت‌های دانش بنیان ورود کنند به کرات می‌توان محصولات فرهنگی برای تربیت فرزندان ایجاد کرد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تاکید کرد: امروز در حوزه آموزش نیاز به ابزارهای بومی شده داریم و بسیاری از محصولات امروز ما کپی و ترجمه شده محصولات خارجی است.

تعامل حوزه و دفتر تبلیغات گسترده می‌شود

همچنین رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در این جلسه ضمن تشکر از رؤسای قبلی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: منابع انسانی دفتر تبلیغات اسلامی همواره از حوزه علمیه تعیین شده، مبلغان، دانش پژوهان، پژوهشگران، پاسخگویان دینی، اساتید و قسمت اعظم همکاران من در دفتر تبلیغات از فضلای حوزه و طلاب هستند.

وی افزود: توسعه ارتباط با بدنه حوزه به خصوص علمای حوزه نگاه ما در دوره پیش رو خواهد بود همین جا از نماینده ولی فقیه در اصفهان حجت السلام طباطبایی نژاد درخواست می‌کنم بیش از پیش به ما در دفتر تبلیغات کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان ادامه داد: همچنین از همکارانم در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان می‌خواهم با روحیه جهادی همراهی و همکاری خود را دریغ نکنند، حقیقتاً تمام همکاران من در شعبه اصفهان مجاهدان جبهه فرهنگی هستند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در مسیر پیش رو مسیر نفسی تازه کنیم و پر تلاش‌تر از قبل ادامه راهی را که پیشینیان برای ما گشوده‌اند را بدهیم.

کد خبر 5261812

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری دفتر تبلیغات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان محمد قطبی ویروس کرونا بوشهر واکسن کرونا کرمانشاه آمار کرونا ایلام گرگان سیلاب خطبه های نماز جمعه بارش باران شیوع کرونا اردبیل عکس استانها قوه قضاییه دفتر تبلیغات اسلامی شرکت های دانش بنیان دفتر تبلیغات مسئله محوری فضای مجازی فعالیت ها ایجاد شد رشته ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۳۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه اصفهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ نتیجه انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در سمیرم و لنجان با رقابت تنگاتنگ نامزد‌ها به دور دوم کشیده شد.


در حوزه انتخابیه سمیرم، سید محمد موسوی و رحیم کریمی و در حوزه انتخابیه لنجان نیز حسین رجایی و اکبر پولادی برای راهیابی به مجلس در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت.


مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها در حوزه‌هایی که نتیجه به دور دوم موکول شده (از ساعت ۰۰:۰۰ روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ تا ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰) خواهد بود.


دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت بطور همزمان در ۲۱ حوزه انتخابیه کشور با رقابت برای ۴۴ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • بازدید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از حوزه آزمون قرآنی در مشهد
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد
  • آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه اصفهان
  • مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت
  • آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در گنبدکاووس
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است