Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:38:27 GMT

حج باید مسیر گفت و گو بین کشورهای اسلامی را باز کند

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۸۳۴۵

حج باید مسیر گفت و گو بین کشورهای اسلامی را باز کند

حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، پنجشنبه در نشست وبیناری "حج ابراهیمی و وحدت مسلمین از دیدگاه رهبر معظم انقلاب" در مشهد اظهار داشت: حج از دیدگاه امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب، دارای ظرفیتهای بسیاری است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن از سوی رهبری برای مردم تبیین شده است.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی مردم فقط به بعد عبادی و معنوی حج توجه داشتند اما بعد از پیروزی انقلاب امام راحل و رهبر معظم انقلاب یک نگاه همه جانبه و توسعه یافته به حج داشتند و در واقع امام راحل را احیاگر حج ابراهیمی در عصر حاضر می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان کرد: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب هیچ عبادتی در اسلام ظرفیتهای متعدد حج را ندارد، در حج همه برکات نماز و روزه و زکات و سایر فریضه ها و حتی اقتصاد و وحدت امت اسلامی نیز نهفته است

وی اظهار داشت: از منظر بعد معنوی، حج یک دوره تمرین عبودیت و معنویت و آشنا شدن با خدا و نزدیک تر شدن به خدا است، حج رسیدن به تحول روحی و اخلاقی و دستیابی به تقوا است که وقتی انسان از حج بازمی گردد دیگر فرد سابق نیست و تا وقتی به گناه آلوده نشود، روحانیت حج بر وی باعث تاثیرپذیری دیگران از او نیز می شود، در واقع یکی از نشانه های قبولی حج آن است که فرد دیگر گناهان گذشته خود را تکرار نکند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: بعد دیگر حج که بسیار مورد تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده است، وحدت امت اسلامی است چرا که مسلمانان از سراسر جهان در یک زمان معین و با یک برنامه ریزی مشخص فراخوانده می شوند تا در یک اجتماع عظیم حضور یابند.

قاضی عسکر اظهار داشت: در این اجتماع بزرگ همه یکسان هستند و هیچ فردی بر دیگری برتری ندارد، همه متوجه یک نقطه هستند که آن کعبه است و همه با هم مناسک را اجرا می کنند و به بخشهای مختلف مکه می روند، یعنی به واسطه حج یک جامعه متحد و یکپارچه ای تشکیل می شود که در هیچ کجای جهان سابقه ندارد.

وی بیان کرد: حج کانون وحدت اسلامی است و در حج همه رودهای جاری شده از کشورهای مختلف به هم متصل می شوند و اقیانوسی درست می کنند که می تواند سرچشمه ای برای سرازیر شدن برکات حج به کشورهای دیگر باشد.

وی اضافه کرد: باید در حج به گونه ای عمل شود که هر ساله روسا و اندیشمندان کشورهای اسلامی گرد هم آمده و برای تعمیق وحدت امت اسلامی چاره اندیشی کنند، بین کشورهای اسلامی درگیر، صلح ایجاد کنند و حق کشورهای مظلوم را از ظالم بگیرند و بین مسلمانان عقد اخوت ایجاد کنند.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: اگر ۱.۵ میلیارد جمعیت مسلمان جهان با هم متحد شوند با توجه به امکانات و منابعی که کشورهای اسلامی در اختیار دارند، می توانند جهان را زیر و رو کنند و دیگر صهیونیست ها جرات نخواهند کرد که یک کشور اسلامی را اشغال نمایند.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اساس برائت از مشرکان در حج است، اینکه شیعیان در حج شعار برائت از مشرکین می دهند نمی خواهند که به امت اسلامی خدشه وارد نمایند بلکه منظورشان کشورهای استعمارگر و ظالمی هستند که به مسلمانان ظلم می کنند.

حجت الاسلام قاضی عسکر افزود: حج کانون افشاگری علیه ستمگران است در حالی که بعضا جمهوری اسلامی را که شعار برائت از مشرکین می داد، به سیاسی کردن حج متهم کردند اما رهبر معظم انقلاب در برابر این سخنان واکنش نشان دادند که مگر می شود حج را از سیاست جدا کرد، مگر می شود که سیاست را جدا از دیانت دانست.

وی بیان کرد: برائت یک ریشه قرآنی و دینی دارد، لفظ برائت در قرآن کریم از زبان انبیای گذشته بویژه از زبان حضرت ابراهیم (ع) آمده است و خود قرآن می فرماید که ابراهیم برای شما در برائت الگو است لذا باید در حج فریاد بزنیم و مسلمانان را آگاه کنیم و آنجا فریاد اتحاد سر بدهیم.

وی اظهار داشت: حج بهترین فرصت برای آگاهی بخشی و در پرتو آن اتحاد جوامع اسلامی است تا در برابر غارتگران بین المللی بایستند و نگذارند منابع جوامع اسلامی غارت شود، اگر فرصت حج را به برنامه ریزی برای امت اسلامی اختصاص دهیم، می توان برای یکسال تعمیق اتحاد این امت برنامه ریزی کرد.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در پی فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از فرصت حج برای برنامه ریزی سالانه، ما در زمان حج برای سال آینده آن برنامه ریزی کردیم و پس از اتمام حج، با آسیب شناسی زوایای مختلف آن در جهت رفع مشکلات کوشیدیم.

وی با تاکید بر آگاهی کامل فرد نسبت به اعمال و مناسک حج و بهره گیری مطلوب از فرصت حج افزود: بیش از هزار و ۴۰۰ کتاب برای ارایه آموزشهای مختلف در حوزه حج منتشر و آموزشهای حضوری نیز به حجاج داده شد و حتی تجربه دادن آموزشها و آگاهی های لازم به مسلمانان کشورهای دیگر مانند عراق را نیز کسب کردیم.

قاضی عسکر به بعد اقتصادی حج و منافع و برکات آن برای کشورهای اسلامی و عربستان اشاره و بیان کرد: اگر از فرصت حج برای توسعه منافع اقتصادی حاصل از آن استفاده کنیم، می توان یک هم افزایی برای اقتصاد کشورهای اسلامی ایجاد کرد به طوری که به عنوان مثال اگر فقط کالای کشورهای اسلامی در مکه عرضه شود، یک گردش مالی مناسبی برای آن کشورها به وجود می آورد که همه از آن منتفع می شوند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، حج و اقتدار اسلامی حاصل از آن را از دیگر مزایای آن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: بنا به فرمایش معظم له باید حج را تبدیل به کانون اقتدار اسلامی کرد، حج بیرق اسلامی است که اگر یک کشور اسلامی مورد هجوم قرار گیرد همه باید زیر این بیرق جمع شده و در برابر متجاوز ایستادگی کنند.

وی اضافه کرد: حج می تواند منشاء یک تحول بین المللی شود و اقتدار اسلامی را در سطح بین المللی به نمایش درآورد.

قاضی عسکر، آشنایی با الگوهای اسلامی برای پیروی از سبک درست زندگی را از دیگر مزایای حج برشمرد و گفت: مکه علاوه بر پیامبر اسلام (ع)، محل حضور و دفن دهها یار ایشان است که می توانند الگو و منشاء تحول در زندگی ما باشند.

وی تاکید کرد: بهره گیری مظلوب از فرصت و برکات حج می تواند منافع زیادی را برای جهان اسلام به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها مشهد مقام معظم رهبری حج حج ۱۳۹۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد مقام معظم رهبری حج مشهد مقام معظم رهبری حج حج ۱۳۹۹ دیدگاه رهبر معظم انقلاب کشورهای اسلامی برنامه ریزی امت اسلامی قاضی عسکر امام راحل فرصت حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۸۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره یک طرح

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایت رهبری، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، نکات زیر را مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود.

پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.

در باب قرآن، کار لازم ابتدایی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902386

دیگر خبرها

  • سعیدی، امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهرکنندگان تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره یک طرح
  • معلمان الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند
  • برخورد وحشیانه آمریکا با دانشجویان حامی غزه چهره واقعی آنها را نشان داد
  • عکس/پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
  • رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: رهبر انقلاب از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • ۲۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟