Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:01:09 GMT

عکاس ایرانی برنده جایزه جشنواره اتریش شد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۵۹۸۶

عکاس ایرانی برنده جایزه جشنواره اتریش شد

به گزارش ایرنا، طبق خبری که در کانال اطلاع رسانی سفارت ایران در وین منتشر شده، مراسم اعلام و اعطای جوایز برندگان این جشنواره که به دلیل کرونا به تعویق افتاده بود، روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ در شهر بادن اتریش و با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی- هنری و سیاسی این کشور از جمله رئیس پارلمان اتریش و دیوید بیزلی، مدیراجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۰ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش به نمایندگی از مویدی، جایزه وی را دریافت کرد. این عکاس ایرانی با مجموعه عکس "قصه عشق" در این جشنواره شرکت کرده بود که مجموعه عکس هایی از زندگی صلاح سعیدپور و همسرش سروه امینی است.

صلاح سعیدپور در سال ۱۳۸۰ در ۱۵ سالگی دو دست و دو چشم خود را بر اثر انفجار مین از دست داد که بعدا با کمک همسرش بر مشکلات زندگی غلبه کرده و در رشته شنای معلولین مدال ها و افتخارات متعددی در سطح ملی و جهانی کسب نمود.

هر سال به ۵ عکس برتر این جشنواره، مدال صلح آلفرد فرید اعطا می شود و از بین آنها یک عکس به عنوان "تصویر صلح سال" انتخاب می شود و جایزه ای نقدی به ارزش ۱۰ هزار یورو نیز دریافت می کند. این عکس در مجموعه "هنر جاوید" پارلمان اتریش نگهداری خواهد شد.

عکاسانی از روسیه، فرانسه، آلمان، اتریش و نیجریه برندگان دیگر این جشنواره بودند.

این جایزه که از سال ۲۰۱۳ تحت عنوان جایزه عکس صلح آلفرد فرید (Alfred Fried Photography Award) اعطا می شود، هدف خود را کشف بهترین عکس از وجه بهتر حیات بشری و وجوه مثبت تغییرات جهان معرفی می کند. الهام بخش این جشنواره آلفرد هرمان فرید اتریشی، از فعالان صلح و از برندگان جایزه صلخ نوبل در سال ۱۹۱۱ است. 

ساسان مویدی، متولد ۱۳۳۸، عکاس پیشکسوت ایرانی در حوزه جنگ، مستند اجتماعی و تئاتر و سیما؛ عضو انجمن عکاسان مطبوعات و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و برنده جوایزه متعدد است که عمده شهرت او به خاطر عکس‌برداری از جنگ ایران و عراق و بعد از آن عکاسی مستند از سوریه و کردستان است.

او از جمله نخستین عکاسان ایرانی بود که از بمباران شیمیایی حلبچه عکس‌برداری کرد. برخی از مهم‌ترین مجموعه‌های عکس وی عبارتند از: تهران، ۵۰ روز از جنگ؛ مبادله زندانی (اُسرای جنگ)؛  عکاسان جنگ؛ حلبچه؛ ماسوله؛ فرش بیات؛ تصویر آفتاب؛ کوبانی؛ ایزدیان؛ قصه عشق؛ و نازنین.

برچسب‌ها عکاسی نمایشگاه عکس وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکاسی نمایشگاه عکس وین عکاسی نمایشگاه عکس وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۵۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند