Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندس مهدی میرقراچولو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: ماهی قزل‌آلای خال قرمز، بومی ایران و جزو گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شود.

وی افزود: از مرکز تحقیقات شیلات کشور می خواهیم که گونه ماهی قزل آلای خال قرمز که در منابع آبی این استان وجود دارد مورد مطالعه قرار دهند زیراکه این گونه ماهی برای پرورش بسیار مناسب و درآمدزا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرقراچولو با بیان اینکه ماهی قرمز قزل آلای خال قرمز در زیستگاه های این استان بومی است افزود: این ماهی باید پس از مطالعه اصلاح نژاد شود و تخم و یا لارو آن در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد، به دلیل اینکه زیستگاه این ماهی منابع اّبی استان است.

به گزارش ایرنا قزل‌آلای خال‌ قرمز (Salmo trutta fario) نام گونه‌ای از خانواده آزادماهیان است که در برخی کشورها به آن «قزل‌آلای قهوه‌ای» می‌گویند، این ماهی‌ها در آب شیرین و رودخانه و دریاچه تغذیه می‌کنند و در فصل پاییز برای تخم‌ریزی عکس جریان آب را در پیش گرفته و به سمت سرچشمه‌های رودخانه رهسپار می‌شوند، این ماهی نسبت به تغییرات دما و مواد غذایی حساسیت خاصی دارد.

مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استخرهای ذخیره آب، چشمه سارها و استخرهای پیش ساخته بهترین مکان برای پرورش ماهی خال قرمز است و بهره برداران بخش کشاورزی باید با استفاده از استخرهای دومنظوره تولید را بالا ببرند که خود باعث افزایش درآمد خانوارها نیز خواهد شد.

 میرقراچولو با بیان اینکه منطقه روستای دشت در گرمه بهترین فضا برای پرورش ماهیان گرمابی و سردابی است اظهار داشت: این منطقه باید به قطب مزارع پرورش ماهی تبدیل شود اما متاسفانه از منابع آبی درست بهره برداری نمی شود این در حالی است که در بیشتر استان های همجوار به این موضوع بیشتر پرداخته اند.

وی از بهره برداران بخش کشاورزی که دارای منابع آبی مناسبی از جمله روستاهای مهنان، بازخانه، حمزانلو خواست تا به پرورش ماهی بپردازند و اظهار داشت: روستاییان از منابع آبی که در اختیار دارند می توانند پس از برداشت محصولات به ویژه سردرختی برای پرورش ماهی بهره بردای کنند.

وی خواستار استفاده از استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی در بیشتر روستاهای این استان شد و افزود: حتی می توان در قالب طرح های مشاغل خانگی ماهی پرورش داد که نسبت به سایر شغل های درآمد مناسب تری نیز دارد.

مدیرامور شیلات جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : در سال گذشته حدود ۲ هزار ۵۰۰ تن از مزارع آبزی پروری این استان ماهی تولید شد که  پیش بینی می شود این تولید در سال جاری به بیش از ۲ هزار  ۷۰۰  برسد.
میرقراچولو  شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

بیشتر ماهی تولید شده در استان قزل آلا، کپور و آمور  است.

 خراسان شمالی با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

برچسب‌ها بجنورد پرورش ماهی خراسان شمالی سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد پرورش ماهی خراسان شمالی بجنورد پرورش ماهی خراسان شمالی سازمان شیلات ایران قزل آلای خال قرمز خراسان شمالی پرورش ماهی برای پرورش منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در دیدار با استاندار خراسان‌رضوی گفت: طرح نهضت ملی مسکن در این استان از شتاب مطلوبی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط عمومی استانداری، محمدعلی زهره‌ای، امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در این استان از شتاب مطلوبی برخوردار است، اظهار کرد: کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تبدیل به یک کارگاه ساخت مسکن شده است.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور در خصوص سرعت بخشیدن به احداث واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن و استفاده از ظرفیت مردم در این راه، باید مباحث با تدبیر و گره‌گشایی شود.

نظری با اشاره به اشرافیت تیم اعزامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، افزود: هیچ مشکلی برای رفع موانع و تنگناها در استان وجود ندارد که با راهبری و مدیریت قابل حل نباشد، کافیست راهکارها احصا و عملیاتی شود.

وی با استناد به آمار و ارقام وضعیت راه‌های استان را بسیار مهم ارزیابی و با اشاره به سه مبدا ترانزیتی کشور و همچنین حجم ترافیک حاصل از زائران حرم مطهر حضرت رضا (ع)، ترافیک راه‌ها و آزادراه‌های استان را چهار برابر ظرفیت موجود اعلام کرد.

استاندار خراسان‌رضوی تاکید کرد: برنامه و آمادگی کامل در استان جهت استفاده از ظرفیت مولدسازی برای تکمیل پروژه‌ها وجود دارد و این امر مهم نیازمند حمایت و همراهی متولیان کشور است.

کد خبر 748741

دیگر خبرها

  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • قلم قرمز روی شاه ماهی نقل و انتقالات پرسپولیس
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود