Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلامت زیربنای محوری در توسعه پایدار است بنابراین توجه به شاخص‌های سلامت جسمی و ذهنی و رفتاری از موضوعاتی است که باید در راس امور باشد و نظام سلامت با توجه به معنای گسترده‌اش باید در سال‌های اخیر پوست اندازی می‌کرد تا رشد انتظارات و توجه مردم نسبت به ایمنی، کیفیت و عدالت، سواد سلامت را در جامعه بهبود دهد و راهبرد تحول سلامت با خدمات متولیان بهداشت و درمان و حمایت دولت بستر را برای تحقق این مهم هموار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه در سال‌های اخیر نظام سلامت توانسته با استفاده از راهبرد مراقبت‌های بهداشتی اولیه به پیشرفت‌های چشمگیری در سطح کلی سلامت مردم و بالا رفتن شاخص‌های مربوط به آن برسد، اما هنوز راه درازی در پیش است و یکی از مهمترین دغدغه‌های سیاستگذاران، برقراری عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامتی است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولی سلامت در کشور با عنایت به وظایف و ماموریت‌های کلی و اسناد بالادستی به‌ ویژه سند چشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، مواد قانونی مرتبط با سلامت در برنامه پنجم توسعه و برنامه‌های دولت یازدهم اجرای برنامه تحول سلامت را پس از یک مرحله مطالعاتی از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است.

اصلاح نظام سلامت فرصتی برای شناخت نیازهای نو، پرکردن کمبودهای حوزه بهداشت و درمان و تزریق توان‌ لازم به نظام سلامت است.

بنابر اعلام متولیان امر سلامت در استان مرکزی تنها در ۴ سال گذشته حدود ۸۱۶ میلیارد ریال اعتبار در راستای اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در این استان هزینه شده است.

۹۵۰ هزار نفر از جمعیت واجد شرایط اراک در سامانه سیب ثبت نام کردند
 رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۹۵۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و پنج هزار نفری زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، در سامانه سیب ثبت نام کردند و از خدمات بهداشتی درمانی بهره‌مند هستند که این موفقیت به برکت اجرایی شدن برنامه تحول نظام سلامت محقق شده است.
دکتر «علی علی‌محمدی» افزود: شناسنامه دار شدن خدمات، شاخص عملکرد حوزه بهداشت طرح سامانه سیب ( سامانه یکپارچه بهداشت) است که بالغ بر ۹۴ درصد جمعیت واجد شرایط استان مرکزی در این سامانه، صاحب پرونده الکترونیک سلامت شده‌اند.

وی بیان کرد: یکی از خدماتی که در هشت سال اخیر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته، بحث اجرایی شدن برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: تقویت برنامه ارایه خدمات و مراقب‌های بهداشتی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در قالب پزشک خانواده، موجب افزایش ماندگاری و جذب پزشکان خانواده شده است.
دکتر علی‌محمدی بیان کرد: ۱۱۴ طرح مشترک در قالب تحول نظام سلامت بین استانداری‌ها، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۵ کلید خورد که در استان مرکزی در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، تاکنون ۹۰ طرح، شامل خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت روستایی و شهری، زیست پزشک و همچنین مراکز آزمایشگاهی به بهره برداری رسیده است.

وی، ایجاد ۳۸ پایگاه سلامت جدید که ۲۴ باب آن در مناطق حاشیه شهر مستقر است و همچنین راه‌اندازی هشت مرکز  جامع خدمات سلامت جدید که هفت باب آن در سکونتگاه‌های غیررسمی مستقر شده را از دیگر خدمات برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی عنوان کرد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: تبدیل ۱۸ مرکز و ۳۳ پایگاه موجود به مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاه سلامت و همچنین تجهیز بسیاری از مراکز درمانی در مناطق شهری را از دیگر اقدامات موثر انجام شده در حوزه بهداشت نام برد.

علی‌محمدی، برقراری سیستم ارجاع الکترونیک بین سامانه سطح یک (ارایه خدمات اولیه در مراکز جامع سلامت و درمانگاه‌های شهری روستایی) و سطح دو ( دریافت خدمات تخصصی در کلینیک‌های تخصصی و بیمارستان‌ها) را از دیگر برنامه‌های کلیدی تحول نظام سلامت دانست و گفت: سامانه رضایت سنجی مراجعان و ارزیابی خدمات ارایه شده به شهروندان چهار سال است که آغاز به فعالیت کرده و عملکرد پرسنل نظرسنجی می‌شود.
وی اضافه کرد: ارایه تمام الکترونیک خدمات مربوط به کووید ۱۹ اعم از مراقبت، نمونه‌گیری و پیگیری فعال و به تازگی واکسیناسیون فعال ویروس کرونا صورت گرفته که در این راستا واکسیناسیون جامعه هدف بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.


رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: به‌کارگیری و آموزش ۳۵۹ نیروی بهداشتی در قالب خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه در رشته‌های مختلف مثل علوم آزمایشگاهی، مامایی و روان شناسی و همچنین فعال کردن ۳۶ واحد ارایه خدمات بهداشتی دهان و دندان از دیگر فرآیندهای صورت گرفته در قالب تحول نظام سلامت است.

دکتر علی‌محمدی عنوان کرد: برای اجرای طرح های مذکور بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معادل این اعتبار نیز از محل اعتبارات استانی و اسناد اوراق خزانه از محل سازمان برنامه و بودجه سرمایه‌گذاری شده است.
وی با اشاره به برخی از طرح‌های بهداشتی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شماری از این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۷۰ درصد نیازمند تامین اعتبارات و منابع مالی هستند که امید است با تامین منابع مالی موثر در اسرع وقت به سرانجام برسد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: ایجاد مرکز جامع سلامت شهری در کمیجان، مرکز جامع سلامت شهری و ستاد شبکه بهداشت در شهرستان  شازند و همچنین مرکز جامع سلامت و ساختمان ستاد شبکه بهداشت و ساختمان ستاد معاونت بهداشتی در شهرستان فراهان از جمله طرح‌های نیمه‌تمام بهداشتی در قالب برنامه تحول نظام سلامت است که با جدیت پیگیری می‌شود.
دکتر علی‌محمدی بیان کرد: در شهر اراک  نیز ایجاد سه مرکز جامع سلامت و در دلیجان ۲ پایگاه جامع سلامت در دست اقدام است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطر نشان کرد:‌ پیش‌بینی شده بود تا پایان دولت دوازدهم تمامی طرح‌های نیمه کاره تحول سلامت حوزه بهداشت به بهره‌برداری برسد اما تاخیر در وصول منابع مالی در اجرای طرح‌ها وقفه ایجاد کرد که امید است تا پایان سال ۱۴۰۰، گام های موثرتری در راستای تکمیل این طرح‌های بهداشتی برداشته شود.

 نظام سلامت در استان مرکزی و کاهش ۴۷ درصدی هزینه‌های درمانی شهروندان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۱۶ میلیارد ریال اعتبار با رویکرد اجرایی شدن طرح‌های مختلف تحول نظام سلامت در چهار سال گذشته در استان مرکزی هزینه شد.
دکتر " بهمن صادقی سده" در خصوص کاهش پرداختی درمان از جیب مردم نیز بیان داشت: در چهار سال گذشته میزان پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم از ۶۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافت.
وی اظهار داشت: ضریب تخت‌های بیمارستانی از یک و نیم به یک و ۷۳ صدم درصد افزایش یافته که در این راستا با افزایش ۷۰ تخت ویژه و همچنین ۱۰۰ تخت اعصاب و روان در هفته آتی، می‌توان گفت میزان ضریب تخت‌های بیمارستانی در استان مرکزی از شاخص کشوری بالاتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برنامه تحول نظام سلامت شامل بسته‌های مختلفی است که یکی از این بسته‌ها طرح ماندگاری پزشک در مرکز استان است که به ازای هر۲۳ روز در ماه  که در مراکز بهداشت ماندگار می‌شوند، اعتباراتی نیز پرداخت می‌شود.
دکتر «بهمن صادقی سده» افزود: همین امر باعث شده در همه ی شهرستان‌ها در رشته‌های داخلی، رادیولوژی، جراحی زنان و بیهوشی پزشکان در مراکز بهداشت شهر و روستا ماندگار شوند که این مهم یکی از راهبردهای موفق برنامه محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در طرح ویژه ترویج زایمان طبیعی، آمار زایمان طبیعی در استان با وجود گذشت ۱۶ ماه از  شیوع ویروس کرونا همچنان حفظ شده و میزان سزارین حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص بسته حمایتی از بیماران صعب العلاج در برنامه تحول نظام سلامت نیز گفت: در این راستا اعتبارات قابل توجهی متناسب با خدماتی که برای بیماران ارائه می‌شود، لحاظ شده است.
دکتر صادقی سده بیان کرد: اجرای برنامه تحول سلامت باعث شد در بیمارستان‌های خاصی که نیاز به پزشک مقیم است، در هر یک از بیمارستان‌ها متناسب با رسالتی که دارند یک گروه مستقر شوند.
وی ادامه داد: در ردیف کاهشی و فرانشیز و مباحث ترافیکی اعتبارات مناسبی به دانشگاه علوم پزشکی اراک اختصاص یافته که برای خرید تجهیزات بیمارستان از این ردیف اعتبارات بهره‌گیری می‌شود.
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: سال گذشته به واسطه وجود ویروس کرونا تاخیر در پرداخت اعتبارات رخ داد که با بهره‌گیری از اعتبارات ترافیکی مبالغ خوبی به استان مرکزی در قسمت‌های مختلف تزریق شد.
دکتر صادقی سده بیان کرد :در کمیته استانی کرونا و در قالب ردیف ترافیکی اعتباراتی برای تجهیز آی سی یو و مگا آی سی یو پرداخت شد و در حوزه ماندگاری پزشکان ۱۲ ماه تاخیر در پرداخت داشتیم که با تخصیص اعتبارات، کل مطالبات پزشکان سال ۹۸ و ۹۹ پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص کاهش فرانشیز اجرای برنامه تا حدودی تاخیر دارد که مقرر است در قالب یک ردیف اعتباری نسبت به پرداخت فرانشیز اقدام شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: در بحث اعتبارات ترافیکی ۱۶۰ میلیارد ریال و ماندگاری مقیمی، کاهش فرانشیز، زایمان طبیعی، اورژانس هوایی و بیماران صعب و العلاج ۷۲ میلیارد ریال سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی اراک، اعتبار تخصیص یافت.

اختصاص خدمات درمانی ویژه به یک هزار و ۱۶۹ بیمار خاص
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی نیز در خصوص میزان خدمات ارایه شده به بیماران خاص گفت: ارایه خدمات بیمه‌گری به یک هزار و ۱۶۹  بیمار خاص به تفکیک صندوق کارمندی ، ۳۰۰ نفر روستایی، ۳۷۸  ایرانیان ، ۳۱۵ نفرسایر اقشار ( بهزیستی ۷۰ نفر، ایثارگران، ۵۴ نفر، اتباع  ۳۲ نفر و کمیته امداد ۲۰ نفر ) در قالب برنامه تحول سلامت بوده است.
دکتر «محمد رضا جیریایی» افزود: در قالب برنامه نظام سلامت، اقدامات مجازی و زیرساختی الکترونیکی خاصی در استان مرکزی ایجاد شده که برای خدمات غیرحضوری، آموزش مجازی موسسات طرف قرارداد، اجرای پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کاربرد دارد.
وی، تایید تمدید داروی بیماران دیابتی، شیمی درمانی، تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت (صندوق کارمندی و صندوق سایر اقشار بنیاد جانبازان) تا سال ۱۴۰۰، دریافت لیست واریزی حق بیمه ادارات به‌صورت تلفنی و از طریق فاکس‌ را از دیگر رهاوردهای محقق شده تحول نظام سلامت در استان مرکزی دانست.

ساخت چندین درمانگاه در شهرستان‌های استان مرکزی ارمغان تحول نظام سلامت
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: درمانگاه شهرستان خمین در سال ۹۴ و درمانگاه شهرستان دلیجان در سال ۹۵ ساخته شده که این خدمت هدیه تحول نظام سلامت در این مناطق است.
دکتر «روح الله سهرابی» افزود: درمانگاه شهرستان تفرش در سال ۹۷ و همچنین درمانگاه زرندیه در سال ۹۹ به بهره برداری رسید و در کلانشهر اراک نیز ساخت پلی کلینیک تخصصی در سال گذشته و هتلینگ و استانداردسازی بیمارستان‌ها مطابق با آخرین استانداردها، ترویج زایمان بدون درد و زایمان در آب با ایجاد بلوک‌های زایمان جدید ، افزایش ۱۹ تخت NICU، CCU ,ICU در سایه اجرای راهبردهای تحول سلامت در هشت سال اخیر محقق شده است.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: افتتاح بخش دیالیز و سنگ شکن بیمارستان امام خمینی (ره ) اراک و ارایه خدمات به ۲۶۵ هزار بیمار بستری از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی است.

وی بیان کرد: انجام ۱۳۸ هزار عمل جراحی و ۵۰ هزار زایمان و ارائه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی از دیگر خدمات ارائه شده در راستای طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی است.

اجرای طرح ۷۰-۳۰ در اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: اجرای طرح ۷۰-۳۰ در قالب ارایه ۳۰ خدمت حضوری به‌صورت غیرحضوری با هدف کاهش ۷۰ درصد مراجعات حضوری به شعب و مراکز کارگزاری‌های رسمی تامین اجتماعی انجام شده که این مهم به برکت اجرای طرح تحول سلامت رخ داده است.
«علیرضا حسینی» افزود: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه‌های کاغذی، بخشودگی جرایم کارفرمایان و استمهال بدهی آنان در دوران اپیدمی کووید ۱۹ و لغو فرایند پرداخت بیمه معاینات پزشکی در زمان بدو ورود از دیگر اقدامات انجام شده است.
وی، اجرای طرح متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، طرح شناسایی مدیران آینده، مشاغل مدیریتی بر اساس شایسته گزینی از طریق آزمون در مراکز ستادی و تلخیص بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌های بیمه‌ای را از دیگر برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی عنوان کرد.
  مدیر کل تامین اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: تبدیل ۲ هزار به ۶۰ بخشنامه، راه‌اندازی سامانه خرید اعتباری و اقساطی مستمری بگیران تامین اجتماعی به جای دریافت وام در سال گذشته از دیگر اقدامات انجام شده در راستای طرح تحول نظام سلامت است.

اگرچه به‌دلیل تنگناهای اقتصادی و تحریم‌ها معضلات در همه بخش‌ها به ویژه حوزه سلامت در سال‌های اخیر بسیار است اما خدمات تحول نظام سلامت موضوعی است که ماندگار خواهد بود.

برنامه تحول نظام سلامت تنها نخستین گام از راه طولانی در بهبود خدمات حوزه سلامت، بهداشت و درمان است که باید استمرار یابد و نیاز است که راهبردهای اجرایی آن از سوی دانشگاهیان و گروه‌های کارشناسی نقد و رصد شود و با اصلاح نواقص ریل‌گذاری در این فصل مهم تداوم یابد.

برچسب‌ها طرح تحول نظام سلامت اراک استان مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح تحول نظام سلامت اراک استان مرکزی طرح تحول نظام سلامت اراک استان مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تحول نظام سلامت در استان مرکزی تامین اجتماعی استان مرکزی برنامه تحول نظام سلامت طرح تحول نظام سلامت درمان و آموزش پزشکی تامین اجتماعی دیگر اقدامات مرکز جامع سلامت نظام سلامت میلیارد ریال بیمارستان ها وزارت بهداشت حوزه بهداشت ارایه خدمات تحول سلامت اجرایی شدن علی محمدی انجام شده سال گذشته اجرای طرح هزار نفر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور

داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، نگهداشت کادر درمان و ارتقای نظام سلامت را از اولویت‌های اصلی دولت اعلام کرد و گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت اختصاص یافت.

وی با تاکید بر ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳، نوشت: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان خدوم نظام سلامت با رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید.

وی افزود: نگهداشت کادر درمان و ارتقای نظام سلامت یکی از مقوم‌های کلیدی سرمایه اجتماعی و از جمله اولویت‌های اصلی دولت است.

منبع: سازمان برنامه و بودجه 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • ماماها سفیر جوانی جمعیت هستند
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • اختصاص ۱۰ همت برای کادر درمان در بودجه ۱۴۰۳