Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@08:48:43 GMT

چرا سریال های ایرانی در پایان می میرند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۲۹۲۸

چرا سریال های ایرانی در پایان می میرند؟

یادداشت: مجتبی احمدی- دبیر سرویس فرهنگ و هنر برنا

بی تردید قصه حرف اول را در هر اثر دراماتیک می زند و در سبک های مختلف آثار نمایشی با هر نوعی از روایت بسیار مهم و حیاتی است که داستان از کجا شروع می شود، در کجا اوج می گیرد، در کجا دچار تعلیق های دراماتیک می شود و در کجا به پایان می رسد.

به خصوص در سریال ها که با شخصیت های متعددی رو به رو هستیم و هر کدام از کاراکتر ها گوشه ای از درام را به عهده دارند و در استاندارد ترین حالت ممکن دارای شناسنامه و جایگاه مشخص در قصه هستند و بر همان قاعده کنش و واکنش هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان قصه هر کدام از کاراکتر ها چه در دل داستان اصلی و چه در مسیر خورده داستان ها و قصه های حواشی باید بر اساس قواعد و اصول فیلمنامه به نقطه نهایی برسد.

شاید فیلمسازان و صاحبان آثار به این نقطه از باور و شناخت از مخاطب نرسیده اند که تاثیر یک فینال جذاب و ماندگار، برگ برنده ماندگاری آثار در ذهن مخاطب است وگرنه به این راحتی از کنار این فاکتور مهم سریال سازی به راحتی عبور نمی کردند.

تجربه نشان داده است به همان اندازه که ایده پردازی، شخصیت پردازی، بسط داستان و رنگ آمیزی کاراکتر ها در ارتباط با یکدیگر و... مهم و حیاتی هستند. جمع آوری فیلمنامه و طراحی یک پایان بندی مانا بر اساس شخصیت ها و رخداد ها اثر بخشی طلایی در یک فیلمنامه قوی و قابل قبول است .

مگر می شود آدم های دنیای یک قصه را در پایان به راحتی رها کرد و رفت؟ مگر ممکن است چند داستان را در کنار خط قصه اصلی راه بیندازیم  و سپس در پایان با ایجاد کلی سوال و نکته تنها قصه اصلی را آن هم نصفه و نیمه به پایان برده و داستانک ها را به حدس و گمان تماشاگر بسپاریم؟

مگر می شود با ایجاد تحولات مصنوعی و غیر منطقی فیتیله یک داستان در اوج را به یک باره پایین بکشیم؟

متاسفانه بارها شاهد این مسئله بوده ایم که روند صعودی سریال ها چه در شبکه نمایش خانگی و چه در تلویزیون با یک روال منطقی پیش می رود. اتفاقات و رخداد ها با استاندارد های ممکن و تعلیق های جذاب نمایشی به جای درست می رسد، قصه تماشاگر را قلقلک می دهد اما جمع کردن این ماجرا بسیار سر دستی ، بی منطق و مشخصا با شکم سیری نویسنده یا تیم سازنده به نقطه پایانی نزدیک می شود .

این درحالی است که کاشت، داشت با یک برداشت مناسب کار گروه نگارش و تولید را به پایان می رساند و بدیهی است که اگر قصه ای نتواند خودش را به موقع و در زمان مناسبی بر روح و روان تماشاگر تحمیل نماید عملا محصول یک شیر بی یال و کوپال است که از او خاطره ماندگاری به جا نخواهد ماند.

اگر به کارنامه نویسندگان شهیر و کاربلد داخلی و خارجی دقت کنیم و در سبک و سیاق نگارش آن ها تورق کنیم متوجه می شویم که تاثیری که جمع کردن قصه و شخصیت ها داشته اند حتی شروع و استارت کار نیز نداشته اند.

در گپ و گفتی که با برخی از نویسندگان در این باره داشته ایم به نکاتی اشاره داشته اند که برخی قابل تحمل و برخی غیر قابل تحمل هستند.

چگونه یک فیلمساز، تهیه کننده یا نویسنده می پذیرد به دلیل شرایط اقتصادی پروژه در روز های پایانی همه چیز را سر دستی و معمولی جمع کنیم و برویم!

آیا منطقی است که بازیگر یا بازیگرانی به دلیل پایان قراردادشان حاضر نباشند در سکانس های پایانی اثری که در آن زحمت کشیده اند حاضر شوند؟

شنیدن این نکات اگرچه ناجی نویسنده ها و شاید کارگردانان است اما در این میان شنیده ایم که برخی نویسندگان و حتی کارگردانان هم در روز های پایانی کارشان با اثر جدید دیگری وارد قرارداد شده اند و قسمت های پایانی کار را با تمرکز و دقت لازم پیش نبرده اند . شاید این استاندارد وجود داشته باشد اما برای نگارنده این مطلب بسیار دور از منطق است که کارگردانی بر سر تدوین سریالش حاضر نشود و همه چیز را به تدوین گر بسپارد و برود و با دیدن کار روی آنتن یا پلتفرم های شبکه نمایش خانگی سوپرایز شود!

بدین ترتیب باید گفت هر اثر نمایشی به خصوص در حوزه سریال باید با همان انرژی آغازین و شاید چند برابر به نقطه پایانی برسد چراکه اعتماد مخاطب به یک اثر و همراه شدن  با صاحبان اثر برای یک مدت مشخص با یک پایان ضعیف و بی رگ و ریشه می تواند ضرری جبران ناپذیری بر این اعتماد باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاندارد ذهن رنگ آمیزی تلویزیون استاندارد شیر شرایط اقتصادی انرژی تلویزیون فیلم سینما سریال فیلمنامه قصه داستان نویسنده درام دراماتیک مجتبی احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانشین طارمی در پورتو مشخص شد/ مهاجم بازل جایگزین بازیکن ایرانی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پورتو پس از ۴ سال تصمیم به جدایی از این تیم پرتغالی گرفت و پس از پایان فصل، با قراردادی آزاد راهی تیم اینتر میلان ایتالیا می‌شود.

طارمی در سال‌های اخیر عملکرد خیلی خوبی در پورتو داشت و فصل گذشته با ۲۲ گل به عنوان آقای گل لیگ پرتغال شناخته شد و مورد توجه سران اینتر قرار گرفت. در همین زمینه سران پورتو، «تیرنو باری» مهاجم اهل گینه تیم بازل سوئیس را مدنظر قرار داده‌اند تا جایگزین طارمی شود. آنها اعتقاد دارند که «باری» در کنار «اوانیلسون» می‌توانند زوج خطرناکی را در خط حمله این تیم به وجود آورند.

مدیران پورتو از جدایی طارمی مطمئن هستند و پس از پایان مسابقات این بازیکن رسماً راهی اینتر می‌شود تا دومین مهاجم تیم ملی ایران پس از سردار آزمون در سری آ ایتالیا مشغول به فعالیت شود.

کد خبر 6090530

دیگر خبرها

  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • جانشین طارمی در پورتو مشخص شد/ مهاجم بازل جایگزین بازیکن ایرانی
  • پایان غمگین قصه امین اسماعیل‌نژاد در ایتالیا
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • ستاره ایرانی یک قدم تا پایان خوش در بهترین لیگ دنیا
  • چادرملو اردکان در جمع هشت تیم پایانی جام حذفی
  • رستگاری ملوان در دقیقه پایانی/ شاگردان تارتار راهی ۱/۴ نهایی شدند
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است