Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «سفیر شیعه در غرب» روایتی مستند و مستدل درباره تاریخچه مرکز اسلامی هامبورگ و شرحی دقیق از مجاهدت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین محققی لاهیجی اولین امام جماعت مسجد امام علی(ع) است.

نحوه آغاز فعالیت این مرکز، چگونگی احداث مسجد امام علی(ع)، روایت‌هایی از گرایش اروپاییان به اسلام، ترسیم فضای تاریخی روز، موقعیت و جایگاه مرکز اسلامی هامبورگ در قلب اروپا، فعالیت‌های شهید بهشتی در آن مرکز و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بخشی از مطالب خواندنی این کتاب است.

«سفیر شیعه در غرب» مشتمل بر پنج فصل بوده و اسناد، تصاویر و مدارک، ضمیمه‌ محتوای کتاب شده است. این کتاب با مقدمه آیت‌الله رمضانی‌گیلانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمیدرضا ترابی مدیر آکادمی اسلامی و مسئول حوزه علمیه هامبورگ، تهیه و از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

در این مجال به بهانه عید قربان بخشی از این کتاب مرور می‌شود:

چند ماهی از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محقّقی لاهیجی در هامبورگ نگذشته بود که عید قربان از راه رسید. عید قربان به عنوان یک جشن عمومی برای همه‌‌ مسلمانان، یک فرصت طلایی بود که حضور زیبای مسلمانان را در کنار هم ممکن می‌‌ساخت.

آن سال به سلیقه‌‌ استاد محقّقی یک مجلس سخنرانی به مناسبت این عید بزرگ در سالن موزه‌‌ هنر شهر هامبورگ در نظر گرفته شد. جمع کثیری برای شرکت در این جلسه که در تاریخ بیستم ژوئن ۱۹۵۶ (بیست‌ و نهم تیر ۱۳۳۵ ش) برپا شد، دعوت شدند. گزارشی از این جلسه که در نوع خود بی‌نظیر بود، توسط روزنامه‌‌ «هامبورگر آنتسایگر» و «هامبورگر آبند بلات» منتشر شد.

در بخشی از خبر این سخنرانی آمده است:
«سخنرانی وی به زبان فارسی ایراد شده و این امر نه تنها برای مسلمانان جذّابیت داشت، بلکه توجّه مردم آلمان را نیز به مسلمانان و طرز فکر آنها بیشتر جلب کرد. آقای محقّقی در بخشی از سخنرانی خود چنین گفتند: «کسالت و حقیر شمردن خود، کلید همه‌‌ بدبختی‌‌هاست. کسی که کسل باشد، حقّی را نمی‌‌تواند ادا کند و کسی که خود کم‌بین باشد، حقّی را نمی‌‌تواند بگیرد. رسول اسلام حضرت محمّد صلی الله‌‌علیه‌‌وآله‌‌وسلّم می‌‌فرماید: «بدترین مردم کسانی هستند که بارِ دوش دیگرانند».

آقای دکتر علی عماری که در آن زمان مسئولیت دبیرکلّی جمعیت را برعهده داشت، سخنرانی حجّت‌‌الاسلام محقّقی را به زبان آلمانی برای حاضران ترجمه کرد. این سخنرانی که وی در آن، دنیای اسلام و مسیحیت را به صلح، دوستی، تلاش و کار دعوت کرد، در واقع، اوّلین فعالیت فرهنگی، دینی و گفتگوی میان ادیان (اسلام و مسیحیت) در هامبورگ بود که از طرف جمعیت ایرانیان مسلمان در آلمان صورت گرفت.

حُسنِ سلیقه‌‌ و هوشمندی استاد محقّقی در انتخاب موضوع سخنرانی زمانی روشن‌‌تر می‌‌شود که ببینیم او در روزگاری کسالت و تنبلی را نفی می‌‌کند که آلمانی‌‌ها پس از ویرانی‌‌های ناشی از جنگ جهانی، به شدّت محتاج کار و تلاش بودند. به این ترتیب محتوای سخن او نیاز مبرم آلمان و پاسخی به ضرورت سازندگی و آبادانی کشور بود. بنابراین باید بگوییم او زبان مشترک مسلمانان و شهروندان و حتی راهبرد مسئولان و نخبگان آلمانی را یافته بود. 

به این ترتیب، خبر فعالیت‌‌های استاد محقّقی برای ساخت مسجد به سرعت در شهر پیچید. با گسترش فعالیت‌‌های استاد محقّقی، در خرداد ۱۳۳۶ش (۱۹۵۷م) دفتری برای جمعیت اسلامی در نظر گرفته شد که با حضور عده‌‌ای از مسلمانان افتتاح شد.

از مسائل قابل توجّه این بود که از همان ابتدا وی تلاش کرد تا انضباط مالی و حساب و کتاب درستی برای درآمدها و هزینه‌های جمعیت ایجاد کند. در این روزها از استاد محقّقی برای سخنرانی در جلسات و شهرهای مختلف دعوت به عمل می‌‌آمد که در مطبوعات هامبورگ انعکاس می‌‌یافت. همچنین وی که خود استاد دانشگاه تهران و اهل فلسفه و علوم عقلی بود برای ارتباط و گفتگو با اساتید دانشگاه هامبورگ و روحانیون کلیساها بسیار علاقه نشان می‌‌داد و به منظور تبادل نظر درباره‌‌ مسائل مختلف از دیدگاه اسلام و مسیحیت جلساتی ترتیب می‌‌داد.

در ظرف همان یکی دو سال اوّل، آوازه‌‌ فعالیت‌‌های اسلامی در هامبورگ از حوزه‌‌ شهر هامبورگ تا آمریکا نیز رسید و اشخاص و گروه‌ها خواستار برقراری ارتباط فکری شدند.

کتاب «سفیر شیعه در غرب(حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محققی لاهیجی)»، تازه نشر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت با ۳۰ درصد تخفیف در اختیار علاقه‌مندان، محققان و عموم قرار گرفت. 

انتها پبام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عید قربان هامبورگ سفیر شیعه در غرب محققی لاهیجی حجت الاسلام والمسلمین عید قربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی رودسر و املش در نماز جمعه 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری وهفته بزرگداشت مقام معلم میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش در مصلای نماز جمعه رودسر برپا شد.

این میز خدمت به‌منظور پاسخگویی مطلوب به شهروندان میز خدمت با حضور اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه در مصلای نماز جمعه شهرستان رودسر برپا شد.

بهمن پنجعلی‌زاده مرسه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش در حاشیه این مراسم به خبرنگار آنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خانواده بزرگ و شجره طیبه نظام جمهوری اسلامی بوده که خدمات فراوانی در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ ارائه کرده و به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیر دولتی جهان منشأ خدمات ویژه‌ای در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی به کشور بوده و تأثیر آن بر توسعه علمی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش پس از خطبه‌های نمازجمعه با هماهنگی دفتر امام جمعه به مدت یک ساعت در مصلای شهرستان رودسر بر پا شد و نمازگزاران حاضر موضوعات خود را به شکل مستقیم با مسؤلان این دانشگاه در میان گذاشتند.

به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۲ به دنبال درخواست‌های مردمی و پیگیری شخصیت‌های علمی و فرهنگی شهرستان به عنوان مرکز زیر نظر واحد لاهیجان با پذیرش ۱۰۰ دانشجو در یک ساختمان استیجاری راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد و در یال ۱۳۸۶ به واحد مستقل دانشگاهی تبدیل شد، هم اکنون این واحد دانشگاهی در زمینی به مساحت ۵ هکتار و ساختمان آموزشی به مساحت ۷ هزار متر مربع با بیش از ۵۰ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۶۵۰۰ فارغ‌التحصیل نقش بسیار مهمی در توسعه فضای علمی، آموزشی و فرهنگی شهرستان‌های رودسر و املش ایفا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • هامبوگ جشن صعود دشمنش را خراب کرد
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است
  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • برپایی میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی رودسر و املش در نماز جمعه 
  • افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • فیلم‌های تبلیغاتی در هند احساسات ضد اسلامی را تقویت می‌کند