Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-چین روز پنجشنبه پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت را برای ادامه تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا رد کرد؛ 
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،چین روز پنجشنبه پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت را برای ادامه تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا رد کرد؛ ویروسی که سرایت آن اواخر سال 2019 از شهر ووهانِ این کشور آغاز و موجب همه‌گیری جهانی بیماری کووید-19 شد و تا کنون جان حداقل 4 میلیون نفر را در سرتاسر جهان گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته از چین خواسته بود تا برای تکمیل بررسی‌های در حال انجام محققان این سازمان برای شناسایی منشا ویروس کرونا همکاری بیشتری داشته باشد و صدور اجازه بازدید از آزمایشگاه‌های شهر ووهان را تسهیل کند.
اما زنگ یکسین، معاون وزیر بهداشت چین روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که از درخواست رئیس سازمان جهانی بهداشت بسیار شگفت‌زده شده چرا که به باور او فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا مبتنی بر شواهد علمی نیست و به همین دلیل درخواست این سازمان نوعی توهین به ساحت علم تلقی می‌شود.
در همین حال، یوان ژیمینگ، یكی از مقام‌های موسسه ویروس‌شناسی ووهان نیز روز پنجشنبه اطمینان داد كه هرگونه احتمال « نشت آزمایشگاهی» یا جهش ویروس را در جریان بررسی‌های آزمایشگاهی با هدف افزایش کارآیی و عملکرد آن، رد کرد.
چین پس از آن که در 31 دسامبر سال 2019 شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان را فاش کرد، همواره با فرضیه درز این ویروس از آزمایشگاه‌های این شهر به شدت مبارزه کرده است. چین همچنین در اقدامی تلافی‌جویانه انگشت اتهام را به سمت آزمایشگاه آمریکایی «فورت دتریک» نشانه رفته است. چنان که دولت این کشور سه روز پیش با انتشار طوماری از درخواست بیش از نیم میلیون چینی از سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیق از این آزمایشگاه ایالات متحده به عنوان منشا ویروس کرونا خبر داد.
این آزمایشگاه که در نزدیکی واشنگتن قرار دارد به عنوان قلب تحقیقات آمریکا علیه بیوتروریسم مطرح بوده ولی از پائیز سال 2019 به دلیل آن چه که مشکلات ساختاری عنوان شده، تعطیل شده است.
فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا نخستین بار در دولت سابق ایالات متحده و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مطرح شد و پس از وقفه چند ماهه، بحث در مورد آن بار دیگر در آمریکا شدت گرفته است.

چین طرح تحقیق جدید سازمان بهداشت جهانی درباره منشاء کرونا را "توهین‌آمیز" خواند
کمیسیون بهداشت ملی چین روز (پنجشنبه) اعلام کرد، پکن معیار سازمان بهداشت جهانی برای فاز دوم تحقیقات درباره مشاء کرونا را توهین‌آمیز دانسته و از آنها تبعیت نخواهد کرد.
 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هفته گذشته، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت دومین تحقیق شامل بررسی آزمایشگاه‌ها و تاسیسات تحقیقاتی در منطقه‌ای می‌شود که اولین موارد کووید-19 در دسامبر 2019 در آنجا ثبت شد. این مطالعه جدید بخشی از برنامه پنج مرحله‌ای است که سازمان بهداشت جهانی تدارک دیده تا منشاء اصلی ویروس کرونا مشخص شود.
نماینده کمیسیون بهداشت ملی چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: تا 31 دسامبر 2019 موسسه ویروس شناسی ووهان هرگز با کووید-19 مواجه نشد. موسسه ویروس شناسی ووهان هرگز اقدام به ساخت کووید نکرده و هرگز آن را به بیرون نشر نداده است. علاوه بر این، هیچکدام از نیروها یا دانشجویان این مرکز تا بدین لحظه به کووید-19 مبتلا نشده‌اند.
او تاکید کرد که هیچ درکی دال بر منشاء مصنوعی برای این ویروس و درز آن از این آزمایشگاه وجود ندارد. این نماینده گفت: دانشمندان به توافق رسیده‌اند که کووید از منشا طبیعی است. کارشناسان بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که می‌گوید هیچ مدرکی در مورد منشا مصنوعی کووید و نشت آن از آزمایشگاه وجود ندارد.
ماه ژانویه تیمی از کارشناسان بین‌المللی برای بررسی یک آزمایشگاه، بیمارستانها و بازارهایی در پی منشاء کرونا به ووهان سفر کردند. این ماموریت کارشناسی سازمان بهداشت جهانی با ارائه گزارشی همراه شد که تاکید داشت نشت کروناویروس جدید از آزمایشگاهی در ووهان خیلی غیر محتمل است. این گزارش که مارس منتشر شد، گفت ویروس 
جدید به احتمال زیاد از طریق خفاش ها به انسان منتقل شده است.

محقق چینی نمونه‌های نخستین ویروس کرونا در ووهان را از پایگاه داده آمریکا حذف کرده است
همچنین پیش از این پژوهشگران در آمریکا اعلام کرده بودند شماری از نمونه‌های نخستین ویروس کرونا در ووهان، که توسط یک محقق چینی به پایگاه داده متعلق به موسسه ملی سلامت ایالات متحده وارد شده بود، چند ماه بعد توسط خود وی حذف شده‌اند.
به گزارش نشریه نیچر، جسی بلوم پژوهشگر مرکز سرطان «فرد هاچینسون» در سیاتل آمریکا می‌گوید مطالعه بر توالی‌های ژنتیکی ویروس‌هایی که در ابتدا در ووهان پخش شده‌اند نشان داد این ویروس‌ها به لحاظ ژنتیکی با آن‌چه بعدا گسترش یافته و باعث همه‌گیری شده متفاوت هستند.
آقای بلوم به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت این توالی‌های ژنتیکی به خودی خود نشان نمی‌دهد که آیا ویروس به طور طبیعی از حیوان‌ها به انسان جهش کرده یا حاصل نشت از آزمایشگاه بوده است. با این حال آنچه می‌توان گفت این است که نمونه‌هایی که برای بررسی منشأ همه‌گیری کووید-19 استفاده می‌شوند احتمالا کامل نیستند.
موسسه ملی سلامت آمریکا پایگاه داده‌ مشترکی دارد که پژوهشگران می‌توانند داد‌ه‌های خود را درباره انواع بیماری‌ها در آن بارگذاری کنند. از شروع همه‌گیری بدین سو، محققان ژنتیک داده‌‌ها و اطلاعات مربوط به بیماری کووید-19 را در این پایگاه به اشتراک گذاشته‌اند.
آقای بلوم درباره نمونه‌های مورد بحث گفت: «من فایل‌های حذف‌شده را از پایگاه گوگل کلاد بازیابی کردم و 13 توالی ژنتیکی مختلف ویروس سارس-کوو-2 در ووهان را بر اساس نمونه‌ آغازین همه‌گیری بازسازی کردم.» نتایج این تحقیق که در پایگاه «بیورکسیو» منتشر شده است.
موسسه ملی سلامت آمریکا تایید کرده است که نمونه‌های توالی به درخواست محققی که آن‌ها را ابتدا در مارس 2020 وارد کرده بود، در ژوئن 2020 حذف شده‌اند. با این حال این نهاد اضافه کرده است که چنین اقدامی استاندارد و مجاز به شمار می‌رود.
ادعای حذف داده‌‌های نمونه‌های اولیه ویروس کرونا در حال مطرح می‌شود که شماری دیگر از پژوهشگران می‌گویند حتی بر فرض پذیرفتن درستی ادعاها، نمی‌‌توان از آن نتیجه‌ای دال بر نشت آزمایشگاهی ویروس گرفت.
رابرت گاری، استاد ایمونولوژی در دانشگاه تولان، می‌گوید: «اگر این توالی‌ها حذف شده‌ باشند تا ابهامی ایجاد کنند واضح است که شکست خورده هستند ... چرا که بر فرض بودنشان نیز به ما اطلاعات اضافه‌تری درباره تنوع ژنتیکی نمونه‌های نخستین نمی‌دادند.»
سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس طی گزارشی اعلام کرد که طبق تحقیقاتش ویروس کرونا از حیوانات منشا گرفته و به انسان منتقل شده است. با این حال این سازمان به دلیل پذیرش شواهد ارائه شده از سوی چین مورد انتقاد قرار گرفته است و دولت آمریکا دست به تحقیقی جداگانه درباره منشأ ویروس زده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته گفت كه به دستیارانش دستور داده است تا درباره منشا ویروس کرونا تحقیق كنند. آقای بایدن گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال بررسی دو فرضیه احتمالی پر مورد منشأ کرونا هستند اما هنوز به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌اند.
یکی از این دو فرضیه آن است که ویروس در اثر یک حادثه آزمایشگاهی به وجود آمده و فرضیه دوم می‌گوید ویروس از طریق تماس با یک حیوان آلوده به انسان منتقل شده است. مقامات آمریکایی چین را به عدم شفافیت در مورد ریشه ویروس متهم می‌کنند، اتهامی که پکن آن را رد کرده است.
دکتر آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی از چین خواسته بود پرونده پزشکی 9 نفر را که بیماری آنها می‌تواند سرنخ‌های حیاتی در مورد این که آیا نخستین بار کووید 19 به دلیل نشت آزمایشگاهی پدید آمده یا نه، منتشر کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین سازمان بهداشت جهانی سازمان جهانی بهداشت منشا ویروس کرونا ویروس کرونا ایالات متحده روز پنجشنبه همه گیری شده اند چین روز حذف شده کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۷۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق