Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز فرهنگی – انتشاراتی منیر ششمین چاپ ترجمه مجید مسعودی از «خطبه غدیر» را با شمارگان هزار نسخه، ۱۰۸ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ این ترجمه سال ۱۳۸۴ با شمارگان ۶ هزار نسخه و بهای ۶۵۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

سال دهم قمری، پیامبر (ص) عازم حج شد. این حج که در آخرین سال عمر ایشان بود نام حجة الوداع به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مسلمانان اطلاع دادند پیامبر (ص) تصمیم دارند تا برای حج آن سال آماده شوند. مسلمانان زیادی برای همراهی با پیامبر (ص)، در مدینه جمع شدند. ایشان در ۲۵ ذی‌القعده از مدینه خارج و راهی مکه شدند. حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابی‌طالب (ع) نیز که از رمضان همان سال به جنگ با کفار منطقه مذحج در یمن رهسپار شده بودند، پس از پیروزی و گردآوری غنائم، به دستور پیامبر (ص) برای انجام اعمال حج به مکه مشرف شدند.

پس از اتمام حج، مسلمانان از مکه خارج شدند و در ۱۸ ذی‌الحجه به منطقه خمّ رسیدند. غدیر خم مکانی میان مکه و مدینه و در فاصله پنج کیلومتری جُحفه بود و راه‌هایی از آن جدا می‌شد. زمانی که کاروان حج پیامبر (ص) به این منطقه رسید، فرشته وحی بر حضرت (ع) نازل و ایشان را مأمور به ابلاغ ولایت علی بن ابی طالب (ع) کرد.

خطبه غدیر توسط پیامبر اسلام (ص) در همین واقعه ایراد شد و حضرت (ص) در آن امام علی (ع) را به عنوان جانشین خویش معرفی فرمودند. بسیاری از عالمان شیعه و سنی این خطبه را نقل کرده‌اند.

حدیث غدیر بخشی از این خطبه است که در آن، پیامبر فرموده است: «هرکس من مولای اویم، علی (ع) مولای اوست.» این بخش از خطبه را بیش از ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین به صورت متواتر نقل کرده‌اند.

این خطبه از قوی‌ترین دلایل ولایت امیرالمومنین بعد از پیامبر اسلام است. قرائن و شواهد مختلفی این حدیث را در اثبات ولایت امیرالمومنین تأیید می‌کنند.

در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب آمده است: «… ساعتی بعد محمد (ص) برخاسته و از پشته‌ای که آماده کرده‌اند، بالا می‌رود. جانِ جهانی است که اوج می‌گیرد و آنگاه که بر فراز می‌ایستد، علی (ع) را نیز به سوی خود فرا می‌خواند. امیرالمومنین (ع) چون کوهی به بلندای فلک از جا برخاسته و در سمت راست آن حضرت و کمی پایین‌تر جا می‌گیرد. آسمان به رکوع رفته و کوه‌ها به سجده می‌افتند. سکوت بر زمین و زمان چیره می‌گردد و محمد (ص) سخن آغاز می‌کند:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی عَلَا فِی‏ تَوَحُّدِهِ‏ وَ دَنَا فِی‏ تَفَرُّدِهِ‏‏

و بدین سان در خطبه‌ای که یک ساعت به طول می‌انجامد، پیامبر (ص) گزیده ۲۳ سال رسالت خود را برای سعادت بشریت بیان می‌فرماید. آنگاه پس از پایان خطبه، جبرییل فرود آمده و آیه‌ای دیگر می‌آورد:

اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً… امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.»

کد خبر 5261754 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: امیرالمومنین ع عید غدیر خم تازه های نشر تجدید چاپ پیامبر اسلام تاریخ اسلام تازه های نشر معرفی نشریات درگذشت چهره ها معرفی کتاب ترجمه تجدید چاپ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مهدی گلشنی کتاب پیام تسلیت نشر مرکز موسی اکرمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر اکبریان امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب طرح جهاد آبرسانی در لرستان، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر ۷۰.۲۵ است.

وی عنوان کرد: آبرسانی به ۷۰ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شده است و مابقی تا پایان دولت سیزدهم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، گفت: با اجرای این طرح تعداد ۱۲۵ روستا با جمعیتی معادل ۷۱ هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان لرستان قرار خواهند گرفت.

اکبریان، بیان کرد: با رایزنی انجام شده در سطح وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفا کشور تلاش خواهیم کرد تعداد روستاهای برخوردار از این طرح را افزایش دهیم، پیش‌بینی ما این است که در مجموع این روستاها به ۳۰۰ مورد برسد.

وی افزود: قرارداد فاز دوم طرح جهاد آبرسانی استان به‌زودی نهایی می‌شود.

کد خبر 6098069

دیگر خبرها

  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کامل کردن یک راه نیمه تمام
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا