گفتوگوهای فرهنگی میتواند زمینهساز احیای جاده ابریشم باشد
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۱۸۲۸
افشین تحفهگر در دومین روز همایش بینالمللی گفتوگوهای بینافرهنگی خراسان، ۲۷ تیرماه، با موضوع هنر و معماری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان بزرگ سرزمین تاریخی و باستانی است که به فارسی دری سخن گفته میشود و قلمرو فرهنگ سرزمینی آنها نیز بخشهای بزرگی از سرزمینهای شرق و شمال شرقی ایران کنونی را در بر میگرفته، ضرورت دارد همواره به حوزه فرهنگی و قدمت پهنه خراسان بزرگ پرداخته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: این قلمرو فرهنگی و زبانی که از هویت و ملیت واحد حکایت دارد، در حقیقت مهمترین حوزه زبان فارسی و زیر شاخههای ایرانی را در کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، هند، ازبکستان و بنگلادش به وجود آورده است. همواره از میانه قرن بیستم رقابت شدیدی در میان کشورهای جهان در جهت استفاده از ابزارهای بینالمللی برای حفظ و ثبت میراثهای فرهنگی و معنوی خود به وجود آمده است که دلیل این امر نیز برتری یافتن منافع ملی کشورها و رونق گرفتن پدیده فرهنگی و اقتصادی گردشگری بوده است.
معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: امروزه نام تاریخ و تمدن خراسان بزرگ همچنان جزو قلمرو فرهنگی ایران است. وجود سه استان پهناور خراسان با مرکزیت دینی و معنویت دینی امام رضا(ع) و وجود مشاهیر و بزرگان متعددی در فرهنگ و ادب فارسی که در سراسر این استانها پراکنده هستند در کنار توجه و علاقه شدید فرهیختگان، اندیشمندان فرهنگی و مردمان برخوردار از اصالت و هویت هستند و در خارج از مرزهای جغرافیایی فعلی ایران به سر میبرند، فرصتهای ارزشمندی را برای کشورها فراهم خواهد آورد.
تحفهگر خاطرنشان کرد: امروزه یکی از اساسیترین روشها در جهت بالا بردن روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، یافتن مشترکات بین کشورها به ویژه فرهنگ، زبان، هنر، معماری، ادبیات و اشتراکات دینی است و این در حالی است که ایران با بسیاری از کشورهای فارسی زبان دارای اشتراکات فراوانی در حوزه تاریخ، زبان، فرهنگ و دین است. از اینرو علایق و پایبندی به آداب و رسوم موجب افزایش همبستگی میان ساکنان این کشورها شده است.
وی افزود: ایجاد ظرفیتهای لازم فرهنگی و هنری با تشکیل انجمنهای ادبی و برگزاری برنامههای فرهنگی به همراه آموزش زبان فارسی، زمینه و فرصت جدیدی را در منطقه آسیای مرکزی برای کشورهای مشترک فراهم خواهد آورد که شاید بتواند موجب حیات مجدد جاده ابریشم باشد، چرا که وضعیت جغرافیایی این کشورها از حیث دوری از آبهای آزاد میتواند فرصتی برای این کشورها در منطقه امنی چون ایران اسلامی باشد.
دبیر همایش بینالمللی گفتوگوهای بینافرهنگی خراسان گفت: همچنین ابعاد و اشتراکاتی در ضمن این کشورها وجود دارد که میتوان به اشتراکات تاریخی، زبان، دین، اشتراکات طبیعی و همچنین اشتراکات فرهنگی و ایرانی با مشخصههای هنری، یاد کرد. لذا با این وجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت فرهنگ غنی مشترک بین این کشورها بر آن شد تا چنین همایشی را با همکاری آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کند.
تاریخ و تمدن ایران بستر مناسبی برای شکلگیری گفتوگوهای بینافرهنگی است
علی بختیاری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، در ادامه این همایش، با بیان این که برگزاری این همایش یک اتفاق ارزشمند است که میتواند نقش موثری در ایجاد همگرایی و همدلی میان ملتهای منطقه داشته باشد، افزود: همواره مقوله فرهنگ، مقولهای جهانی است و این نکته را باید دانست که فرهنگ مرز نمیشناسد. امروزه که در عصر فرهنگ و عصر شکوفایی فرهنگ به سر میبریم تقریبا توجه دنیا به این سمت بیشتر شده، چرا که موضوعی مهمتر از فرهنگ برای ایجاد صلح پایدار، دوستی و همدلی در بین ملتها وجود ندارد.
وی عنوان کرد: حوزه تمدنی ایران که دارای تاریخ و تمدن است و اشتراکات فراوانی که برای همگرایی بین ملتها در منطقه و در دنیا دارد، یک بستر بسیار مناسب برای شکلگیری این نوع گفتوگوهاست. در حقیقت فرهنگ، هویت ملتها و چیستی ما را تشکیل میدهد. لذا بهترین نوع گفتوگو برای رسیدن به این همدلی و همگرایی حوزه فرهنگ است.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی بیان کرد: در حقیقت هنر، بیان اعتلای سخن گفتن از معنویت است، آن جایی که زبان قاصر از بیان زیباییهاست، هنر به خدمت میآید و از سخن گفتن آغاز میکند. لذا مقوله هنر، زبان مشترک همه ملتهاست، زبانی که نیاز به مترجم ندارد و بهترین حلقه وصل بین ملتهاست و همیشه مورد توجه ملتها و اندیشمندان برای توسعه روابط و برای گسترش دوستیها بوده است.
بختیاری خاطرنشان کرد: از اینرو امیدواریم که این رویداد ارزشمند بتواند بسترهایی را برای افزایش توجه و همچنین تحقیق و پژوهش در این حوزه فراهم آورد و دلهای مردم منطقه را به یکدیگر نزدیک کند.
وی در خصوص معماری عنوان کرد: معماری هم بر سبک زندگی اجتماعی موثر است و هم از طرفی نیز از آن تأثیرپذیر است، همان گونه هنر نیز این شاخصه و ویژگی را دارد. معماری بازتاب خصوصیات محیطی، فرهنگی و همچنین تحت تأثیر عواملی چون زیبایی شناسی و پدیدههای فرهنگی است.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی اضافه کرد: مقوله معماری که در قالب مصادیق و به نوعی مقولههای هنر تعریف میشود و یکی از شاخههای هنر است، بیانگر روحیات، خلقیات، عقاید و سبک زندگی ملتهاست و مطالعه در این زمینه میتواند ما را به بسیاری از ریشههای مشترک تاریخی ملتها، هدایت کند.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: همایش بینافرهنگی خراسان رضوی سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی گفت وگوهای ملت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زمینههای فرهنگسازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانوادهدوستی
کارشناس مسائل فرهنگی معتقد است: عادیانگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرایم بازتر میکند و امنیت روانی جامعه مورد تهدید جدی قرار میگیرد. در شرایط فعلی طرح نور زمینهای برای رفتار مسالمتآمیز با افرادی است که حجاب را سبک شمردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی معتقدند برای مبارزه با بیحجابی تنها اقدام فرهنگی کفایت میکند و لازم نیست از اقدامات سلبی استفاده شود، چراکه این نوع فعالیتها راه درستی برای امر به معروف حجاب نخواهد بود. از سوی دیگر برخی بر این باورند که در عین حال که موضوع عفاف و حجاب به عنوان هنجاری اجتماعی نیازمند فعالیتها فرهنگی و ویژه است، اما ضرورت دارد در مقام اجرا و عملیات نیز با هر نوع کوتاهی در زمینه عفاف و حجاب در سطح جامعه برخورد شود.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر محمدحسین موسوی، استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی، به بررسی زمینههای فرهنگی و عملیاتی عفاف و حجاب و اجرای طرح نور پرداخته است.
عادیانگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرایم بازتر میکند
از آنجایی که مدتی است طرح نور به منظور رعایت حجاب در جامعه اجرا شد، به اعتقاد شما آیا اجرای چنین طرحی میتواند حلکننده مسئله عفاف و حجاب در جامعه باشد و این موضوع را به عنوان هنجار اجتماعی فراگیر کند؟
برای آغاز بحث درباره حجاب باید به دلایل اجرای طرح نور پرداخت. پرسشی که در زمینه حجاب مطرح میشود این است که تا چه زمانی قرار است نسبت به عدم رعایت حجاب در جامعه بیاعتنا بود و این گونه مسائل در حوزه عفاف و حجاب را عادی فرض کرد؟
این در حالی است که هر نوع عادیانگاری در موضوع عفاف و حجاب در نهایت فضا را برای ارتکاب جرایم بازتر میکند و در نتیجه آرامش و امنیت روانی جامعه و خانوادهها بر هم خورده و مورد تهدیدهای جدی قرار میگیرد. بنابراین در شرایط فعلی طرح نور زمینهای برای رفتار مسالمتآمیز با افرادی است که حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی سبک شمردهاند.
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شددر اجرای طرح نور یک بار دیگر نیروهای حافظ امنیت و حریم عمومی وارد عمل شدند. اجرای طرح از سوی این بخش جامعه را چگونه ارزیابی میکنید؟
قبول مسئولیت از سوی نیروهای حافظ امنیت و حریم عمومی قابل ستایش است و با وجود اینکه این گروه مدتی از سوی برخی مغرضان مورد ظلم قرار گرفتند، اما باز هم برای تأمین و حفظ آرامش و امنیت جامعه در میدان حاضر شدهاند.
این نکته طبیعی است که طبق حکم عقلانی، دینی و اعتقادی باید امور اجتماعی و فرهنگی مورد رصد و اصلاح قرار بگیرد و در این زمینه موضوع حجاب دارای جایگاه ویژه و مهمی است که نباید مورد غفلت باشد.
فعالیت فرهنگی همراه با اقدام اجرایی و اجتماعی
برخی معتقدند هنوز هم با فرهنگسازی میتوان در ترویج حجاب به موفقیتهایی رسید. به اعتقاد شما جایگاه زمینهسازی فرهنگی در این مقوله اجتماعی کجاست؟ آیا میتوان با فعالیت فرهنگی، زمینه رعایت حجاب را فراهم کرد و یا همزمان نیازمند فعالیت عملی هستیم؟
مردم کشور ما از دیرباز مردمی اهل عفت و حیا بودهاند و همین نکته زمینهای است که برای ترویج حجاب میتوان از آن بهره برد. درواقع چون زمینه گرایش به عفت و حیا در وجود و فطرت مردم ما نهادینه شده، از همین منظر میتوان نسبت به ترویج حجاب اقدام کرده و هر فعالیت فرهنگی بر همین مبنا گذاشته شود.
دقت داشته باشید که فرهنگ ایرانی ما برگرفته از آموزههای دینی و اسلامی است و به همین دلیل است که موضوع پوشیدگی و حیا از اصول اصلی و جدی در جامعه و فرهنگ ایرانی به حساب میآید. هر انسان غیرتمند و دارای عقل سلیم، چه زن باشد و چه مرد، میداند که حیا لازمه حیات و زندگی سالم و امن و است و از این منظر هم فرد، هم خانواده و هم جامعه در امنیت روانی و آرامش فکری خواهد بود.
به همین علت نباید به دلیل برخی برخوردها در مقوله فرهنگ از موضوع عفاف و حجاب اغفال شود. زیرا بسیاری از کسانی که در جامعه ما حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، خودشان به آموزههای دینی و اسلامی باور دارند و این رفتار آنها ناشی از عناد با نظام و کشور نیست، بلکه لازم است با این افراد رفتاری مهربانانه و از روی محبت و آرامش داشت و با دوستی و مدارا نکات حجاب و حیا را به آنها گوشزد کرد.
در طرح نور همان طور که از نام آن بر میآید، لازم است راه و مسیر حرکت روشن و نورانی باشد. در این طرح دختران و زنانی که موضوع حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی مورد غفلت قرار داده و سبک میدانند، باید مانند خواهر و دختر خودمان در نظر گرفته شوند و از اینکه کسی خود را برتر و بهتر از دیگری بداند و با خشونت بخواهد ترویج حجاب کند، باید پرهیز شود.
با چنین رفتار مسالمتآمیزی میتوان زمینه تقویت و رشد نگرش صحیح به رعایت حجاب را فراهم کرد. در واقع هر نوع پیشرفت و دستیابی به اهداف طرح نور، در گروی دوستی و رفتار صلحآمیز با افرادی است که هنجار اجتماعی حجاب را سبک میشمرند و به درستی اصول پوشیدگی را در رفت و آمدهای خود در جامعه رعایت نمیکنند.
جذب حداکثری در حوزه حجاب با تعریف طیف گستردهای از پوشش دینی
کار عملیاتی از بدنه دولت آغاز شود
در زمینه عملیاتی کردن مبارزه با بیحجابی نیز شیوهها و راهکارهای متنوع و بعضاً مخالفی ارائه میشود. اما در طرح فعلی که با عنوان طرح نور شناخته میشود، چه پیشنهادی برای رسیدن بهتر به نتیجه پیشنهاد میدهید؟
برای اجرای طرح نور خوب است کار عملیاتی از نهادهای زیر مجموعه دولت آغاز شود و همزمان رسانهها با اقدام فرهنگی همراهی کنند. به این صورت که دولت، طرح نور را در سازمانها و نهادهایی که تحت پوشش دارد اجرا کند. وقتی اقدام از بدنه دولتی آغاز شود، مردم بهتر در رعایت هنجار حجاب مجاب خواهند بود.
رسانههایی که با ترویج فرهنگ حجاب و اجرای طرح نور مخالفت میکنند عموماً یا درک درستی از مسائل ندارند و نسبت به موضوع عفاف و حجاب کم اطلاع هستند یا غرضورزی دارند و آب به آسیاب دشمن میریزند.
در صورتی که زاویه گرفتن رسانهای با موضوع حجاب در اثر کم اطلاعی باشد، باید توجه داشت مجموعههایی که به مسائل کلان جامعه ورود میکنند، باید از زمینه فکری و اطلاعی درست و دقیقی بهرهمند باشند و بیاطلاعی در مورد کلان موضوع حجاب چندان پذیرفته شده نیست.
اگر هم رسانهای قصد غرضورزی دارد و در جریان جنگ شناختی، موضع خود را به سمت دشمن متمایل کرده، باید مورد سؤال و اشکال قرار بگیرد که بر چه اساسی در نظام جمهوری اسلامی فعالیت میکند و از بیتالمال مسلمین ارتزاق دارد اما تیشه بر ریشه سبک زندگی جوانان و نهاد خانوادههای این جامعه میزند.
تبیین هنجار اجتماعی حجاب نیازمند فعالیت گسترده فرهنگی است
چه زمینههای فرهنگی برای ترویج این امر وجود دارد که میتواند بهانه و عاملی باشد تا ضرورت رعایت عفاف و حجاب تبیین شود؟
در طرح نور دختران و زنانی که موضوع حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی مورد غفلت قرار داده و سبک میدانند، باید مانند خواهر و دختر خودمان در نظر گرفته شوند و از اینکه کسی خود را برتر و بهتر از دیگری بداند و با خشونت بخواهد ترویج حجاب کند، باید پرهیز شود.
یکی از نکات بسیار مهم در رعایت حجاب در جامعه این است که برای همه مردم تبیین شود که حجاب یک موضوع شخصی و خصوصی نیست تا برخی افراد گمان کنند میتوانند حجاب را به طور فردی رعایت کنند یا خیر. یعنی برخورد سلیقگی درباره رعایت حجاب موضوعی منتفی است.
همان طور که فواید رعایت قوانین اجتماعی به تمام مردم مربوط میشود و آثار جمعی دارد، رعایت حجاب هم این گونه است. پس اگر یکی از مردم جامعه حجاب را رعایت کند، بهرهای خواهد داشت که هم به خود او خواهد رسید و هم به تمام مردم جامعه. عدم رعایت این هنجار اجتماعی نیز همین گونه است و آسیبهای ناشی از بی احترامی به اراده اجتماعی، هم خود فرد را درگیر خواهد کرد و هم مردم اجتماع را.
در این مورد لازم است گروههای فرهنگی به خصوص رسانهها و افرادی که تریبونهایی را در اختیار دارند دست به کار شوند و در اقدامی هماهنگ و بیش از پیش در زمینه ترویج حجاب فعال شوند. زیرا حجاب یک وظیفه عمومی است و تنها به مسلمانان مربوط نیست که درباره حکم اسلامی آن به تنهایی بحث و گفتوگو شود. بلکه حتی غیر مسلمانان نیز باید این هنجار را در سطح جامعه رعایت کنند، حتی اگر در خانواده و در فضاهای شخصی خود ملزم به رعایت نیستند.
دو زمینه مهم برای فرهنگسازی حجاب: گرایش ذاتی به حیا و خانوادهدوستی
نکته قابل توجه برای ترویج حجاب آن است که مردم کشور ما از دیرباز مردمی اهل عفت و حیا بودهاند و همین نکته زمینهای است که برای ترویج حجاب میتوان از آن بهره برد. درواقع چون زمینه گرایش به عفت و حیا در وجود و فطرت مردم ما نهادینه شده، از همین منظر میتوان نسبت به ترویج حجاب اقدام کرده و هر فعالیت فرهنگی بر همین مبنا گذاشته شود.
نکته دیگر خانوادهدوستی و پایبندی مردان و زنان سرزمین ما به نهاد خانواده است. همین رویکرد مهم موجب شده که دفاع از کیان خانواده برای افراد بسیار مهم باشد.
رعایت حجاب نیز تثبیتکننده بنیانهای خانوادگی است و در مقابل عدم رعایت آن تهدیدی برای اعضای خانواده اعم از همسران و فرزندان محسوب میشود. در نتیجه رویکرد دیگری که میتواند به عنوان زمینه فرهنگسازی عفاف و حجاب مورد استفاده قرار بگیرد، مسئله خانواده و حفاظت از حریم این نهاد مهم است.
انتهای پیام/