Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر در کوچه و خیابان و یا هنگام برگشت یکی از اعضای خانواده به خانه متوجه گرمازدگی شخص شدید؛ اول از همه با اورژانس تماس بگیرید.

به گزارش گروه روی خط رسانه های برنا؛ درحالی که در برخی استان‌های کشور این روز‌ها دما تا ۴۷ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، شهر‌های دیگر با دمای ۳۸ درجه به بالا نیز در بعضی روز‌ها هوای گرمی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هوای گرم مخصوصا برای آن‌هایی که گاهی اوقات از خانه خارج می‌شود می‌تواند دردسرساز باشد و آن‌ها را دچار گرمازدگی کند. گرمازدگی بیماری شایعی در روز‌های تابستان است که با چند راهکار ساده می‌شود از ابتلا به آن جلوگیری کرد. اما در صورت عدم رعایت نکات جلوگیری از گرمازدگی، این بیماری می‌تواند خطرات زیادی نیز داشته باشد.

گرمازدگی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

بسته به توانایی و قدرت بدنی فرد، وقتی فردی مدت زمان طولانی در معرض نور شدید آفتاب و هوای گرم قرار بگیرد، آب بدنش را از دست می‌دهد. با تمام شدن آب بدن، تعریق متوقف می‌شود و این زمانی است که بدن فرد دیگر نمی‌تواند خودش را خنک کند. بی‌حالی، سرگیجه، تاری دید و حتی غش کردن عوارضی است که در پی این وضعیت ممکن است برای فرد گرمازده پیش بیاید.

فرد گرمازده اگر تا ۳۰ دقیقه بعد از بروز علائم اولیه خود را خنک کند، خطری سلامتی‌اش را تهدید نخواهد کرد. اما اگر بعد از این مدت نیز علائم در او ادامه پیدا کرد، حتما باید خود را به اورژانس برساند. چرا که گرمازدگی در شرایط حاد ممکن است باعث سکته کردن نیز بشود.

کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض عوارض ناشی از گرمازدگی قرار دارند.

بطری آب؛ همراه همیشگی روز‌های تابستانی

هر وقت مجبور شدید در دمای بالای هوا و در ساعات گرم روز مثل حوالی شهر از خانه یا محل کار خارج بشوید حتما یک بطری یا قمقمه آب، نوشیدنی شیرین و یا شربت به همراه داشته باشید. دقت کنید که این نوشیدنی‌ها نباید زیاد یخ و یا به همراه تکه‌های یخ باشند. چرا که سرد و گرم شدن ناگهانی بدن نیز عوارض زیادی به همراه دارد. آب خنک نیز می‌تواند در شرایط گرمای هوا آب موردنیاز بدن را تامین کند.

‎شیرینی نیز قندخون را بالا برده و باعث بازگشت هوشیاری در صورت گرمازدگی می‌شود. در برخی توصیه‌های طب سنتی به همراه داشتن ترکیب آب، آبلیمو، نصف قاشق مرباخوری نمک و نصف قاشق مرباخوری شکر برای مواقع گرمازدگی توصیه شده است.

اتاق اتومبیل، عامل گرمازدگی

اگر در یک ظهر تابستانی، ماشین خود را برای انجام کاری در گوشه خیابان پارک کنید، در اثر تابش نور خورشید به شیشه‌ها و بازتاب آن به داخل اتومبیل، اتاق اتومبیل بسیار گرم و داغ خواهد شد. این اتفاق برای ماشین‌هایی برای رنگ تیره بسیار شدیدتر پیش می‌آید.

در این مواقع قبل از سوار شدن و استفاده از ماشین لازم است فضای داخل اتاق را خنک کنید. در غیر اینصورت ممکن است باعث گرمازدگی در حین رانندگی و و از بین رفتن هوشیاری بشود. روشن کردن کولر ماشین نیز در این وضعیت زیاد راهگشا نخواهد بود. چرا که هوای بیرون گرم است و ماشین نیز تازه روشن شده است.

برای پیشگیری بهتر است اگر ماشین را در معرض نور خورشید پارک می‌کنید؛ از سایبان‌های موجود در بازار برای پوشاندن شیشه‌ها استفاده کنید. این سایبان‌ها مخصوصا انواعی که برای شیشه جلو استفاده می‌شود نور خورشید را بازمی‌گرداند تا جذب فضای داخلی خودرو نشود.

هنگام بازگشت برای دقایقی همه در‌های ماشین را باز بگذارید و اجازه بدهید هوا داخل اتاق ماشین جریان پیدا کند. در این مواقع برای گردش بهتر هوا می‌شود از کولر ماشین هم استفاده کرد. یک دستکش نخی برای رانندگی در هوای گرم به همراه داشته باشدی. چرا که فرمان ماشین مخصوصا اگر از پوشش چرمی برای آن استفاده کرده باشید بسیار داغ خواهد شد. در چند دقیقه اول رانندگی شیشه‌ها را باز بگذارید و بعد با روشن کردم کولر شیشه‌ها را ببندید. قبل از اینکه هوای داخل اتاق ماشین از نظر گرما برایتان قابل تحمل نشود، رانندگی را شروع نکنید.

لباس‌های آزاد بپوشید

لباس‌های تنگ و چسبان از عوامل گرمازدگی هستند چرا که جلوی تعریق بدن را می‌گیرند. همچنین در هوای گرم بهتر است لباسهایتان را از رنگ روشن انتخاب کنید تا جاذب گرما نباشد. هنگام انتخاب لباس حواستان به قسمت‌هایی از بدن که پوشیده نمی‌شود هم باشد. چرا که گرما باعث سوزش پوست و تغییر رنگ آن قسمت از پوست می‌شود. سوختن پوست موجب سوزش آن و بعد پوسته پوسته شدن می‌شود. اگر پوستتان دچار آفتاب سوختگی شد، حتما با مشورت پزشک از کرم‌های مخصوص سوختگی پوست استفاده کنید. قبل از آن برای پیشگیری، استفاده از ضدآفتاب متناسب با پوست به میزان لازم و تجدید آن در ساعات مشخص طبق دستورالعمل ضدآفتاب، بسیار کمک کننده خواهد بود.

اقدامات در مواجهه با فرد گرمازده

اگر در کوچه و خیابان و یا هنگام برگشت یکی از اعضای خانواده به خانه متوجه گرمازدگی شخص شدید؛ اول از همه با اورژانس تماس بگیرید. تا قبل از رسیدن اورژانس با حوله و یا ملافه خیس بدن فرد گرمازده را خنک کنید و دمای بدن او را پایین بیاورید. هیچوقت آب یخ را بدون واسطه روی بیمار گزمازده نریزیده و یا در صورتی که هوشیاری ندارد به او آب نخورانید. آبی که برای پایین آوردن دمای بدن فرد گرمازده استفاده می‌کنید باید خنک باشد نه یخ یا در اصطلاح تگری. همچنین بیمار را در معرض باید شدید و خنک کولر به صورت مستقیم قرار ندهید؛ بلکه فضا را به صورت غیرمستقیم خنک کنید.

اگر بیمار هوشیار است به او کمی آب و یا خوراکی شیرین بدهید. پا‌های او را در آب خنک قرار بدهید و روی پیشانی حوله نم‌دار بگذارید. لباسهایش را کم کنید و تا رسیدن اورژانس نیز مرتب نبض، تنفس و هوشیاری او را چک کنید.

منبع:فارس

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گرمای هوا فرد گرمازده هوای گرم شیشه ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۵۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!

ایسنا/خوزستان رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به عادت قرار دادن پا روی داشبورد گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رضا معمارزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برخی عادت دارند هنگام نشستن در خودرو پای خود را روی داشبورد بگذارند، اظهار کرد: قرار دادن پا روی داشبورد می‌تواند در صورت فعال شدن کیسه هوا خودرو (ایربگ)، به شدت و میزان صدمه آن بیفزاید.

وی افزود: کیسه هوا برای سرنشینان خودرو البته در صورتی که درست نشسته باشند، طراحی شده است، در غیراین صورت نه تنها کیسه هوا از فرد یا افراد محافظت نمی‌کند، بلکه منجر به ایجاد صدمات جدی‌تری می‌شود. اگر پاها روی داشبور خودرو باشند و تصادفی رخ دهد، فشار ناشی از باز شدن کیسه هوا موجب می‌شود پاها به سمت بالا یا شیشه جلو پرتاب شوند در نتیجه آسیب جدی یا شاید غیرقابل‌جبرانی وارد شود.

معمارزاده با بیان اینکه پرتاب شدن پاها می‌تواند منجر به ایجاد شکستگی در ناحیه صورت و بینی نیز شود، گفت: اگر شدت تصادف زیاد باشد، کیسه هوا ممکن است با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت هم باز شود. در چنین شرایطی اگر سرنشینان به طرز صحیحی در خودرو نشسته باشند فشار ناشی از چنین سرعتی آسیب جزیی وارد می‌کند اما کیسه هوا از ایجاد صدمات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

وی افزود: باید توجه شود که کیسه هوا در شرایطی غیر از تصادف و بر اثر نقص فنی هم ممکن است باز شود یا احتمال دارد فرد به طور ناگهانی خیلی محکم به داشبورد ضربه بزند و زمینه باز شدن کیسه هوا را فراهم کند، بنابراین همیشه باید احتیاط شود و از قراردادن پاها روی داشبور پرهیز کرد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: هر چند کمربند ایمنی برای محافظت از جان سرنشینان طراحی شده است اما سرنشین خودرو باید درست بنشیند تا کمربند ایمنی بدون آسیب زدن به اندام‌های حیاتی از او محافظت کند. با قراردادن پاها روی داشبورد، وضعیت نشستن تغییر می‌کند و کمربند ایمنی به درستی روی بدن فرد قرار نمی‌گیرد و دچار آسیب می شود.

معمارزاده گفت: اگر سرنشین خودرو درست روی صندلی ننشیند و خودرو واژگون شود، هیچ چیزی برای محافظت از او وجود نخواهد داشت زیرا در صورت واژگونی خودرو، کیسه هوا وظیفه محافظت از قسمت‌های پایینی بدن را دارد و اگر پاها روی داشبور باشند، کیسه هوا نمی‌تواند کار خود را درست انجام دهد و از زانو یا سینه محافظت کند.

وی افزود: بنابراین تجهیزات ایمنی خودرو زمانی می‌توانند کار خود را درست انجام دهند که درست از آن‌ها استفاده شود.

وی به خطرناک بودن این عادت در موارد غیر تصادفی اشاره کرد و افزود: قرار دادن پا روی داشبورد حتی وقتی که ترمز ناگهانی گرفته می‌شود نیز بسیار خطرناک است، زیرا در این شرایط، فاصله بین پا و داشبورد به سرعت کاهش می‌یابد و پاها قفل می‌شوند و ممکن است فرد از روی صندلی به سمت پایین سُر بخورد.

معمارزاده با اشاره به رواج این عادت خطرناک بین سرنشینان گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول بیان کرد: این کار حتی در سرعت پایین بسیار خطرناک است بنابراین بهترین راه حل این است که همیشه از قرار دادن پاهابر روی داشبورد پرهیز شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | روایت خبرگزاری فارس از ترفند جدید کلاهبرداری از مردم
  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • گرمای طاقت فرسا در نوار غزه
  • ترفند جالب رئال برای دو برابر کردن دستمزد امباپه
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • گرمای بی سابقه در راه است
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند