Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، منابع خبری شامگاه پنجشنبه گزارش دادند «ناوی پیلای»، رئیس پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ریاست تحقیقات این سازمان درباره نقض «نظام‌مند» حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین را به عهده خواهد گرفت.

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت پیلای ریاست هیأت تحقیق سه نفره‌ای را به عهده خواهد داشت که قرار است تحقیقات موشکافانه‌ای درباره «دلایل ریشه‌ای» درگیری‌ های چند دهه‌ ای میان اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل کمیسیون تحقیقات (COI) در خصوص این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دستور تشکیل چنین کمیسیون‌هایی را در موضوعاتی که بالاترین سطح از تحقیقات را می‌طلبند صادر می‌کند.

دستور انجام این تحقیقات، در جلسه ویژه این شورا که روز ۲۷ می برگزار شد صادر شده بود. آن جلسه برای رایزنی درباره تشدید درگیری‌ میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تشکیل می‌شد.

کمیسیون مستقل و بین‌المللی که شورای حقوق بشر دستور تشکیل آن را صادر کرده باید اقدام به تحقیق در خصوص «تمامی موارد نقض قوانین بشردوستانه و تمامی موارد نقض قوانین حقوق بشری در اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین شامل بیت‌ المقدس شرقی» کند.

این کمیسیون همچنین قرار است «ریشه‌های زیربنایی تنش‌های مکرر، بی‌ثباتی‌ها و ادامه‌دارشدن درگیری‌ها» و دلایل سرکوبگری‌ها و تبعیض‌های نظام‌مند بر مبنای هویت‌ ملی، قومی، نژادی یا مذهبی را مورد بررسی قرار دهد.

از اعضای کمیسیون مذکور خواسته شده واقعیت‌ها و شرایط پیرامون نقض قوانین مذکور در نظر گرفته شده و افراد خاطی شناسایی شده و پاسخگو شوند.

با آنکه شورای حقوق بشر پیش از این ۸ بار دستور انجام تحقیقات مشابه را درباره نقض قوانین بین‌المللی در اراضی فلسطین اشغالی صادر کرده این نخستین بار است که دستوری برای بررسی «دلایل ریشه‌ای» درگیری‌ها و تحقیق درباره تخلفات «نظام‌مند» صادر شده است.

قطعنامه مذکور توسط پاکستان به نمایندگی از طرف «سازمان همکاری‌های اسلامی» ارائه شده بود و با حمایت ۲۴ عضو از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر به تصویب رسید.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است کمیسیون تحقیقات (COI) از ژوئیه ۲۰۲۲ هر ساله نتایج تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد.

این کمیسیون نخستین کمیسیون بدون مدت زمان معلوم است که فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد. کمیسیون‌ها دیگر، مانند کمیسیونی که درباره سوریه تشکیل شده باید به صورت سالانه مأموریتشان را تمدید کنند.

«میشل باشله»، رئیس فعلی شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است در ماه سپتامبر گزارش شفاهی خود درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای این قطعنامه را ارائه کند.

اعضای کمیسیون تحقیقات برای انجام مأموریت خود، به منطقه اعزام‌ شده و با شاهدان عینی و قربانیان گفت‌وگو خواهند کرد.

نمایندگی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای مدعی شد کمیسیون تحقیقات، در جلسه‌ای «معیوب و جانبدارانه» تشکیل شده و تنها هدف برگزاری چنین جلسه‌ای توسط شورای حقوق بشر، انتقاد از اسرائیل بوده است.

در بیانیه رژیم صهیونیستی آمده است: «جای تعجب ندارد که هدف این ساز و کار، یافتن تخلفات اسرائیل و همزمان، سفیدشویی جنایات حماس است که یک سازمان تروریستی در نوار غزه است.»

در این بیانیه آمده است که اسرائیل بر همین اساس با این تحقیقات همکاری نخواهد کرد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی حقوق بشر فلسطین شورای حقوق بشر سازمان ملل کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد نقض قوانین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدمحمد عبدالنبی موسوی‌فرد صبح امروز جمعه در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره قرآن، عترت و نماز نخبگان دانش‌آموزی خوزستان با بیان اینکه اهمیت آموزش و پرورش به‌خاطر دانش‌آموزان است، در خطاب به دانش آموزان بیان کرد: کشورهای آفریقایی و افغانستان را ببینید چون توان علمی نداشتند اینها آمدند و ذخایر نفت و گاز و طلای آنها را دزدیدند و با آن برای خود تمدن درست کردند. انقلاب اسلامی همه این ذخایر و منابع را برای خودش نگه داشته است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ یک دختر با مرگ طبیعی از دنیا رفت. رسانه‌های آنها کاری کرد که به نظام هزینه تحمیل شد. اکنون رژیم صهیونیستی در غزه جنایت می‌کند و نیمی از این شهدا در غزه کودک هستند اما می‌گویند جمهوری اسلامی در ۱۴۰۱ حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت نکرد. این رژیم در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید. اکنون هم فطرت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی به آنها نهیب زد و دست به اعتراض زدند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد با اشاره به اینکه چهره تمدن غربی را در اسرائیل ببینید، افزود: می‌گفتند هر آنچه را که به سمت‌مان شلیک شود، در هوا می‌زنیم اما وقتی بزدلانه به سفارتخانه ما در سوریه حمله کردند در یکی دو هفته تا عملیات وعده صادق آماده بودند و اما موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران همه به هدف اصابت کرد. در ۱۰ روز آمریکا به ما پیغام داد ما نبودیم.

وی درباره موضوع حجاب گفت: حدود ۹۰ سال قبل در اروپا وضعیت حجاب پوشیده بود اما اکنون نتیجه کار آنهایی که دنبال بی‌حجابی بودند و نتیجه کار فمینیست که از طرف استکبار جلو آمدند قابل مشاهده کنید. در آنجا درصد خودکشی مردان ۲۰ درصد و زنان ۵۰ درصد است. همه شعارهای فمینیست‌ها به ضرر زن بود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان اظهار کرد: آنها خانواده را هدف قرار دادند. سقط جنین یعنی کشتن انسان و آنها از آن حمایت می‌کنند. آنها زننده‌ترین رفتار یعنی عمل قوم لوط را قانونی کردند.

کد خبر 6095848

دیگر خبرها

  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • ‏تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • انصاری: استکبار قادر به پوشاندن جنایت صهیونیست‌ها نیست
  • سفر رئیس سیا به مصر با دستور کار آتش‌بس در غزه
  • رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید
  • آمریکا در پشت نقاب حقوق بشر پنهان شده است
  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه
  • گور‌های جمعی، مکان‌هایی که ابعاد نقض حقوق شهدای غزه را افشا می‌کند