«درخت گلابی» فیلمنامهای عمیق و معناگرا از داریوش مهرجویی
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۲۷۷۹
«درخت گلابی» فیلم معناگرایی از داریوش مهرجویی است که بر اساس داستانی از گلی ترقی، داستاننویس معاصر، ساخته شده است. این فیلم سالیان پیش به اکران درآمد و نمایش «درخت گلابی» با انتشار نقد و نظرهای متعدد همراه بود. انتشارات کتابسرا شماری از آن نقدها را در مجموعهای مستقل تجدید چاپ کرده و با افزودن مطالبی تازه، ماخذی پایهای برای شناخت یکی از فیلمهای مطرح سینمای ایران به دست داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش برنا، در صفحات آغازین، یادداشتی از ویراستار کتاب، محمود فاضلیبیرجندی، به چشم میخورد. در این یادداشت از چگونگی تدوین مجموعه و فراهم آوردن مقالات آن، گزارشی به خواننده داده شده است. ویراستار اشاره میکند که در این مجموعه، نقدهایی گردآوری شده است که پرمایهتر و در نگاه به فیلم، عمیقتر بودهاند. اما این سخن به معنای آن نیست که همه نقدهای ارزندهای که درباره «درخت گلابی» نوشته شده، در این کتاب آمده است.
از سویی دیگر، ویراستار به گفتوگویی اشاره میکند که با گلی ترقی، پس از گذشت یازده سال از اکران فیلم، انجام داده است. این گفتوگو که در انتهای کتاب آمده است، روشنگر بسیاری از نکتههایی است که ساختار و درونمایه فیلم «درخت گلابی» را میسازد.
پس از یادداشت ویراستار، متن کامل فیلمنامه آمده است. این فیلمنامه حتی برای کسانی که فیلم را ندیدهاند، نیز خواندنی است.
کم و بیش در کنار هر صفحه از متن نیز عکسهایی از نماهای گوناگون فیلم چاپ شده است. داستان «درخت گلابی» با سرگذشت نویسندهای آغاز میشود که به باغ خلوتی پناه آورده است تا کتابش را در آرامش و سکوت بنویسد. اما با ورود باغبانی که از درخت نابارور گلابی باغ سخن میگوید، ذهن او، خواه ناخواه، درگیر مسألهای بیرون از چهارچوب کتابش میشود. این رویداد نویسنده را به سالیان پیش میبرد و یادهای دوری را در ذهن او بیدار میکند. دست و پا زدنهای عاطفی نویسنده در سالهایی که سپری شدهاند و جز خاطرهای از آنها باقی نمانده است، او را یکسره با خود میبرند و ماجرای «درخت گلابی» را شکل میدهند.
در بخش «نقدها»، الهام خاکسار در مقالهای به نام «دختری با کفشهای کتانی» از اقتباسهای ادبی سینماگران یاد میکند و با مرور کارنامه سینمایی مهرجویی، به بررسی فیلم «درخت گلابی» امیپردازد و زیر و بمهای هنریاش را نشان میدهد. به همین گونه علیرضا رسولینژاد در «میم مثل متافیزیک»، به لایههای زیرین روایتهای ظاهریای اشاره میکند که سکانسهای فیلم را پیش میبرند. محسن سیف نیز نقدی ستایش گونه از کار مهرجویی نوشته است و نگاه او را «فراتر از روزمرگی» تلقی کرده است.
ابوذر کبیری، عنوان «اگر درخت گلابی بارور نشود» را برای نوشته خود برگزیده است. او سکانسهای فیلم را همانند تابلوهای زیبایی دانسته است که با رنگآمیزی و ترکیببندی استادانهای ساخته شدهاند. پس از این نقد، متن گفتوگویی آمده است که در همان زمان اکران فیلم با گلی ترقی انجام شده بود و اکنون در این مجموعه بازچاپ شده است. در این گفتوگوی کوتاه، ترقی خرسندی خود را از ساخته شدن فیلم مهرجویی، بازگو کرده است.
ایرج کریمی، مطالعه موردی فیلم را در نوشته «درک نجوا در هیاهوی باغ» پی گرفته است. او سیر خطی فیلم را دنبال میکند و در نقدی مفصل، مضمون با اهمیت سینمای مهرجویی را «معارضه فرد و جامعه» بر میشمارد. مجید اسلامی، منتقد سینمایی، در مطلب «خندهای آن دورها»، ویژگیهای فیلم را بیان میکند و بر زیبایی مضمون و ساخت آن تاکید میکند. او داستان فیلم را «بی نقص و در حد کمال» و نشانهای از «پختگی نویسنده» آن میداند و مینویسد که مهرجویی نیز با تسلطی قابل قبول این داستان را به تصویر کشیده است.
نقد هوشنگ گلمکانی، منتقد سینمایی، از نوشتههایی است که در این بخش از کتاب آمده است. ملک منصوراقصی، طراحی صحنه «درخت گلابی» را نقد کرده است و نغمه ثمینی، فیلم مهرجویی و داستان ترقی را با هم سنجیده است. او قصه «درخت گلابی» را در میان داستانهای ترقی، «نقطه درخشانی» قلمداد کرده است و اقتباس مهرجویی از آن را زیبا و موفق دانسته است.
نقدهای کوتاهی از ناصر صفاریان و فرزاد پورخوشبخت، خواننده را به نوشته «این درخت با من حرف میزند» از ماندانا آقاجانی میرساند. او به واکاوی شخصیت اصلی فیلم میپردازد و دنیای ذهنی او را که از سرخوردگیها و بن بستهای رویدادهای زندگیش سنگین و مالامال شده است، جستوجو میکند. راوید خانلری نیز موسیقی فیلم «درخت گلابی» را بررسی کرده است. با این نوشته، بخش «نقدها»ی کتاب به پایان میرسد.
بخش «گفتوگو» ها شامل سه مصاحبه است. بخش نخست گفتوگوی احمد طالبینژاد با بازیگر نقش اول «درخت گلابی»، همایون ارشادی است. خواننده در این پرسش و پاسخ، با شخصیت ارشادی و نوع نگاه او به فیلم مهرجویی آشنا میشود. نغمه ثمینی نیز با گلشیفته فراهانی، یکی دیگر از بازیگران فیلم، به گفتوگو نشسته است. فراهانی از اتفاقاتی سخن میگوید که در هنگام فیلمبرداری پیش آمده است.
گفتوگوی پایانی نیز پرسش و پاسخهای ویراستار با گلی ترقی است. این گفتوگو برای نخستین بار است که منتشر میشود. ترقی از پیش زمینههای ذهنی یاد میکند که قصه «درخت گلابی» را در ذهن او شکل دادهاند و سپس او را برانگیختهاند تا داستانی به همین نام خلق کند. آنگاه نظر خود را درباره فیلم مهرجویی بازگو کرده است.
او می گوید: «کمتر اتفاق میافتد که فیلمی از روی یک اثر ادبی، خوب از آب درآید یا موفق باشد. «درخت گلابی» از نظر تصاویر بسیار غنی است. فیلمی زیباست. ولی از آنجا که قصه، قصهای درونی است، از نظر من مشکل میشد که تبدیل به فیلمنامه شود. با این حال فکر میکنم داریوش مهرجویی تا آن جا که امکان داشت موفق بود. ولی خوب، من با تکهها یا جزئیاتی موافق نبودم که دیگر مربوط به من نیست.»
بیگمان کتاب «درخت گلابی» مرجع مطمئن و نقادانهای برای شناخت و تحلیل فیلم مهرجویی است که در اختیار علاقهمندان سینما قرار گرفته است. این کتاب روی کاغذ گلاسه و با تصاویری رنگی چاپ شده است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ذهن زیبایی موسیقی مصاحبه داریوش مهرجویی داریوش مهرجویی درآمد سینمای ایران کفش معرفی کتاب موسیقی درخت گلابی فیلم مهرجویی درخت گلابی گلی ترقی گفت وگو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۲۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، مانند سیاهچاله های فضایی در منظومه شمسی، ویژگی های مرموزی نیز روی زمین وجود دارند که گودال های آبی هستند. عمق این حفره های عظیم در اقیانوس های زمین ممکن است به اندازه طول آسمانخراش باشد.
تصور می شود این حفره های مذکور که اواخر عصر یخی به وجود آمده باشند، نقاط اکولوژیکی مهمی هستند که انبوهی از گیاهان و حیوانات در آنها زندگی می کنند. اکنون محققان بزرگترین حفره آبی در جهان را شناسایی کرده اند که در خلیج چتومال واقع در مکزیک قرار دارد.
حفره آبی مذکور به نام «تام جا» (Tamm Ja) در زبان قوم مایا به معنی آب عمیق است و عمق آن به ۴۲۰ متر زیرسطح دریا می رسد. محققان تاکنون هیچ گاه به انتهای این گودال نرسیده اند.
پیش از این محققان تصور می کردند تام جا دومین گودال آبی جهان باشد اما اندازه گیری های جدید حاکی از آن است که عمق آن از گودال رکورد دار پیشین که در چین قرار دارد، بیشتر است.
نمونه برداری و بررسی حفره آبی تام جا در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد اما محققان سال قبل از وجود آن خبر دادند. به هر روی آنها عمق این حفره را ۲۷۴.۴ متر تخمین می زدند که معادل ارتفاع برج ویلیامز در هیوستن آمریکا است.
اما در واقع تخمین های پیشین ۴۰۰ فوت کوتاه تر از عمق تایید شده فعلی هستند. محققان طی یک بررسی جدید در چتومال مکزیک توانستند با کمک ابزار پروفایلر CTD (رسانایی، دما و عمق) در دسامبر سال گذشته به تخمین دقیق تری از عمق تام جا دست یابند.
این دستگاه مجموعه ای از کاوشگرهاست که به یک قاب فلزی دایره شکل متصل هستند و به وسیله یک کابل به اعماق آب ارسال می شود.
قبل از آن محققان از روش نگاشت صداگیر پژواک(echo sounder mapping) استفاده کردند که با کمک پالس های امواج صوتی عمق را تخمین می زند.
در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی یک ماموریت اکتشافی غواصی انجام شد تا شرایط محیطی در این گودال شناسایی شود. سوابق پروفایلر CTD از ۴۲۰ متر زیر سطح دریا فراتر رفت و هنوز به انتهای گودال نیز نرسیده بود. به این ترتیب تام جا به عنوان عمیق ترین گودال آبی جهان تایید شد.
کد خبر 848756 منبع: مهر برچسبها خبر مهم آب مکزیک فضا