Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "سیاست‌های کلی تامین اجتماعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود"، گفت: کرونا شرایط دنیا را تغییر داد چراکه دنیا با ابعاد جدید تامین اجتماعی در پساکرونا روبه‌رو است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گروه استان‌ها، شیوع ویروس کرونا در دنیا و به تبع آن در ایران با محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و البته خسارات بسیاری همراه بوده است به‌طوری که در این ایام بسیاری از مردم عزیزان خود را از دست داده، برخی بیکار شده و برخی متحمل ضررهای سنگینی شده‌اند که همین امر سبب افزایش بیمه‌های بیکاری در کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر مسئله تامین اجتماعی و رفاه عمومی یکی از مهمترین مسائل و اولویت‌های کشور در سال‌های اخیر بوده که با توجه به شرایط کرونایی امروز و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و نیز فعالیت صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی توجه ویژه به این بخش را بیش از گذشته در اولویت قرار داده است.

مسائل مربوط به تامین اجتماعی که به‌عنوان یک دستور کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است موضوعی بود که "آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی"  در بازدید از خبرگزاری تسنیم به تبیین و تشریح آن‌ها پرداخت:

سازمان تامین اجتماعی خدمات ارزشمندی در تراز انقلاب اسلامی ارائه دهدتامین اجتماعی استان فارس1200 میلیارد تومان مطالبات معوق دارداستاندار همدان: خدمات سازمان تامین اجتماعی از نظر کیفی و کمی ارتقا یابد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به طرح مربوط به تامین اجتماعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: سیاست‌های مربوط به رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی موضوعاتی است که در دستور رسمی کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و به‌نظر بنده روزهای پایانی بررسی این برنامه است که تقریبا چندین جلسه کمیسیون‌ها و غیرکمیسیون‌ها کار شده و شاید یک جلسه دیگر هم نیاز باشد اما اساسی که اکنون در دستور کار مجمع بوده مسائل مربوط به تامین اجتماعی و سیاست‌های کلی تامین اجتماعی است.

وی افزود: تامین اجتماعی و مشکلات و معضلات در زمینه بازنشستگان، از کارافتادگان و با وجود میدان وسیعی از بازنشستگان لشکری و کشوری، دولت، مجلس، کارگری و غیرکارگری و مسائل آینده تامین اجتماعی و سیاست‌های آن و رفاه عمومی از مسائل بسیار مهم و کلیدی برای کشور است که با تحولاتی که اخیراً در زمینه کرونا ایجاد شده حساسیت این مسئله به مراتب بیشتر شده و به طور کلی تحولات عظیمی در این امور ایجاد شده که لازم است چاره‌اندیشی و تدبیر شود.

دری نجف‌آبادی بیان کرد: تصمیم درباره این طرح‌ها موضوع مهمی است که از قبل مورد توجه بوده چراکه صندوق‌ها متعدد با شرایط و سن‌های مختلف است و بعضی از صندوق‌های بازنشستگی وضع مناسبی ندارند و همه باید با نگاه حکیمانه، عادلانه، خردمندانه و آگاهانه همراه با کرامت، سیاست‌گذاری‌، قانون‌گذاری، تدبیر و چاره‌اندیشی شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به وضعیت بازنشستگی در کشور گفت: تعداد بازنشستگان تامین  اجتماعی قبل از انقلاب و رشد بالای آن در دوران پس از انقلاب و امروز و ضرورت فراگیری در عصر حاضر دو مسئله بسیار مهم بوده و نشانه کفایت و لیاقت دولت‌ها و ملت‌ها و امید به زندگی و انسجام اجتماعی و حمایت از نیازمندان و محرومان و مشارکت عمومی در رشد و پویایی و عدالت اجتماعی است و امیدواریم در آینده شاهد کارهای بزرگ و خداپسند در این عرصه باشیم.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کشور 30 میلیون جمعیت داشت که در واقع تعداد بازنشستگان محدود بودند و سن بازنشستگی نیز بالاتر بود ولی امروز شرایط از نظر جمعیت، نیازها و بازنشستگی موج بسیار گسترده‌ای دارد که اگر تدبیر و چاره‌اندیشی نکنیم و صندوق‌ها نتوانند بخشی از مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شویم.

دری نجف‌آبادی اضافه کرد: بنابراین سیاست‌های مربوط به تامین اجتماعی به ویژه صندوق‌های بازنشستگی از جمله لشکری و کشوری، دولتی، کارگری، بنگاه‌ها و غیره نیاز به نگاه حکیمانه، عاقلانه، بلندمدت و همه جانبه دارد که اگر این نگاه نداشته باشیم در آینده با چالش‌های جدی رو به رو می‌شویم هرچند که اکنون بخش عظیم پولی که دولت به عنوان حقوق و مانند آن می‌دهد مربوط به بخش بازنشسته‌ها است.

"آیت‌الله دری نجف‌آبادی" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «سیاست‌های مربوط به رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی موضوعاتی است که در دستور کار رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد. کرونا هم شرایط جدیدی برای دنیا به‌وجود آورده؛ هزینه‌ها تغییر کرده، افرادی بیکار و عده‌ای هم فوت کردند و هزینه‌های جدید برای دولت‌ها به جود آمده که منابع و امکانات ‌و تجهیزات جدید می‌خواهد و نظام‌های گذشته پیش‌بینی چنین شرایط کشور نداشتند. همین موضوع اهمیت موضوع تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی را چند برابر می‌کند.»

 

 

 

امام جمعه اراک با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: البته در صندوق‌ها چیزی نیست و دولت حقوق بازنشستگان مختلف را در ردیف حقوق غیربازنشستگان در بودجه گذاشته و باید از این طریق و محل بپردازد که تا حدود چند سال طول می‌کشد و البته روند درست و قابل قبولی هم نیست. در این بحث عوامل مختلفی موثر بوده، شستا حدود 180 شرکت داشته که در زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی بوده و سوءتدبیرها در آسیب دیدن این شرکت‌ها و ورشکستگی آنها نقش داشته است.

دری نجف‌آبادی تصریح کرد: از دیگر موارد باید گفت اضافه شدن هزینه‌ها و سنین بازنشستگی و کمبودها موثر بوده که مسئله‌ای جدی در سطح دنیا و بین‌الملل است و با یک جلسه و چند جمله از صحبت‌های بنده این مسئله حل‌شدنی نیست و در حقیقت دو موضوع مهم یعنی "تامین اجتماعی" و "رفاه و آسایش عمومی" مسائل مهم اولویت‌داری است که باید برای آنها برنامه دقیق و راهبردی و نقشه راه داشت که البته مجمع با رویکرد علمی و تخصصی وارد این عرصه برای ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در جهان گفت: کرونا شرایط جدیدی برای دنیا به وجود آورده و هزینه‌ها تغییر کرده، افرادی بیکار و عده‌ای هم فوت شدند و هزینه‌های جدید برای دولت‌ها به جود آمده که منابع و امکانات ‌و تجهیزات جدید پزشکی، بهداشتی، درمانگاهی، بیمارستانی و معیشتی می‌خواهد و نظام‌های گذشته پیش‌بینی چنین شرایطی را نداشتند.

دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما مختلط است و باید تدبیر کنیم که در این شرایط مسائل مهمی در حوزه رفاه عمومی، حمایت‌های جانبی، مستقیم و غیرمستقیم از کارافتادگان، بیکارشده‌ها، کارگران، کارمندان و خانواده آنها و خانواده‌های بی‌سرپرست مطرح می‌شود که در گذشته نبوده و اگر بگوییم اقتصاد سرمایه‌داری یک درصدی‌ها باشند، 99 درصد در آتش فقر و گرسنگی می‌سوزند بنابراین باید تجدید نظر شود.

انتهای پیام/711/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به تامین اجتماعی تامین اجتماعی تامین اجتماعی دری نجف آبادی صندوق ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۸۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهروز همتی، در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و اینکه توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آنها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استاندارد‌های سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استاندارد‌ها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جواب دهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد؛ بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده‌اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه‌ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: به رغم اینکه سالانه میلیارد‌ها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهاد‌های کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملاً قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که به رغم تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تأثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته، زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تأثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران افزود: در شرایط سختی که آزمایشگاه‌ها با آنها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می‌دهند که آزمایشگاه‌های خود را تعطیل کنند تا به کار‌های خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه‌ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه‌های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده‌ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه‌ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت‌های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش‌ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • سازمان تامین اجتماعی به حداقل تعهدات درمانی خود در خصوص بیمه شدگان در شوش و کرخه عمل کند
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه