Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارش منتشر شده رویترز، محققان چینی می‌خواهند بیش از ۲۰ عدد از بزرگترین موشک های خود را برای تمرین دور کردن یک سیارک قابل اندازه گیری به فضا بفرستند. این یک تکنیک فضایی است که دانشمندان برای آزمایش قدرت موشک ها از آن استفاده می کنند و در نهایت بسیار مهم است که موشک ها بتوانند سیارک هایی که در مسیر برخورد با زمین قرار دارند را از بین برده یا منحرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ایده چیزی فراتر از داستان علمی و تخیلی است. زمانی بین اواخر سال ۲۰۲۱ تا اوایل ۲۰۲۲، ایالات متحده آمریکا یک فضاپیمای رباتیک را برای رهگیری دو سیارک نسبتاً نزدیک به زمین پرتاب می‌کند. هنگامی که سال بعد این کاوشگر به آنجا می‌رسد، فضاپیمای ناسا بر روی دو جسم سنگی کوچک سقوط خواهد کرد تا ببیند که مسیر سیارک چقدر تغییر می‌کند. این اولین تلاش بشریت در تغییر مسیر حرکت یک جرم آسمانی خواهد بود.

در مرکز ملی علوم فضایی چین، محققان در شبیه سازی‌های انجام شده دریافتند که ۲۳ موشک Long March ۵ (CZ-۵) که به طور همزمان به اجرام آسمانی برخورد می‌کنند توانایی این را دارند که سیارک بزرگ را از مسیر اصلی خود با فاصله ۱.۴ برابر شعاع زمین منحرف کنند که این یک اتفاق بزرگ فضایی برای محققان علوم نجوم خواهد بود.

محاسبات آن‌ها بر اساس سیارکی است که لقب Bennu دارد و به دور خورشید می‌چرخد و به اندازه‌ای که ساختمان امپایر استیت عرض دارد. این جرم آسمانی متعلق به یک دسته از سنگ‌ها است که می‌تواند خسارات منطقه‌ای یا قاره‌ای ایجاد کند. جالب است بدانید سیارک‌هایی که بیش از ۱ کیلومتر مسافت دارند عواقب جهانی خطرناکی خواهند داشت. در همین زمینه این مرکز علمی به مطالعه‌ای که اخیراً در ایکاروس، مجله‌ای درباره علوم سیاره‌ای منتشر شده است، اشاره کرده است.

موشک‌های Long March ۵ (CZ-۵) مهمترین اهداف بلند مدت فضایی کشور چین است. از تحویل ماژول‌های ایستگاه فضایی تا پرتاب کاوشگر‌ها به کره ماه و مریخ. چین با موفقیت شش موشک Long March ۵ (CZ-۵) را از سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب کرده است، و آخرین موشک باعث ایجاد برخی از نگرانی‌های ایمنی شده است، زیرا بقایای آن در ماه مه وارد جو شدند.

پروفسور آلن فیتزیمونز از مرکز تحقیقات اخترفیزیک در دانشگاه کوئین بلفاست به رویترز گفت: ضربه حرکتی برای انحراف یک سیارک، یک مفهوم بسیار خوب است. با افزایش جرم برخورد به سیارک، فیزیک ساده باید تأثیر بسیار بیشتری را تضمین کند، اگرچه وی افزود، عملکرد واقعی چنین مأموریتی باید با جزئیات بیشتری بررسی شود.

پروفسور گرت کالینز در کالج امپریال لندن گفت: برآورد‌های فعلی نشان می‌دهد تقریباً یک درصد احتمال دارد یک سیارک به عرض ۱۰۰ متر در ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد کند. کالینز همچنین گفت: "چیزی به اندازه برخورد بنو حدود ۱۰ برابر کمتر است. "

دانشمندان می‌گویند تغییر مسیر سیارک خطر کمتری نسبت به انفجار سنگ با مواد منفجره هسته‌ای دارد که ممکن است بدون تغییر مسیر آنها قطعات کوچکتری ایجاد کند. حال چشم سازمان های فضایی دنیا به آزمایش موشک های چینی است تا ببینند که آیا امکان تغییر مسیر سیارک ها توسط موشک وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید

پرتاب ۲۳ موشک چینی برای مقابله با سیارک‌های در راه زمین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضاپیمای ناسا موشک های چین اجرام آسمانی سیارک بنو تغییر مسیر سیارک ها موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۷۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است

ایتنا - محققان ام‌آر‌ای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.
«مغز بزرگ برَد را ببینید!» چقدر آگاه و باهوش است

شاید بسیاری از شما این جمله معروف فیلم «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتیونو را به خاطر داشته باشید. امروز محققان بر این باورند که احتمال دارد این ادعای فیلم واقعیت داشته باشد، چرا که نتایج یک پژوهش اخیرا نشان داده مغز انسان ممکن است به مرور زمان بزرگ‌تر شود.

به گزارش نیویورک‌پست این نتایج می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از افزایش سن کمک کند.

دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) دریافته‌اند حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، ۶.۶ درصد و مساحت آن هم ۱۵ درصد بیشتر است. این پژوهش در ماه مارس در مجله مغز و اعصاب جاما (JAMA Neurology) منتشر شد.

چارلز دی کارلی، نویسنده این مطالعه و استاد برجسته مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «در تعیین اندازه مغز، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نتایج ما نشان داد که عوامل خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم ممکن است تاثیر داشته باشند.»

 
محققان به این منظور شواهد به‌دست‌آمده از «تحقیق قلب فرامینگهام» (Framingham Heart Study) را بررسی کردند؛ مطالعه‌ای بلندمدت درباره عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی که از سال ۱۹۴۸ در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست در ایالات متحده آغاز شد و حدود ۷۵ سال ادامه یافت و در حال حاضر شرکت‌کنندگان نسل دوم و سوم را بررسی می‌کند.

محققان ام‌آر‌ای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

بر این اساس، در طول دهه ۱۹۳۰، متوسط حجم مغز یک هزار و ۲۳۴ میلی‌مترمکعب بود اما در دهه ۱۹۷۰ میانگین حجم مغز به یک هزار و ۳۲۱ میلی‌مترمکعب رسید که افزایشی ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سطح قشر مغز (سطح مغز) هم افزایش یافت و از دو هزار و ۵۶ سانتی‌مترمربع در متولدهای دهه ۱۹۳۰، به دو هزار و ۱۰۴ سانتی‌متر مربع در متولدان دهه ۱۹۷۰ افزایش یافت.

محققان این افزایش اندازه را در ماده خاکستری، ماده سفید و هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) نیز مشاهده کردند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج دلگرم‌کننده‌اند، زیرا می‌توانند به معنای کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن، مانند آلزایمر باشند. به این معنی که داشتن مغز بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده بهبود رشد و سلامتی مغز باشد، همچنین از ذخیره مغزی بزرگ‌تری خبر می‌دهد و ممکن است آثار دیرهنگام بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را که به افزایش سن مربوط می‌شوند،‌ کاهش دهد.

دیگر خبرها

  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند