Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌ها نشان می‌دهند میادین مغناطیسی که با چشم انسان قابل دیدن نیستند، نقش مهمی در شکل‌گیری کهکشان‌های مارپیچی دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، بررسی‌های "رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ" (SOFIA) نشان می‌دهند که کهکشان‌های مارپیچی مانند راه شیری، توسط میادین مغناطیسی شکل می‌گیرند. این میادین مغناطیسی، با چشم انسان قابل دیدن نیستند اما با ترکیب تصاویر "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble Space Telescope)، تلسکوپ "NuSTAR" و تلسکوپ "SDSS"، این میادین مغناطیسی آشکار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران در این تصویر، میادین مغناطیسی را در بازوهای مارپیچی کهکشان "M77" اندازه‌گیری کردند. این میادین به صورت خطوط مستقیمی نشان داده می‌شوند که بازوهای در حال چرخش را از نزدیک دنبال می‌کنند. میادین مغناطیسی در کهکشان مارپیچی، با بازوهای مارپیچی همسو شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد نیروهای گرانشی که شکل کهکشان را پدید می‌آورند، میدان مغناطیسی آن را نیز فشرده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کهکشان مارپیچی میدان مغناطیسی تلسکوپ فضایی هابل ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه

به گزارش خبرآنلاین، سحابی حلقه با فاصله ۲۵۰۰ سال‌نوری در صورت‌فلکی شلیاق (چنگ‌رومی) واقع شده و جزء سحابی‌های سیاره‌نما دسته‌بندی می‌شود. سحابی سیاره‌نما زمانی ایجاد می‌شود که ستاره‌ای خورشیدمانند عمرش به پایان می‌رسد؛ بدین‌ترتیب جو بیرونی خود را پرتاب می‌کند و هسته‌اش به کوتوله سفید تبدیل می‌شود.

این تصویر ترکیبی با داده‌های نور قرمز گسیل‌شده از اتم‌های هیدروژن و همچنین نورهای مرئی و فروسرخ ساخته شده و با داده‌های سه تلسکوپ فضایی هابل، دوچشمی بزرگ و سوبارو تهیه شده است. در این تصویر، حلقه مرکزی را به‌وضوح می‌بینید که حدود یک سال‌نوری وسعت دارد؛ اما در این نوردهی بسیار عمیق، جزئیات بسیار ظریف‌تر و گسترده‌تری آشکار شده است: رشته‌های حلقه‌ای گاز درخشان که بسیار دورتر از ستاره مرکزی سحابی گسترش یافته‌اند و یادگار بیرونی‌ترین لایه‌های جو ستاره در حال مرگ به شمار می‌آیند.

اعتبار تصویر: هابل، تلسکوپ دوچشمی بزرگ، تلسکوپ سوبارو؛ ترکیب و حق چاپ: رابرت گندلر

برای مشاهده عکس در ابعاد بسیار بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900745 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • رولکس ؛ نسخه «چه کسی اهمیت می دهد» (+عکس)
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوترها قابل استفاده می‌شوند
  • واضح‌ترین تصویرها از مغز با قوی‌ترین دستگاه ام‌آرآی
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری