Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-26@17:03:38 GMT

5G در ایران یک ساله شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۳۶۰۸

5G در ایران یک ساله شد

اول مرداد ماه، نخستین سالروز ورود فناوری نسل پنجم تلفن همراه به ایران توسط ایرانسل است. هم‌اکنون، هفت سایت تجاری 5G ایرانسل در چهار شهر تهران، مشهد، شیراز و کیش، در حال خدمت‌رسانی به مشترکان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران هستند و ایرانسل در آخرین تست‌های سرعت انجام شده در شبکۀ واقعی و تجاری 5G خود، سرعت دانلود نزدیک به ۴ گیگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روابط عمومی ایرانسل، شبکۀ نسل پنج تلفن‌همراه یا همان 5G، جدیدترین نسل این فناوری است که همزمان با توسعۀ آن در دنیا، توسط ایرانسل وارد ایران شد و در اختیار مردم ایران قرار گرفت.

این فناوری، از سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و ضریب تأخیر کمتری نسبت به نسل‌های قبلی تلفن‌همراه بهره می‌برد و هوشمندسازی صنایع و زندگی روزمره، یکی از مهمترین کاربردهایی است که بر بستر آن قابل تحقق است.

ایرانسل از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و توانست در سال ۱۳۹۶، نخستین بار در ایران، نمونه‌ای از شبکۀ کامل 5G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، آزمایش کند.

نخستین سایت تجاری نسل پنجم تلفن‌همراه، اول مرداد ماه ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، توسط ایرانسل، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی شد. این سایت توسط رئیس‌جمهوری و در حاشیه جلسه هیأت دولت، به صورت آنلاین افتتاح شد.

هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، توسط بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹، با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.

ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم، سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

هفتمین سایت 5G ایرانسل هم، چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، در محوطۀ باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی و مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل، راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.

در هشتمین ماه ارائۀ خدمات نسل پنج در ایران توسط ایرانسل، خوشبختانه همراه‌اول هم وارد عرصۀ ارائۀ 5G شد و توانست نخستین سایت نسل پنج خود را چهارم اسفند ماه ۱۳۹۹، در مشهد مقدس راه‌اندازی کند و هم‌اکنون، دارای پنج سایت 5G در سه شهر تهران، مشهد و قم است.

ایرانسل در آخرین تست‌های سرعت انجام شده در شبکۀ 5G خود، موفق به ثبت سرعت دانلود نزدیک به ۴ گیگابیت بر ثانیه در شبکۀ واقعی و تجاری نسل پنج شده است.

ایرانسل، اولین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکۀ نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا 6G را نیز از ابتدای سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری، آغاز کرده است.

برای مشاهدۀ کلیپ ویدیویی افتتاح سایت‌های 5G ایرانسل، اینجا کلیک کنید.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: ایرانسل ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیرعامل ایرانسل تجاری نسل پنج توسط ایرانسل تلفن همراه سایت تجاری قرار گرفت افتتاح شد ماه ۱۳۹۹ 5G ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۳۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت تجارت با قاره آفریقا،  در نشست خبری گفت: بی‌شماری فرصت‌های ناشناخته تجاری در این قاره بر همه تجار مسلم شده است؛ به بیان دیگر این ذهنیت وجود دارد که آینده تجارت دنیا در آفریقا رقم خواهد خورد.

او با تاکید بر اینکه ملت و دولت‌های آفریقایی با ایران زاویه سیاسی ندارند، تصریح کرد: از بعد تجارت عقلانی، افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی یک امر مسلم است همچنین مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر توسعه روابط تجاری و اقدامات ویژه با کشورهای آفریقایی تاکیدات ویژه دارند، در حالی که تجارت ایران با کشورهای این قاره در 4 دهه اخیر به محاق رفته است؛ از این‌رو در تلاشیم که غفلت از این بازارها را پوشش بدهیم.

قنادزاده بیان کرد:یکی از اهداف برگزاری دومین اجلاس بین‌ا‌لمللی ایران و آفریقا به نوعی شناخت توانمندی‌های صادراتی ایران است.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد:تراز تجاری کشورهای آفریقایی با سایر کشورها متوازن است، یکی دیگر از اهداف اجلاس این است که علاوه بر تامین نیازمندی‌های ایران از این قاره به نوعی توازن تجاری را متقارن و به هم نزدیک کنیم.

به گفته این مقام مسئول،تجارت ایران با این قاره بر صادرات چند کالا ویژه متمرکز است از این‌رو روند صادرات با این کشورها نوسان دارد. اما تردیدی نیست که ظرفیت تجارت دوجانبه می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار برسد. در حال حاضر کفه تجارت یک طرفه است، به همین دلیل چندان عدد مراودات تجاری بالا نمی‌رود، به عنوان نمونه تجارت امسال ایران با کشورهای آفریقایی یک و یک دهم درصد بود که سهم ایران از این تجارت یک درصد بود و سهم آفریقایی بسیار ناچیز بود.

قنادزاده ادامه داد: هدف‌گذاری‌های برای دنبال کردن کشت فراسرزمینی از سوی  کمیته تخصصی کشت فراسرزمینی وزارت کشاورزی، انجام شده است و امیدواریم که در حاشیه اجلاس با وزرای کشاوزری کشورهای آفریقایی در این زمینه به نتایج مطلوب برسیم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در خصوص تشریح دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: این رویداد در فضایی برای برگزاری بیش از ۱۵۰ نشست رو در روی تجاری برای بخش خصوصی ایجاد کردیم.

او افزود: در حوزه آفریقا ضعف شناخت نسبت به پتانسیل‌های تجاری وجود دارد همچنین آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و تلاش این است در دولت سیزدهم با دیپلماسی اقتصادی و سیاسی روابط تجاری دو کشور توسعه یابد.

قنادزاده تصریح کرد:در حوزه‌های معدنی، کشاورزی، تامین نهاده‌ها، تامین مواد اولیه، کشت فراسرزمینی ، نفت و پتروشیمی، عمران و خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و دار‌و پتانسیل همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد، 

به گفته ضیغمی،زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت با آفریقا در حال ارتقا است همچنین در مورد روابط بانکی و پولی و تضامین اقداماتی در دست اجراست.

 او گفت: آمار واقعی تجارت با آفریقا بسیار بیشتر از آمارهای موجود است همچنین، هدف ما ظرفیت‌سازی و ریل‌گذاری برای افزایش تجارت بخش خصوصی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • همایش تجاری ایران و تاجیکستان
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • چگونه با وجود محدودیت ها در گوگل تبلیغ کنیم؟
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری