Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از استمرار بارش های موسمی خبر داد و گفت: بنابر آخرین نقشه های هواشناسی تا آخر وقت امشب بارش های موسمی در برخی مناطق استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، کرمان و بوشهر ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز در استان های راستای زاگرس جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد و در برخی مناطق نیمه شمالی بویژه سواحل خزر، گلستان، مازندران و گیلان بارش همراه با رگبار و رعد و برق رخ می دهد.

حقیقت از روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور خبر داد و گفت: طی روزهای آتی در نیمه شرقی و جنوب شرق وزش باد انتظار می رود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به دامداران بیان کرد: با توجه به بارش های موسمی، دامداران راستای خزر، شمال شرق و قسمت های جنوبی کشور همچون استان های هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر از اتراق در حاشیه رودخانه های فصلی و چرای دام به دلیل امکان برخورد صاعقه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رگبار و رعد و برق، شالیکاران مناطق شمالی در صورت ابرناکی هوا از شالیزارها بیرون آیند چرا که احتمال برخورد صاعقه و خطر جانی وجود دارد.

حقیقت با اشاره به معضلات باغات گردو بیان کرد: سیاه شدن مغز گردو یکی از تنش های محیطی باغات گردوست که با این وجود به باغداران توصیه می شود که آبیاری منظم را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر آب های سطحی و زیرزمینی گفت: با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش آب های سطحی و زیرزمینی به کشاورزانی که قصد کشت ذرت را دارند، توصیه می شود که از ارقام زودرس استفاده کنند تا مشکل کمبود آب مرتفع شود.

وی افزود: مزارع پرورش میگو در جنوب کشور بدلیل ناپایداری در راستای خلیج فارس در ساعات وزش باد از غذادهی مزارع اجتناب کنند.

حقیقت با اشاره به اینکه در اکثر‌مناطق کشور بارش نسبت با سال گذشته و دوره بلندمدت ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر است، بیان کرد: کاهش بارش در اکثر مناطق کشور منجر به بروز خشکسالی کشاورزی شده که در مناطق جنوبی خشکسالی بسیار شدید است.

به گفته وی، با توجه به شرایط بارش در اکثر مناطق کشور شاهد خشکسالی شدید تا ضعیف هستیم که تاخیر در بارش‌های سال زراعی آینده می‌تواند اثرات منفی در کشت دیم بگذارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش و پیش بینی تاخیر در بارش‌های پاییزه، سال خشکی پیش روست و پیش بینی می‌شود که مشکل آب در بخش کشاورزی استمرار یابد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بارش باران وزش باد هواشناسی کشاورزی مناطق کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در این استان از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آتی هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش مشرق و به نقل از اداره کل هواشناسی و براساس الگوی نقشه‌ها، داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای هواشناختی با تداوم ناپایداری جوی تا روز شنبه هشتم اردیبهشت به تناوب وزش باد شدید در برخی نقاط گرد و خاک، رگبار و رعد و برق، در مناطق مستعد بارش تگرگ، برخورد صاعقه و در ارتفاعات تشکیل مه پیش بینی می‌شود.

با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها جاری شدن روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی از مخاطرات این شرایط جوی است.

براساس این هشدار هواشناسی، منطقه اثر سامانه بارشی امروز در شهرستان‌های زیرکوه، بیرجند، خوسف، طبس، قاینات، نهبندان و درمیان است و فردا (جمعه) شهرستان‌های خوسف، طبس، نهبندان و سربیشه خواهد بود.

لغزندگی و احتمال کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت تگرگ به بخش کشاورزی، خسارت به قنوات و تاسیسات زیربنایی، اختلال در ترددهای جاده‌ای، خطر برق گرفتگی بر اثر صاعقه و خسارت به پوشش گلخانه‌ها و سقف‌های موقت نیز وجود دارد.

پرهیز از استقرار و صعود به مناطق مرتفع، اتراق یا چرای دام در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوهنوردی و سفرهای غیرضروری همچنین لایروبی کانال‌ها، آب روها و دهانه پل‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و آمادگی نهادهای مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

همچنین روند تغییرات دما تا صبح فردا کاهشی است.

فعالیت سامانه بارشی جدید عصر سه شنبه هفته جاری در خراسان جنوبی آغاز شد و از دیروز شدت گرفت که اداره کل هواشناسی استان چهارم اردیبهشت در این زمینه هشدار نارنجی صادر کرد.

بارش‌ شدید باران در برخی مناطق استان از جمله شهرستان زیرکوه سبب سیلاب و خسارت شد و عصر امروز نیز در شهرستان‌های بیرجند و خوسف جاری شدن روان آب و طغیان رودخانه‌های فصلی را به همراه داشت.

دیگر خبرها

  • هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان؛ آغاز بارش موج‌های رگباری شدید از فردا
  • هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان؛ بارش موج‌های رگباری شدید از فردا
  • شرایط ناپایدار برای مناطق غربی و جنوبی لرستان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد
  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی