Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:24:01 GMT

سیلابی بی‌سابقه در انتظار بشر است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۷۴۵۰

سیلابی بی‌سابقه در انتظار بشر است

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیق دانشمندان ناسا و دانشگاه هاوایی که در مجله Nature Climate Change منتشر شده است، هشدار می‌دهد که زمین ممکن است در اواسط دهه ۲۰۳۰ به‌دلیل تغییرات مدار ماه، سیلاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کند.

به نقل از سالون، آوی لوب، اخترشناس و استاد دانشگاه هاروارد گفت: «تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش سطح دریا می‌شود و به نوبه خود میزان اوج سیلاب را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروی جاذبه ماه، آب در اقیانوس‌ها را به سمت خود می‌کشد. قدرت کشش ماه از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند، زیرا ماه در مدار خود حرکت می‌کند و کمی موقعیت خود را نسبت به زمین در یک چرخه منظم سالانه ۱۸.۶ درجه تغییر می‌دهد.»

لوب توضیح داد: «در نیمی از چرخه خود، نیروی ماه بر زمین باعث افزایش جزر و مد خفیف و کاهش جزر و مد بزرگ می‌شود. در نیمه دیگر این چرخه، جزر و مد بزرگ عظیم‌تر و جزر و مد خفیف فروکش می‌کند.»

لوب خاطرنشان کرد: در حال حاضر، شاهد بخش تقویت‌کننده چرخه جزر و مد هستیم و چرخه تقویت‌کننده جزر و مد بعدی از اواسط دهه ۲۰۳۰ آغاز می‌شود. تا آن زمان، سطوح دریایی در جهان به اندازه کافی افزایش یافته است تا جزر و مدهای بالاتر از حد معمول را  برای بشر دردسرساز کند.

اگرچه مدار ماه چیزی نیست که انسان بتواند به‌راحتی آن را کنترل کند اما تغییرات آب‌وهوایی ایجاد شده توسط بشر نیمه دیگر این معادله است.

رئیس جمهور آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر اظهار کرد: «فقط درصورتی که مبارزه قاطعانه با تغییرات آب‌وهوایی را آغاز کنیم، می‌توانیم از شرایط شدید آب‌وهوایی کنونی پیشگیری کنیم.»

وزیر محیط زیست، اسونیا شولز نیز آشکارا بیان کرد: «تغییرات آب‌وهوایی به آلمان رسیده است.»

آرمین لاشت، نخست وزیر ایالت نوردراین-وستفالن و نامزد جایگزینی مرکل به‌عنوان نخست وزیر آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بارها و بارها با چنین حوادثی روبرو خواهیم شد و به این معنی است که باید اقدامات حفاظتی از آب‌وهوا در سطح اروپا، فدرال و جهانی را تسریع کنیم، زیرا تغییرات آب‌وهوایی محدود به یک کشور نیست.»

در حالی‌که میزان تاثیر تغییرات آب‌وهوایی در سیل تاریخی مشخص نیست اما هشدار لاشت در این خصوص قابل بحث نیست. در واقع، دانشمندان اقلیمی می‌گویند: طوفان بزرگی از متغیرهای آب‌وهوایی در شهرهای ساحلی در معرض خطر به وقوع خواهد پیوست.

کوین ترنبرث، دانشمند اقلیمی ابراز کرد: «تغییرات آب‌وهوایی سطح دریا را بی‌وقفه افزایش می‌دهد و این همان چیزی است که باعث افزایش سیلاب آزاردهنده و همچنین موج طوفان‌ها و فرسایش سواحل می‌شود.»

وی افزود: اما بزرگترین تاثیرات هنگامی است که همه چیز باهم رخ می‌دهد؛ جزر و مد بالا، طوفانی بزرگ همراه با ترکیب باد شدید رو به ساحل که آب را در امتداد ساحل انباشته و امواج بزرگی را به سمت بالا هدایت می‌کند. این فرآیند بسیار غیرخطی است و بیشترین تاثیرات آن بر امواج حاصل از جزر و مد بسیار مرتفع است.»

کن کالدیرا از دپارتمان محیط زیست جهانی کارنگی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از دوره‌های گرم یا سرد، دوره های مرطوب یا خشک می‌شود، این سیاره از تنوع طبیعی برخوردار است و این شرایط آب‌وهوایی شدید است که ما را به خود جلب می‌کند نه تغییر در شرایط متوسط. سفید شدن مرجان هنگامی اتفاق می‌افتد که موج گرما در اقیانوس با گرم شدن کره زمین تشدید می‌شود؛ واقعه‌ای را که مرجان‌ها با آن سازگار شده بودند به اتفاقی تبدیل می‌کنند که آماده مقابله با آن نیستند.»

کالدیرا ابراز امیدواری کرد که دانش ما در مورد فاجعه قریب‌الوقوع شهر ساحلی، سیاست‌گذاران را مجبور به انجام اقدامات لازم برای متعادل کردن تغییرات آب‌وهوایی کند. متاسفانه، دریاها با چرخه‌های طبیعی بالا و پایین می‌روند، اما دخالت انسان در سیستم آب‌وهوایی باعث می‌شود که دریاها فقط در یک جهت حرکت کنند و این جهت به سمت بالاست.

وی افزود: شاید حداقل ده‌ها هزار سال طول بکشد تا طبیعت بتواند تاثیر انسان را به‌طور کامل بر سطح دریا معکوس کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ماه جزرومد سیلاب ناسا تغییرات آب وهوایی جزر و مد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، کارشناس هواشناسی گفت: با ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار در جو استان تا فرداشب گاهی وزش باد شدید، وقوع رگبار و رعد برق و با توجه به ماهیت بارش‌ها در این فصل و حجم آن‌ها همچنان وقوع رواناب و ابگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها به خصوص زیرکوه، خوسف، بیرجند،برخی نقاط طبس و سرایان قابل پیش بینی است.

لطفی افزود:خسارات قنوات و تاسیسات زیربنایی نیز بر اثر بارش‌ها محتمل است و برای مناطق مستعد بارش تگرگ برخورد صاعقه پیش بینی شده است

وی گفت:روند کاهشی دمای هوا تا صبح فردا ادامه دارد و در مناطق مرتفع وجاده‌های کوهستانی تشکیل مه باعث کاهش دید افقی می‌شود.


پرهیر از سفر‌های غیر ضرور،احتیاط در تردد، خودداری از اسکان و چرای دام، تردد عشایر در بستر و حاشیه رودخانه، پرهیز از صعود و مناطق مرتفع از جمله توصیه های هواشناسی استان است. 

دیگر خبرها

  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • ورود سامانه بارشی به استان ایلام از سه‌شنبه
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • ترددهای دریایی با احتیاط انجام شود/ احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی
  • گرمای بی سابقه در راه است
  • پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق